Saenredam

saenredam2Op facebook dwalen ook  een soort van ‘stokjes ‘rond. Per ongeluk kwam ik  daar ook terecht en deed ik ook nog mee. De gedachte van deze post is om Facebook te overspoelen met kunst. Als tegenwicht tegen alle eentonige selfies en dierenvideo’s. Op weblog vind je over het algemeen wat meer van dit soort logjes. Weblog vraagt om diepergaande teksten dan FB.

Ik kreeg Saenredam en deel de post hier.
Pieter Saenredam (1576-1660) is beroemd om zijn gedetailleerde schilderijen van kerkinterieurs.  Tot deze post had ik nog nooit van hem gehoord.  Dit schilderij van een typisch Hollands landschap van weleer waardeer ik. Saenredam kun je o.a. bewonderen in het Rijksmuseum. Op YouTube is ook een filmpje te vinden over zijn geschilderde kerkinterieurs.

Kende jij Saenredam?

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Saenredam

  1. Ximaar zegt:

    Ja, in het stedelijk museum van Alkmaar hangt redelijk wat werk van hem. Hij heeft hier de binnenkant van de Grote Kerk op een schilderij gezet.

    Like

  2. Mrs. T. zegt:

    Ik kende hem niet. Ik houd wel van dit soort werk.

    Like

  3. Pingback: Mondriaan | apenstaartjeweblog

  4. Pingback: Reinhart Dozy | apenstaartjeweblog

  5. Plato zegt:

    Ik kende Saenredam.
    Weblog vraagt meer dan facebook. Tja, dat is al snel het geval lijkt me.
    Veel webloggen hebben trouwens nou niet bepaald veel meer inhoudelijkheid dan FB. Hoeft ook niet, iedereen blogt voor zijn eigen plezier. Maar dat ze FB willen volpompen met kunst heeft wel iets aardigs.

    Like

Geef een reactie

