Wekkerkabaal

michaelisAl eerder plaatste ik gedichten van Hanny Michaelis. Zij is mijn top-dichteres. Voor mijn studie heb ik me verder in haar werk verdiept. Dit gedicht vind ik haar mooiste. Het is ook licht van toon. Haar gedichten kenmerken zich vaak  door pessimisme. Hier is dat niet het geval. Het is positief en licht van toon.
Wat valt jou op aan dit gedicht? Hoe waardeer je het?

Wekkerkabaal
scheurt me zonder omzien
los uit de warme cocon
van lakens en dekens.

De kamer lijkt wonderwel
bewoonbaar door vagelijk
bekende kleren in een stoel.

Wanneer ik me omdraai
zit op de rand van mijn bed
een naakte man. Bij het zien
van zijn glimlach denk ik:
de vrouw die hier woont
is te benijden.

Hanny Michaelis ; Onvoorzien (1966)

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in poezie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Wekkerkabaal

  1. Mooi humorvol gedicht.
    Ik zal volgende week moeten wennen aan mijn wekker.
    Alleen doe ik dat wel weer alleen ….
    Vrolijke Vakantiegroet,

    Like

  2. platoonline zegt:

    Dat werkkabaal is herkenbaar. Ze moppert echter niet op haar plotseling losgescheurd zijn maar kijkt vanuit haar halve slaaptoestand (haar geest vertoeft kennelijk nog elders) haar kamer, haar leven, rond. Het aardige is dat deze afstand haar doet zien welk geluk haar is toebedeeld.
    Mooi gedicht. Interessante vrouw die heel wat meegemaakt heeft.

    Like

  3. platoonline zegt:

    Overigens: hoe vindt je Szymborska?

    Like

    • staart zegt:

      Grappig Plato. Dat is een volgend logje. In mijn onderzoek heb ik beide dichteressen vergeleken. Ze hebben veel overeenkomsten. Ik vind Szymborska een heerlijk pdichtend mens. Het maken van een cv vind ik een heerlijk gedicht.

      Like

      • platoonline zegt:

        Ik heb een stuk geschreven over Szymborska naar aanleiding van die documentaire op TV. Daarvoor had ik nog nauwelijks van haar gehoord. Nu heb ik haar verzameld werk en haar laatste handschriften (aparte uitgave). Ik vind haar gedichten fascinerend.

        Like

  4. staart zegt:

    @ plato: wat leuk! Ik heb gezocht naar je artikel, maar kan het niet vinden. Heb je een link. Ik vind Szymborska prachtig, maar Hanny mooier. Ook ik heb de verzamelde gedichten van Szymborska. Mooi dat we een schrijver hebben die we beiden waarderen

    Like

    • platoonline zegt:

      Ik heb het in een schriftje staan. Ik schreef het een tijdje geleden in de trein. Maar ik publiceerde het niet omdat ik dacht dat het niemand zou interesseren. Bij veel bloggers is de animo voor literatuur niet groot en dat houdt me dan tegen. Fout natuurlijk maar goed.

      Overigens: Hanny M. lijkt me gevoeliger in haar gedichten. Szymborska lijkt me mee een soort ruwe diamant die, als je zou zeggen dat ze toch een beroemd dichteres is, wat zou snuiven en zeggen:’ach, zo belangrijk is het allemaal niet. Ik observeer en dan schrijf ik het op. Meer is het niet.’

      Like

  5. staart zegt:

    Dat klopt. Ze was heel verlegen met alle aandacht. Hanny Michaelis zei trouwens over haar eigen werk exact hetzelfde.’ ach het stelt niet zo veel voor’ . Dan had ze ook nog aanvankelijk echtgenoot Reve die zei: ‘ Aardig. Zal ik het voor je schrijven?’ Dat hielp ook niet echt. Michaelis is pessimistischer. Szymborska is een levenslustig mens met malle collages en gekke loterijen ( zat ook in de documentaire). Humor hebben ze allebei. De vpro heeft drie uur marathon interview over Hanny. MOOI

    Like

    • platoonline zegt:

      Die ga ik proberen te zien. Het zou mooi zijn als dat soort uitzendingen op CD uitkwamen. Een serie met Michaelis, Minco, en andere schrijvers die wezenlijke dingen te zeggen hebben. Daar sta ik voor in de rij.

      Like

  6. staart zegt:

    Het is radio pl@@t

    Like

  7. staart zegt:

    Gewoon even googelen

    Like

  8. Pingback: Joepie! Geslaagd | apenstaartjeweblog

  9. Pingback: Poëzieweek- Hanny Michaelis | apenstaartjeweblog

Geef een reactie

