Herdenken (WE- 300)

De laatste week van april was letterlijk en figuurlijk stormachtig. Het kabinet viel: tot opluchting en zorg. Naast een economische crisis hadden we nu ook een politieke crisis te pakken. Er moest over iets heen gesprongen worden. Daar werd zo op gehamerd dat het zijn betekenis verloor, maar gesprongen werd er wel. Tot grote verbazing en opluchting lukte een akkoord tussen rechts en een beetje links. Grote winst was en is dat men voor consensus wil gaan.

Naast dit akkoord werd een sombere vernietigende discussie gevoerd. Een hard debat over een winnend gedicht van het Comité 4 en 5 mei. Een gedicht over een foute keuze in oorlogstijd. Onmiddellijk dacht ik aan de indrukmakende film ‘Incendies’. Een film over wat oorlog met mensen doet:  “… iedere geschiedenis is verantwoordelijk voor zijn volk, en ieder volk is verantwoordelijk voor zijn verraders en zijn helden…” Het thema van Auke is niet nieuw. Veel schrijvers vroegen aandacht voor de gevolgen van de oorlog en de keuzes waar men voor komt te staan. Goed is niet altijd goed en fout is niet helemaal fout. Gerard Nijenhuis  beschrijft in ‘Het jaar van de ooievaar’ de keuze voor de SS in het arme Drenthe, Connie Braam vraagt in ‘Het schandaal’ aandacht voor de betrekkelijkheid van ‘goede’ mensen en in ‘Oorlogswinter’ van Jan Terlouw  zegt de zwaar getroffen moeder, dat Duitse soldaten gewone jongens zijn met een vader en een moeder. Met het gedicht van Auke is op zich ook niets mis betogen de strijdende partijen, maar het kan niet op 4 mei. Dan herdenkt men de slachtoffers en scheiden we de oorlog in goed en fout. Dat is jammer. Voor Auke en voor Nederland dat zo een mogelijkheid laat liggen om van de geschiedenis en de oorlog te leren. Goed en fout is niet altijd simpel.

We-300 is een schrijfuitdaging van blogger Plato: Schrijf een blog van exact 300 woorden over een bepaald woord, maar gebruik dat woord niet in de tekst. Dit keer is het woord: schaduw.Klik op de link om meer WE-300 te lezen of om mee te doen. Er zijn prachtige verhalen te lezen met een zeer verschillende invulling. Zonder anderen te kort te doen wijs ik je op de verhalen van Natasja2 en Hannekelive
Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in 4 mei gedenken, poezie, WE-300 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Herdenken (WE- 300)

  1. Pingback: WE-300: Wie doet er mee? | Platoonline

  2. jokezelf zegt:

    Precies! Goed en fout zijn als zwart en wit en daar zitten vele grijstinten tussen, om niet te spreken van de rest van de kleuren van de regenboog.

    Like

  3. staartje zegt:

    Fijn dat je er zo over denkt. Ik vind/vond het wel spannend wat deze log oproept

    Like

  4. platoonline zegt:

    Ik ben het met jou (en Jokezelf) eens. Zeker nu, 67 na de bevrijding, zouden we toch eens wat breder moeten kunnen herdenken, mede in het besef dat we zelf ook behoorlijk smerige oorlogen hebben uitgevochten op vreemde bodem). Ik las op teletekst dat dit gemeenschappelijk herdenken op sommige plaatsen ook werkelijk gedaan is. Dapper.
    Mooi en zinvol logje.

    Like

  5. hannekelive zegt:

    een prima betoog, waar ik het van harte mee eens ben.
    achteraf gezien kun je praten van goed of slecht, maar wat zou ik doen, wanneer ik in zo’n situatie kom??
    ik weet het niet.
    waarschijnlijk heeft aukes gedicht nu meer aandacht gekregen, dan wanneer het voorgelezen zou worden.
    en ik weet niet of dat nu weer goed of fout is voor de jongen……

    Like

  6. Mrs. T. zegt:

    Mooi log. Deze zin raakt me: iedere geschiedenis is verantwoordelijk voor zijn volk, en ieder volk is verantwoordelijk voor zijn verraders en zijn helden. Daar ben ik het niet mee eens. Maar dat komt ongetwijfeld omdat ik in vrede en voorspoed opgroei. Als ik veel ellende en verdriet zou kennen, dan zou ik waarschijnlijk (?) ook wraakzuchtig zijn en minstens excuses eisen.
    Ik vind het goed dat men in Vorden ook de Duitse slachtoffers gaat herdenken. Ik ben erg benieuwd hoe dat uitpakt.
    Ben zelf nu nauw betrokken bij Dodenherdenking in mijn gemeente en vind het interessant om met de vrijwilligers hierover van gedachten te wisselen. We hebben vrijdag een man van 85 die samen met een zekere dame uit een KRO-programma, door de oorlog gaat wandelen. Ik ben heel benieuwd wat hij gaat vertellen.

    Like

  7. Ria B zegt:

    Toen de duitser bij Oma in de keuken stond vanwege een of ander gaf Oma hem soep….omdat hij er hongerig uitzag en ook een moeder had….zei Oma.
    Oma was niet fout maar deed haar christelijke plicht.
    Wij zijn opgegroeid ….met zoveel verhalen dat we werkelijk gedacht hebben dat bijna iedere nederlander in het verzet heeft gezeten OF op zn minst enkele onderduikers met gevaar voor eigen leven heeft verborgen.
    Tsja inmiddels weten we dat dit niet zo was….
    Ook weten we dat de mensen die terug kwamen uit Duitsland en grote ontberingen hebben gehad….niet met open armen werden ontvangen omdat huis en goederen ingepikt waren door buren…
    Dus als we herdenken…..laten we daar ook eens aan denken.
    Ik heb geen oorlog meegemaakt en zou ook niet weten hoe het is

    Like

  8. gewoonanneke zegt:

    Ik heb het gedicht ook voor horen lezen en ik moet eerlijk zeggen dat ik het een heel mooi indrukwekkend gedicht vind. Tolerantie ook naar die mensen toe zou toch niet verkeerd zijn.
    Na zoveel jaren vind ik dat de herdenking moet blijven, de helden geëerd moeten worden, dat er fouten mensen waren mag ook worden verteld.
    Maar familie, kinderen, achterkleinkinderen moet het verleden van hun ouders ze nog steeds nagedragen worden. Ik vind dat moeilijk.
    En weet iedereen die oordeelt wel heel zeker wat hij of zij zelf gedaan zou hebben in zo’n situatie?
    in ieder geval een mooie WE om over na te denken.

    Like

  9. HenK zegt:

    In de documentaire Zwarte Soldaten heeft Joost Seelen, een zestal portretten gemaakt van ex-leden van de Waffen SS. De oudoom van Aukewas daar lid van was. Voor wie het gezien heeft was dit uiterst schokkend materiaal waarin de mannen, inmiddels bejaard, het nu nog hebben over zaken als het ideaal van raszuiverheid, de eensgezindheid en hoe vrolijk het wel niet klonk al je de Joden in elkaar mepte. De Neurenberger processen na de oorlog spreken dan ook over de Waffen SS als een criminele organisatie. Om nu een lid van zo’n organisatie, een oorlogsmisdadiger dus, te willen herdenken op 4 mei, wanneer het er ons om gaat stil te staan bij juist de slachtoffers van die raszuiverheid; dat is absurd. En gelukkig heeft men dat tijdig ingezien.
    Voor wie het interesseert: Lees ook eens de column van Aleid Truijens in de Volkskrant van vandaag.

    Like

    • staartje zegt:

      @ HenK: van herdenken was en is geen sprake. Daar gaat het niet om. Daar draait het gedicht ook niet om. Ik heb Aleid Truijens gelezen en ik vond het stuitend en eenzijdig

      Like

      • HenK zegt:

        Nou ja, het besluit is inmiddels genomen; het gedicht wordt niet voorgelezen. En dat is, om het even of dat besluit nu op zuivere of onzuivere gronden is genomen, een verstandig besluit. Iets anders zou, na alle ophef, immers slechts tot wanorde hebben geleid en dat kan natuurlijk niet.
        En over landverraders in een slachtofferrol, daar moet je nog maar eens goed over nadenken, meisje.

        Like

      • staartje zegt:

        HenK zo’n laatdunkende zin aan het eind is totaal ongepast en zegt iets over jou als schrijver (tje).

        Like

  10. Ik vond dat er helemaal niets mis was met het gedicht van Auke. Dapper van zo’n jong mens om juist voor een minder gangbaar gezichtspunt te kiezen, ook al is het onderwerp voor hem vertrouwd. Jammer dat er weer “keurige” mensen met regeltjes zijn. Herdenken is uitstekend, maar laten we ook de toekomst niet uit het oog verliezen. Wij leven nu en zullen het de rest van ons leven moeten zien te vinden met Duitsers.
    Tenzij het om mensen gaat die nog steeds afgeven op Joden, homo’s enz. Voor hen heb ik geen goed woord voor over!

    Like

    • HenK zegt:

      Nu goed, ik ben de kwaadste niet. Slik ik die laatste zin in want die is inderdaad een beetje – Fortuynachtig – ongepast. Maar schrijver? Schrijvertje? Op dat punt ben ik niet te beledigen. Ik heb een verschrikkelijke hekel aan schrijven en koester dan ook niet de geringste ambitie.

      Like

      • staartje zegt:

        @ HenK: dank voor het inslikken. Idd het riep bij mij direct herinneringen op aan Fortuyns reactie.
        Ik vind het fijn dat je op mijn log komt., leest en reageert. Een tegengestelde mening waardeer ik juist. Ik weet ook dat een dergelijk log dat oproept. Daar zit ik niet mee. Ik wil de discussie voeren op feiten en argumenten met respect voor de ander. Ik ben opgegroeid met de insteek dat je gedachten vrij zijn, maar dat je goed nadenkt en minimaal tot tien telt voor je het zegt en schrijft. Zo heb ik mijn kinderen ook opgevoed. Elkaar beschadigen , in een hoek zetten, belachelijk maken en niet respecteren horen daar niet bij. Dat is nog steeds mijn insteek en daar laat ik het bij. Nogmaals dank voor je bezoek.

        Like

  11. lenjef zegt:

    Nooit meer oorlog…

    ontelbare doden, groene velden rood van het bloed
    tussen angst en moed vergeet-mij-nietjes
    nog altijd huilt de wind dezelfde liedjes
    eeuwig echoënd hoe men medemensen doden moet

    Lenjef

    Like

  12. Pingback: Auke de Leeuw – Foute keuze | apenstaartjeweblog

  13. Dwarsbongel zegt:

    Goed en fout… In mijn eigen “bespiegeling” over de herdenking refereer ik aan het feit dat “onze” herdenking is gewijd aan alle doden, burgers en militairen, die in en na de tweede wereldoorlog zijn omgekomen. En dat daarbij ook situaties in beeld komen waaraan we niet graag herinnerd worden, zoals de “politionele acties” in Indië. Mijn eerste chef was een lieve man, die in Indië gediend had. Hij praatte nooit over details, maar was er wel door getekend…

    Like

  14. Melody zegt:

    Een indrukwekkende we!

    En tja…. ‘goed’ en ‘fout’ ….. in theorie weet de gemiddelde mens wel hoe het zit maar gevoelsmatig is het een heel ander verhaal…. als ‘toekijker’ heb je altijd een andere mening dan als ‘deelnemer/slachtoffer’

    Wat ik wel jammer vind in alle herdenkinsceremoniëlen dat men begint bij WO2…. alsof er daarvoor niet geleden/gestorven is voor ‘ons aller’ vrijheid.

    Like

  15. hanscke zegt:

    Ik vind al heel lang dat we de weg van de tolerantie in moeten slaan. Ik heb 3 kilometer van de Duitse grens afgewoond toen ik tiener was. Toen al heb ik mij afgevraagd hoe ik gedacht zou hebben als ik 3 kilometer aan de andere kant van de grens had gewoond.

    Like

  16. Dieneke zegt:

    Zelf vond ik het gedicht van Auke een dapper gedicht niks mis mee,hij heeft er over nagedacht en is pas 15.Ben van een naoorlogse wo 2 generatie dus kan totaal niet beoordelen over ‘goed’of ‘fout’ of de beweegredenen die iemand had destijds welke kant hij/zij koos.Zoals jij terecht opmerkt goed of fout het is niet zo simpel,nog steeds niet.

    Like

Geef een reactie

