ZEEP

plastic soepMet de vloeibare zeep die in de vorige eeuw opkwam, was ik blij. Die glibberige, smeltende vieze stukjes op de wastafel vond ik maar niets. Met de komst van docheschuim in flejes was dat voorbij. Tot de plastic soep in het nieuws kwam. Een grote berg drijvend plastic in de oceanen. Plastic schijnt ook in mijn tandpasta en badschuim te zitten. Het kan niet afgebroken worden. En hoeveel plastic wordt er wel niet gebruikt om al die malle flesjes te maken? Stof tot nadenken.

gamilaToevallig kreeg ik een stukje gewone oerzeep. Geproduceerd op ouderwetse wijze . Niet vies, niet glibberig…. Prijzig in aanschaf, maar je doet er heel lang mee en het ruikt lekker. Toch maar weer terug naar de zeep?

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Past nergens in. Bookmark de permalink .

15 reacties op ZEEP

  1. gewoonanneke zegt:

    Ja sommige dingen waren zo gek nog niet we zijn hier en daar wel doorgeslagen is inderdaad om over na te denken

    Like

  2. Ik gebruik ze nog steeds om tussen de kleding in de kast te leggen. Ruikt heerlijk. Is wel iets om een even bij stil te staan wat al dat plastic aanricht. Fijne Zondag, groetjes Ria

    Like

  3. jokezelf zegt:

    Ik vind een stukje zeep veel lekkerder wassen dan een flesje of een tube met douchespul. Dus ik hoef niet terug, ik ben er nog steedsūüėČ.

    Like

  4. hanscke zegt:

    Ik hoef dat spul uit de flesjes niet. Geef mij maar een stukje zeep. Het moderne Dove, of een stukje kwaliteitszeep, het mag beide.

    Like

  5. tagrijn zegt:

    Zit er echt plastic in tandpasta? Of alleen in de tubes? In ieder geval is het goed dat steeds meer gemeentes plastic apart inzamelen voor de recycling.

    Like

  6. Kwebbel zegt:

    Het erge is dat plastic ook in onze kleding zit en daardoor in het milieu komt.
    Voor handen wassen gebruik ik zowel vloeibare als gewone zeep.

    Like

  7. Ximaar zegt:

    Ik gebruik gewoon een stuk zeep van fa. Dat gaat het beste icm washandjes die ik liever heb dan sponzen of doekjes. Neem het dus beide mee op vakantie, je weet maar nooit.

    Like

  8. platoonline zegt:

    Ik schreef ook ooit over die plastic soep die soms afmetingen bereikt die de grootte van een Amerikaanse staat overtreffen. Ooit las ik een verslag van de waddenvereniging over dit onderwerp. De haren ten berge.
    ik heb jaren geleden een stukje olijfzeep gekocht bij weblogster Smijling. Daar heb ik jaren mee gedaan.
    Zou de overheid die plastic verpakkingen niet gewoon moeten verbieden? Dat we weer gewoon flessen, dozen en papieren zakken gebruiken en niet van die maffe vloeitjes tussen de ham?

    Ik ben voor.

    Like

    • staartje zegt:

      @ Pl@@t Dat herinner ik me! Ik heb zelfs og naar dat logje gezocht op je weblog, maar kon het niet vinden. Grumbel al dat plastic Al die schroefjes in een plastc niet te openen dingetje. Ergerlijk. Maar dat die troep in producten zit, is de limiet. Ik stap over op zeep.

      Like

      • platoonline zegt:

        Het stuk is weg Staart. Het is gesneuveld bij de overheveling naar wordpress.
        Dwz. Ik heb het nog wel op de harde schijf.

        Ik begrijp eigenlijk niet waarom het niet mogelijk is wereldwijd zware maatregelen te nemen tegen die plasticvervuiling. Natuurlijk ben ik niet na√Įef en ik ken de tegenkrachten. Maar toch…, op den duur gaat de wereld hartstikke naar de filistijnen, dat kan iedereen toch zien? Van mij mogen we terug naar de papieren puntzak etc.

        Enfin, draaf ik weer door? Ik draaf weer door. Stoppen Plato!!!!

        Like

  9. artmus zegt:

    Toevallig heb ik een vriendin die zelf zeep maakt.
    Ik ben een dankbare afnemer.
    Het is fantastisch.
    Overigens ook makkelijk zelf te maken hoor….op you tube vind je filmpjes waarin uitgelegd word hoe het moet.

    Like

  10. Plato zegt:

    Gaan we hier nou echt met zeep de kerst door en het nieuwe jaar uit. Ik had toch wel op een, als is het er maar één, kerstengeltje gehoopt.

    Enfin, bij mij staat de boom ook niet in de kamer. Dus eigenlijk moet ik mijn mond houden.

    Like

Geef een reactie

