Nederland

Het prentenboek Nederland van Charlotte Dematons heb ik mezelf vorige week cadeau gedaan.Wat een geweldig boek over de geschiedenis van Nederland! Ik (en partner en zonen en collega’s) heb(ben) al uren doorgebracht met kijken en zoeken. Mijn ‘De Waard’tent, het hunebed, de Euromast, Minoes, De Kameleon, Schiphol,….,…,…. :het is allemaal in het boek te vinden.
Een aanrader.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Nederland

  1. Ria B zegt:

    Op dit moment st@@rt zit ik me suf te genieten op facebook. Er is een groep en een pagina gekomen met allemaal oude fotos uit IJmuiden.
    Eindelijk fotos van de straat waar ik als kind gewoond heb…..echt leuk !!
    De een heet je bent ijmuidenaar als…
    De ander heet Historisch Ijmond.

    Like

  2. staartje zegt:

    @Ria Dat bootje van Donkersloot!! Dat vond ik zo wauw….

    Like

  3. Ria B zegt:

    Waarom moet je daar wachten dan ??? Omdat het nu een besloten pagina is ???

    Like

  4. hanscke zegt:

    Klinkt zo enthousiast, ik zal eens verder op onderzoek uit gaan.

    Like

  5. gewoonanneke zegt:

    Volgens mij zag ik haar gisteren in Kunststof tv lijkt me inderdaad een heel mooi boek, leuk cadeau voor mijn verjaardag er schijnt ook in iedere tekening weer heel veel geschiedenis te zitten..

    Like

  6. tagrijn zegt:

    Ik heb het ook aangeschaft. Iedere pagina is een feestje je kunt uren op één bladzij kijken en steeds ontdek je weer wat meer. Ook zo leuk dat er door het boek heen een heel verhaal wordt verteld over Zwarte Piet. Op de eerste plaat zie je hoe hij de boot mist en op de laatste pagina staat hij te liften. Niet alleen voor kinderen een aanrader!

    Like

  7. Mrs. T. zegt:

    Ik heb het pas nog in mijn handen gehad. Leek me een leuk cadeau voor mijn vader en/of moeder voor Sinterklaas. is het dat ook echt?

    Like

    • staart zegt:

      Absoluut! Als ze houden van zoeken en kijken… Nederlandse dingen herkennen (prinsengrachtconcert, waterkering etc,etc etc) Er zit een boekje bij met de aantekeningen van Dematons. Daarin staan allerlei kenmerkende zaken van Nederland die ze wilde weergeven

      Like

  8. plato zegt:

    Nou, dan ga ik ook maar eens kijken in de winkel. Ik heb tenslotte nog boekenbonnen.
    Ik ben benieuwd.

    Like

  9. platoonline zegt:

    Staart: even verschrikkelijk of topic.

    Je reageerde op mijn laatste logje op een opmerking van Hans (over alcohol). Daar liet je de woorden ‘waarheid als een koe’ vallen. Dit wordt je door een bepaalde groep niet in dank afgenomen. Er wordt met actie gedreigd, zo heb ik begrepen uit een document dat mij zojuist bereikte. Men kijkt met grote, kritische ogen naar je. Acties zijn niet uitgesloten. Zie mijn reactie die ik hieronder voor je kopieer:

    Het schijnt dat de bond van koeien (niet alleen van bonte…) ernstig protesteert tegen dat steeds maar weer herhalen van die ‘waarheid als een koe,’ staart. . In een pinnig document dat ik laatst onder ogen kreeg, wordt opgeroepen nu eens een ander dier als object voor oppervlakkigheid te gebruiken. Waarom geen waarheid als een olifant? wordt er terecht opgemerkt. Een olifant is tenslotte een veel groter dier. En bovendien, wordt betoogt, wel onze melk opzuipen maar aan de andere kant op ons afgeven, daar vallen ons wel eens de vlekken van het lijf. Even wordt de brief dreigend als er wordt gerefereerd aan het feit dat ‘mensen die ons op de hak nemen moeten beducht zijn dat wij hen wel eens op de horens zouden kunnen nemen.’ Maar dat is meer een terzijde.

    Uiteraard eindigt de protestbrief met een driewerf ‘boe ‘

    Like

    • staartje zegt:

      Boe, ik ben dol op koeien vooral in de wei. Koeien moeten dit al een ode aan de koe zien. Als juf Nederlands zie ik het als mooi gezegde wat bewaard moet blijven. Die lieven koeien moeten hun lange tenen maar ergens anders onder de tafel steken……

      Like

  10. artmus zegt:

    ach wat lijkt me dit super. Maar even niet….even de hand op de knip.

    Like

  11. Kwebbel zegt:

    Ah dat is een mooie tip Staart. Dank je wel. Had wel over dit boek gelezen en was erg nieuwsgierig naar ervaringen. Thanx

    Like

Geef een reactie

