Indrukmakend

Mijn hoofd was duf, ik was moe en snotterig en zo besloot ik naar de film te gaan om mijn zinnen  te verzetten. Als senior kon ik in Hoogeveen voor een schappelijk prijsje een kaartje krijgen compleet met koffie en koek. Op de dag dat Kadaffi werd opgepakt, belandde ik in Incendies, spelend in het Midden Oosten.

Een film met een verhaal. Het is het soort film dat me trekt. Een verhaal, een geschiedenis, een stukje waarheid.  Incendies is gebaseerd op het gelijknamige theaterstuk van Wajdi Mouawad. In Nederland is dit theaterstuk als ‘Branden’ opgevoerd door het Ro Theater.De film neemt je mee naar een niet nader genoemd land in het Midden-Oosten en brengt de eeuwige strijd tussen christenen en moslims in beeld. Wie en wat is rechtvaardig? Thema is : hoe blijf je mens in de onmenselijke oorlog?  Vanaf het begin trekt de film je mee met prachtige beelden van het ruige Libanon (?), indrukwekkende close-ups, en intrigerende puzzelstukjes, die pas aan het eind op hun plek vallen. mooi is dat liefde het thema is en niet wraak.

“We stammen allebei af van hetzelfde land, dezelfde taal, dezelfde geschiedenis, en ieder land, iedere taal, iedere geschiedenis is verantwoordelijk voor zijn volk, en ieder volk is verantwoordelijk voor zijn verraders en zijn helden. Verantwoordelijk voor zijn beulen en zijn slachtoffers, verantwoordelijk voor zijn overwinningen en zijn nederlagen.” 

Kortom een film, die de moeite waard is om te gaan bekijken. misschien ga ik ook nog naar Branden van het RO. Jij nog een filmtip?

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in film, persoonlijk en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Indrukmakend

  1. Ria B zegt:

    Het lijkt me een goede film !
    Ik heb geen film tip voor je
    Hoop dat je een goed weekend zal hebben en niet ziek word

    Like

  2. Mrs. T. zegt:

    Lijkt me een indrukwekkende film. Ik ga hem onthouden. Ik ga binnenkort naar Biutiful, schijnt ook een pracht film te zijn.

    Like

  3. Ria B zegt:

    Inmiddels heb ik de film gezien en ja dit is er een die blijft hangen !

    Like

  4. platoonline zegt:

    De laatste film die ik zag was die van Seraphine Louis de Senlin. Vond ik dan weer mooi. De door jou beschreven film is vast ook mooi, maar met al dat geweld in het Midden-Oosten verwordt zo’n thema voor mij al snel tot een lief bedoeld sprookje. Hoezo mens blijven in zo’n oorlog? Dat kan alleen in films, maar het past niet in de dagelijkse werkelijkheid. Kijk naar Libië, daar zijn vriend en vijand allebei net zo erg. Niks mens maar ‘gewoon’ walgelijk.

    Like

    • st@@rt zegt:

      Dag Plato, ik ben het niet met je eens. De film past zeker in de werkelijkheid. Je doet de schrijver te kort om het een sprookje te noemen.Alle mensen walgelijk noemen. Gelukkig doe je daar een aantal te kort mee.

      Like

  5. platoonline zegt:

    Ik kan hier niet schrijven. Alles is wit

    Like

  6. platoonline zegt:

    Staart, ik bedoel het ook niet letterlijk zo. Je bent slim genoeg omdat te onderkennen.
    Wat ik bedoel is dat die film me niet aantrekt omdat ik al meer dan genoeg heb van de dagelijkse journaalbeelden. Ik ken de schrijver niet, ik ken de acteurs niet. Daar heb ik geen oordeel over. Zo’n film trekt me gewoon niet. Die landen trekken me ook niet. Dat is wat ik bedoelde te zeggen. Nu zeg ik het maar gewoon letterlijk. Ik tik dit in Word want in je reactieveld kan ik niet typen omdat achtergrond en letters in mijn beeld allebei wit zijn.

    Like

  7. Novelle zegt:

    ach ik kijk niet zoveel films.Euhhhh ben je een Hoogeveens inwoner?

    Like

  8. platoonline zegt:

    St@@rt. Hoe gaat het met je moeder? En met jou?

    Like

  9. Ria B zegt:

    Je bent maar een stil staartje de laatste tijd …..gaat alles goed met je …..en met je moeder ???????
    Ik hoop maar dat je het gewoon te druk hebt om te loggen.
    Staart ….de aller beste wensen voor 2012 xxx

    Like

  10. Pingback: Herdenken (WE- 300) | apenstaartjeweblog

Geef een reactie

