Etiketjes

We plakken nogal wat etiketjes.Volgens het boek: Jongens zijn ‘t. Van Pietje Bell tot probleemgeval van historica Angela Crott ‘is er met de jongens van tegenwoordig niets aan de hand, en bestaat ADHD niet. Jongens hebben geen probleem, wij hebben een probleem met jongens.’ Hoewel ik het niet in alles met de schrijfster eens ben, is het een  het goed eens na te denken over al die etiketjes die we plakken.

Nog een mooie poster over ADHD vanuit een andere invalshoek.

adhd

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in persoonlijk, politiek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Etiketjes

  1. Ria B zegt:

    Ik heb het artikel gelezen …. De tijd is veranderd , daarin kan ik me vinden .
    Maar ook in de tijd dat mijn oma ’s recht het aanrecht was, kwamen deze drukke kinderen voor ……grote gezinnen , waarin de drukke kinderen wel werden gecorrigeerd door de rest van het gezin.
    Het is volgens mij van alle tijden.
    Ach St@@rt ook bij ons in de klas zaten vroeger ook een paar erg drukke kinderen…
    Maar…de meester was de baas en als hij zei…en nu stil zijn en aan je werk gaan….dan had je dat gewoon te doen.
    Ik denk dat veel kinderen met ADHD een hoop structuur nodig hebben…en dat ze dan geen etiket nodig hebben.
    Maar degene die echt ADHD hebben..die kinderen en hun ouders gaan vaak door een vreselijke periode heen, eer er een diagnose word gesteld is er vaak thuis en op school al zoveel voorgevallen qua gedrag.
    Oma van twee aangetrouwde kleinkinderen laat me het leven van een kind met ADHD/MCDD van zeer dichtbij meemaken…en daardoor weet ik dat er ook terecht soms een etiket op zit….
    Helaas (!!!!!) is deze Oma wat luisteren betreft van de oude stempel…dus kleinzoon is opgegroeid met een Oma die hem zei…..Al heb je het hele alfabet aan je broek hangen als ik zeg NU is het over…..dan luister jij !!!
    En wat denk je……hij is graag bij ons 😉
    ADHD komt trouwens ook bij meisjes voor….
    Een oud collega haar zus kreeg een kind waar geen land mee te bezeilen was….onderzoek volgde , bleek dus bij de Opa weg te komen …al zijn dochters hebben ADHD , waar ze trouwens prima mee kunnen leven

    Like

  2. Mrs. T. zegt:

    Ik houd niet van etiketjes terwijl ik tegelijkertijd heel graag een etiketje zou willen op mijn chronische pijn. Lekker tegenstrijdig nietwaar? 😦

    Like

  3. platoonline zegt:

    Jongens waren we, maar… aardig jongens.

    Weet je nog uit welk boek dit de openingszin was?

    Met je stukje heeft het niets te maken.
    ADHD bestaat vast wel. Toch ben ik ook tegen te snelle etiketjes..
    Net zo goed als ik ertegen ben, dat kinderen in een te strak keurslijf
    moeten/moesten leren (geen idee hoe het nu gaat).
    Moeilijke materie.

    Like

  4. gewoonanneke zegt:

    Hou ook niet zo van die etiketjes wel heb ik de nodige bedenkingen over alle kinderen met ADHD. Heb van dichtbij meegemaakt dat soms ook de ouders wel eens aangepakt mogen worden. Maar ik vind het wel moeilijk. Deze poster had ik ook een keer langs zien komen daar zit wel wat in.
    En ik ken ook neef van ons die zijn “etiketje” als excuus gebruikt voor alles wat misgaat en fout is alsof hij er niets aan kan doen of veranderen. Dus altijd een dubbel gevoel er bij. Hij is in het verleden een aantal weken per jaar bij ons geweest en het was gewoon een heel moeilijk kind om mee om te gaan. Maar het is wel een kind met een verleden met ouders aan de drugs dus hij weet misschien ook niet anders dan het zo te doen. Lijkt me voor ouders heel moeilijk een kind te hebben met een dergelijke aandoening. Ik vond het moeilijk al merkte ik wel dat als hij eenmaal in ons ritme en een beetje vaste structuur zat dat hij het ook beter naar zijn zin had. Sterker nog een keer vroeg hij me “Als ik bij jullie opgegroeid was, zou ik dan anders geweest zijn” dan breekt je hart hoor. Ze hebben het zelf ook moeilijk. Een etiket is dan zo makkelijk plakken.

    Like

Geef een reactie

