Schakelen We300

Autorijden is op zijn zachtst gezegd helemaal niet mijn ding. Het is een van de weinige examens waarvoor ik ben gezakt. Vraag me niet hoe vaak. Dat heb ik verdrongen. Ik houd niet van autorijden, maar met het verhuizen naar een klein dorpje was het hebben van een rijbewijs wel handig. Ik zakte de eerste keer, de tweede keer, etc. Ik hing de rijlessen aan de wilgen. De noodzaak werd groter en ik pakte al mijn moed weer bij elkaar. Ik ben vast geen voorbeeld van een vrouw die alles tegelijk kan, want het opletten op het verkeer, het luisteren naar de opdrachten en het zoeken van de juiste versnelling was te veel voor mij. Een van de zakkende keren, vroeg de examinator me of ik het bord niet had gezien. Ja natuurlijk had ik het gezien. Het was een stopbord. Bij het zien hield het op. Om dan ook nog te stoppen was teveel gevraagd. Na zakkeer vaak ben ik automaat gaan lessen. Dat hielp! Er viel een activiteit af. Omdat ik zo vaak gezakt was, kreeg ik het privilege om bij Rijkswaterstaat examen te mogen doen. Daar zaten meer spraakzame examinatoren of beter gezegd examinatoren die meer mochten zeggen. Nadat ik de claxon en de ruitenwisser had aangezet, zoekend naar de richtingaanwijzer, zei de brave man: ‘U kijkt uitstekend over uw schouder’. Ik groeide een kilometer, reed weg en slaagde gewoon. Geld voor een automaat hadden we niet. Het werd een eend. Ik stapte er gewoon in en reed meteen de Afsluitdijk over naar mijn familie. Het ging prima en die hendel op okselhoogte gaf me geen enkel probleem. Ik rijd nog steeds. Ik vind het nuttig en daar houdt het mee op. Het bedienen van de pook is een automatisme geworden. Mij maak je niet meer gek.

We-300 is een schrijfopdracht van Plato waarin het woord van de opdracht niet genoemd mag worden. Meer verhalen bij Platoonline

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

12 reacties op Schakelen We300

  1. Het belangrijkste is dat jij je nu kunt vervoeren 😉

    Like

  2. Gelukkig hoef ik als Randstadder niet te schakelen. Binnen loopafstand en in een oogopslag mag ik opstappen in het Openbaar Vervoer. Ook nu ik voor mijn werk ga pendelen tussen twee steden is er nog steeds geen noodzaak om te schakelen.
    Ja, dat autorijden kan ik nog steeds niet, al heb ik nog nooit een poging gewaagd. Maar als ik wat verder weg van huis ben dan zie ik inderdaad de noodzaak. Daarom blijven het voor mij maar uitstapjes naar verder weg.
    Mooi geschreven verhaal!
    Vriendelijke groet,

    Like

  3. Mrs. T. zegt:

    Je bent er in ieder geval veel onafhankelijker door geworden en dat is fijn.

    Like

  4. platoonline zegt:

    Goh staart, ik wist niet dat jij er zo een was. In mijn beleving reed jij minstens Mercedes of BMW en scheurde je over de wegen in de richting van dat (kleine, maar dat is dan wel heel klein) dorp.
    Maar goed, ik zal me verder van commentaar onthouden want ik heb niet eens een rijbewijs en de laatste keer dat ik op een parkeerterrein even achter het stuur zat (ik wilde minimaal één keer rijden al was het maar 5 meter) riep de bezitter na 15 seconden vertwijfeld: opschuiven…weg… mijn hele auto gaat er aan. Ik bedoel maar, het kan altijd erger.

    Heb je het stukje in haast geschreven, Staart?

    Like

  5. Pingback: One O one: WE-300 | Platoonline

  6. Marja zegt:

    Je hebt groot gelijk.

    Like

  7. Inderdaad: het is nuttig maar daar houdt dan ook alles mee op! En als die dingen nou niet harder dan 60km konden maar waarom zo hard???!!?

    Like

  8. Dwarsbongel zegt:

    Ik begrijp het heel goed. Autorijden was ook niet ‘mijn ding’, omdat ik anders gekozen had. Met de sterk veranderde omstandigheden in mijn leven ontstond wel de behoefte. Ik koos voor rijles in een geschakelde auto, ofschoon ik daar het meest tegenop zag. Als het niet wou kon ik nog overschakelen naar les in een automaat. Nu schakel ik automatisch met de hand…
    In je verhaal zie ik een zin die waarschijnlijk anders bedoeld is: ‘Na zakkeer vaak ben ik automaat gaan rijden’
    Verder vind ik het een perfecte bijdrage bij het thema!

    Like

  9. Corline zegt:

    Leuke WE! Wat was ik blij dat ik eindelijk kon overschakelen naar lessen in een automaat (bij een eenbenige rijinstructeur…). Toen lukte het wel om mijn rijbewijs te halen. Later heb ik het toch nog eens willen proberen (iedereen kan dat toch en mijn man reed in een “gewone” auto, kon ik die eens lenen of de BOB spelen) en heb wat lessen genomen in een schakelauto. Een ramp, al die commando’s tegelijk, wanhopig werd ik. En omdat het toch niet echt hoefde, snel gestopt en vrolijk verder gereden in mijn automaat. Geen eend meer, zeker? Wat waren dat toch leuke auto’s!

    Like

  10. Melody zegt:

    het tegenovergestelde van mij dus wat dit onderwerp betreft….. ik rij, ad hoc, overal heen, maakt me niet uit waarheen noch hoelang…

    Evengoed wel een vermakelijke we al kan ik me ook goed voorstellen dat je je vaak heel erg opgelaten hebt moeten gevoeld. Chapeau voor je doorzettingsvermogen, dat dan weer wel !

    Like

  11. Staart mijn complimenten voor je doorzettingsvermogen ! Zo dat moest even gezegd worden, daar er ook mensen zijn die het niet overwinnen wat ze tegenhoudt.

    Ik heb mijn rijbewijs…..maar deze WE maakt menig ander moed 😀

    Like

  12. gewoonanneke zegt:

    Late reactie. Ik herken er dingen in, slaagde wel voor de 3e keer maar haalde ook laat mijn rijbewijs. Na een periode van angst om te rijden werd ik min of meer gedwongen om weer te gaan rijden voor mijn werk en het gaat nu wel redelijk al rij ik nog niet op de grote weg. Wel een schakelauto, moet wat te doen hebben haha. Ik vind het knap dat je het volgehouden heb en doorgezet…… Mooie WE.

    Like

Geef een reactie

