Combi

Deze foto’s zouden passen bij de tegenstelling modern – ouderwets.

Het zijn foto’s van het oude gedeelte van het museum in Assen en de nieuwe vleugel van Van Egeraat. De nieuwe vleugel ligt ondergronds en is strak en wit.Bovenop de nieuwe vleugel ligt een leuke daktuin. Bijzonder is het optillen van het oude koetshuis. Dat staat nu een meter hoger op een glazen wand. Die glazen wand geeft een doorkijkje naar de ondergrondse vleugel. Meestal waardeer ik de combi van oud en nieuw.

Tagrijn had laatst een voorbeeld van een slechte combi. Dit is een prachtige combinatie van oud en nieuw.

Hier op YouTube zijn mooie filmpjes te zien van de verplaatsing.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in architectuur, Drenthe en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Combi

  1. Mrs. T zegt:

    Ik vind het allebei mooi.Oud en nieuw!

    Like

  2. platoonline zegt:

    Ik ben er nog nooit geweest en moet het van jouw info hebben. Het klinkt heel doordacht en de plaatsing van zo’n daktuin vind ik meteen al positief. Ook dat doorkijkje lijkt me een vondst.

    Er wordt vaak flink getwist over mooi versus lelijk. Ik herinner me de discussie over het Amersfoortse Muurhuizen (de grens tussen de oude binnenstad en de moderne wijk eromheen. Muurhuizen kent nog diverse originele panden die de moeite van het bekijken waard zijn. Maar er zijn ook huizen vervangen. De stijl waarin dat gebeurde riep bij de een afschuw op en bij de ander hoogachting. Tussen deze uitersten gaapte een kloof. Men was of heel voor of heel tegen.
    Ik moet heel eerlijk zeggen: ik kam het niet af maar die oude pandjes geven een uitstraling die de combinatie met de nieuwe architectuur mij niet kan bieden.

    Hoe zie jij bijvoorbeeld het Louvre in combinatie met die glazen piramide?

    Like

    • staartje zegt:

      Louvre: Mooi. Ik houd wel van iets anders dan anders. Het mooie van het Drents museum is dat er aan de buitenkant alleen maar oud te zien muv de glazen rand waar het koetshuis op staat. en een buitenraam helemaal aan de zijkant. Het nieuwe paviljoen ligt geheel onder de grond

      Like

  3. hanscke zegt:

    Als nieuw een een eigen stijl heeft vind ik het vak wel mooi met iets ouds, maar als nieuw nagebootst oud is kan het heel vaak mijn bekoring niet krijgen. Het drents museum is niet eens zo ver weg. toch maar eens op mijn to do lijstje zetten.

    Like

  4. tagrijn zegt:

    Dat is een sterk staaltje. Zag gisteren toevallig op tv een verplaatsing van een grote molen op deze manier. Daar komt heel wat rekenwerk aan te pas. Dank voor je link; Het is inderdaad een slechte combi, maar juist daardoor een opvallend detail.

    Like

Geef een reactie

