Auke de Leeuw – Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter levenGeen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.

Als je mijn We-300 hebt gelezen, is het wel duidelijk waarom het gedicht van Auke hier staat.“… iedere geschiedenis is verantwoordelijk voor zijn volk, en ieder volk is verantwoordelijk voor zijn verraders en zijn helden…” Mooier dan in de recensie van de film ‘Incendies’kan ik het niet zeggen. De oorlog laat veel sporen na. Er zijn slachtoffers en daders. Duidelijke winnaars zijn er niet of het moet de vrijheid, de bewustwording zijn. Het gedicht van Auke laat samen met het gedicht van Hanny Michalis (op 4 mei op dit log) de oorlog  in al haar facetten zien.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in oorlog, poezie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Auke de Leeuw – Foute keuze

  1. Ria B zegt:

    Bij dit gedicht denk ik aan zijn moeder.
    Zijn moeder had geen keuze en moest de keuzes van haar zoons aanvaarden.
    Wat zal zij een angst en verdriet hebben gehad.

    Het blijft allemaal erg dubbel St@@rt en ik ben blij dat ik nog nooit voor zulke keuzes gestaan heb.
    Ik denk dat als je beschadigd bent door de oorlog er anders tegen aan kijkt.

    Laten we vandaag maar de bevrijding vieren …..en gewoon blij zijn met onze vrijheid

    Like

  2. platoonline zegt:

    Het gedicht staat hier terecht. Dirk Siebe leek me niet zo’n man die heden ten dage nog de Führer zou verheerlijken. Ware dat wel zo geweest (als hij was blijven leven) dan was hij terecht buitengesloten. En dan had het gedicht ook niet op deze manier geschreven geworden.
    Wat mij betreft had gedicht gewoon uitgesproken mogen worden.Een sterk volk moet dat kunnen hebben. Er zijn waarachtig wel andere dingen waar we ons dezer dagen tegen moeten wapenen.

    Like

    • staartje zegt:

      Een sterk volk: daar zeg je wat.
      Waarom het gedicht hier staat en waarom het me aanspreekt, is dat je altijd voor keuzes staat. In de oorlog geldt dat extra en zijn de gevolgen onherstelbaar en niet te overzien. Het gaat mij niet om de personen. Het gaat mij om het stilstaan bij de gevolgen

      Like

      • platoonline zegt:

        Dat begrijp ik Staart. En ik bedoelde die oudoom. Ik ga uit van de (vermoedelijke) intentie waarmee iemand iets deed of niet deed. De gevolgen zijn daar m.i. inherent aan. Gevolgen zijn m.i. niet een zelfstandige grootheid maar vloeien voort uit individuele gedachten en daden. Het past niet in mijn gedachtengang de gevolgen te collectiviseren.

        Like

      • staartje zegt:

        Plato: Ik ben het helemaal met je eens

        Like

    • HenK zegt:

      Er bestaat een profieltekening van de leden van de Waffen SS – dus de makkers van Dirk Siebe – in de doctoraalscriptie van Edwin Meinsma (RU Groningen 2000) waarin gesteld wordt dat ze na de opleiding bijna allemaal nazi waren of zich daarvoor uitgaven. Daar kan tegen ingebracht worden dat ze in de opleiding gehersenspoeld zullen zijn en dat zal ook gerust wel. Maar opmerkelijk is wel dat – blijkens Zwarte Soldaten – die hersenspoeling anno 2010 (dus zo’n 70 jaar na dato) bij ieder van de geïnterviewden nog bepaald niet uitgewerkt is.

      Like

      • HenK zegt:

        Goed, ik vergat het te zeggen maar met dit bericht ben ik helemaal klaar met Auke, zijn gedicht en die oudoom. Ik ben In de tussentijd nolens volens wel een soortement van expert geworden op het terrein van de Waffen SS maar ik verzeker u; er zijn echt veel leukere onderwerpen. Gauw vergeten dus maar want laten we eerlijk zijn:.
        Dat gedicht van Hanny Michaelis is toch veel en veel mooier?.

        Like

  3. Ria B zegt:

    Ik ken Dirk Siebe niet….weet daarom ook niet wat zijn keuze NU zou zijn
    Wel weet ik dat er heden ten dagen nog steeds mensen zijn die Hitlers idealen aan hangen
    Neo fascisme leeft nog steeds, mensen maken nog steeds keuzes, en daarom denk ik dat het gedicht nog steeds actueel is omdat het over een verkeerde keuze gaat.

    Dirk Siebe zal in eigen kring herdacht worden…
    En ik denk dat dit goed is..Omdat ook zijn familie met zijn keuze heeft moeten leren leven.

    Like

  4. Ximaar zegt:

    Ophef is altijd handig, anders had dit gedicht minder aandacht gekregen.

    Zelf weet ik niet wat ik met het geheel moet. Van al dat gedenken hebben we nog nooit wat geleerd. De domheden blijven doorgaan (nu in Zuid-Sudan, Pakistan/Afganistan, Mexico, Honduras en Somalië, volgend jaar weer ergens anders) en worden ook begaan door de mensen die gedenken.

    Een vrij rigoureuse oplossing is het het bezitten van dingen op te geven. Dan hoef je die bezittingen niet meer te ‘verdedigen’. Dus niet per huis een gereedschapkist vol, maar gewoon even naar de gereedschap bieb voor die enkele keer dat je een boormachine nodig hebt. Auto’s schijnen we ook alleen te bezitten. Een ander mag wel meerijden, maar bij een ander meerijden vinden we niets. Gevolg is het Middenoosten leegpompen en als dat te duur wordt daar een oorlog beginnen op de grens Kuwayt-Iraq.

    Kortom mensen kunnen tegenwoordig wel kiezen, maar doen het niet op de manier om oorlog te vermijden.

    Like

  5. Wondelgijn zegt:

    Het had wat mij betreft het gedicht tijdens de dodenherdenking mogen zijn… Voor iedereen is oorlog een hel. Ook voor ‘de vijand’…

    Like

  6. gewoonanneke zegt:

    Dit gedicht heb ik voor de radio al gehoord en ik vond het zelf niet storend, van mij had het gewoon voorgedragen mogen worden. Want ook kinderen en kleinkinderen van “foute” ouders en grootouders kan dat toch niet meer aangerekend wroden. Eigenlijk wel een mooi gedicht dat verwoord dat verdraagzaamheid en liefde voor kinderen, welke keuze ze ook maken, blijft.

    Like

  7. Mrs. T. zegt:

    Gisteren herdachten wij de doden in onze gemeente. Hella van der Wijst interviewde een man die als puber de oorlog mee heeft gemaakt. zijn ouders hadden eerst 4 Nederlandse soldaten in huis en tijdens de bezetting 4 Duitse soldaten. Deze man zei: die jongens moesten net zo goed doen wat hen gezegd werd. Zij hadden geen keuze. Wel om voor de SS of zo te gaan, maar in het leger moesten ze allemaal. Ik vond het heel erg mooi om hem dat te horen zeggen.
    Ik had het mooi gevonden als het gedicht wel voorgedragen had kunnen, ik had het heel erg mooi gevonden als de ophef in Vorden en dat vliegtuigje er niet waren geweest. Maar ja, wie ben ik?

    Like

  8. Jammer van de ophef.
    Goed om stil te staan bij al het leed van en door oorlog.
    Vredelievende groet

    Like

Geef een reactie

