De luipaard

Verbijsterd hoorde ik het commentaar bij de opening van Sotsji DE luipaard en een RIEM onder het hart steken. De goede man had gelijk. Het mag. Ik schaam mij diep. De luipaard is zelfs beter. ( http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/jachtluipaard.279781).  Bij ‘het meisje DIE’ , haak ik af. Ook rare taalfouten gehoord?

image

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in persoonlijk, Taal. Bookmark de permalink .

12 reacties op De luipaard

  1. Mrs. T. zegt:

    Ik heb het niet gezien. Maar ‘de luipaard’. Daar moet ik ook even aan wennen.

    Like

  2. Ria B zegt:

    Tsja St@@rt je weet waar ik woon…😜…en daar word de taal soms wel heeeeeel erg apart gebruikt 😇kunnen of kennen….heeft of heb….. mmmm zijn dat taalfoutjes of dialect.
    Waar ik me weer aan erger is de vreemde Rrrrr die men tegenwoordig gebruikt…
    Ook gaan we niet meer naar school….nee we gaan naar schol….

    Like

    • staartje zegt:

      Tja dat valt bij mij meer onder streektaal. hier vragen ze of de deur ‘los mag’ en ‘ zijn ze een pen nodig’. Die rrrrr herinner ik me wel. Schol ipv school lijkt me ernstig. Zit een betekenisverschil in. maar ik herinner me iets van het niet meer lang uitspreken van klinkers. ken jij trouwens het woord ‘ drabber’ ?

      Like

  3. Ximaar zegt:

    Ik heb lang niet alles gezien, maar beide hoorde ik. Zelf vind ik het ‘het paard’ en daarmee het luipaard. Maar het schijnt dat er geen luihengsten of luimerries zijn en dat ze ook niet echt op een paard lijken.

    Taaladvies raadt die onlogische riem onder hart duidelijk af, en daar kan ik me goed in vinden:
    http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/713/

    Met ‘de idee’ en ‘het spits’ heb ik ook al jaren moeite, ondanks dat ik weet dat het mag. Voor mij is het overigens ook ‘het weblog’ omdat het ‘het log’ is.

    Like

  4. Ik heb een abonnement op “Onze Taal” en je wil niet weten welke fouten daarin allemaal opgeduikeld worden. Vooral de achterpagina is leuk: ingezonden foto’s van taalbloopers. Van ellende heb ik maar besloten om er om te lachen en me er niet aan te ergeren, want het resultaat is zoek. Er worden zoveel taalfouten gemaakt dat je broek er bijna van afzakt…

    Like

  5. gewoonanneke zegt:

    Ja ik hoorde dat ook riem onder het hart steken of zo en weet je dat ik twijfelde en dacht, ben ik nu gek, maar ik vond het zo raar klinken. Ik doe iedere dag nog een taaltest van 4 vragen, daar leer ik nog steeds van want ook ik ben niet foutloos.

    Like

  6. Plato zegt:

    Ik heb niet naar de OS gekeken. Maar in de trein lees ik nog wel eens de Metro en de Spits. Vooral die laatste blinkt uit door tal van fouten. Het lijkt wel of ze het er om doen. Of ze hebben gesjeesde journalisten via een treurig Uitzendbureau ingehuurd. In elk geval erger ik me er aan. Niet dood, maar toch. Want het ergste is iemand die veel taalfouten produceert, maar op de tweede plaats staat de waarlijke purist die op alle ‘slaken sout lecht.”

    Ik heb trouwens wel naar de schaatswedstrijden gekeken. Maar toen was ik zo enthousiast dat ik geen taalfout hoorde. Ik zag slechts schaatsen met kuiiten daarboven en daarnaast een chronometer. Daarna werd mijn hele hoofd oranje.

    Like

    • staartje zegt:

      Hihihihi. het was heerlijk genieten. taalpuristen vind ik ontzettende zeikers. voor behoorlijk taalgebruik moet je de Metro maar overstijgen. Bij de weg: ik heb bedacht hoe ik mijn log nieuw leven kan inblazen. In navolging van Tagrijn ga ik boeiende zaken van Schiedam vastleggen. Daar ben ik toch elke week. Als Okko groot is, heeft hij een verzameling ‘Schiedam’.

      Like

Geef een reactie

