Reinhart Dozy

Dozy Oranjekanaal 1924N.a.v. mijn post over Saenredam mocht ik degenen die de post hadden geliked een schilder toewijzen. Dozy was o.a. een schilder die ik uitdeelde. Ik ben dol op het werk van Dozy. In de Trouw toptien eindigde hij in de top 1o. Ik woon in het gebied dat hij schilderde en waardeer zijn schilderijen. Het Oranjekanaal o.a. was voor hem een bron van inspiratie. De schilderijen laten iets zien van de samenleving toen. In de kerk van Westerbork hangen mooie schilderijen van hem. Ze laten iets zien van het kerkbezoek toen. Helaas zijn er geen mooie afbeeldingen van. Balsemien laat in haar kaartjes daar iets van zien. De vrouwen bij de kerkdeur vind ik prachtig.
Dozy kraamkamerDozy kerk1 kaartjesDozy kerk2 kaartjes

Kende jij Dozy? Wat vind je van zijn schilderijen?

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Reinhart Dozy

  1. Melody zegt:

    schilderkunst….. ik heb er weinig tot niets mee….. ik verbaas me altijd weer over de prijskaartjes die eraan hangen…. heb er totaal geen verstand van dus kan ook nooit bepalen of iets een bedrag waard is of niet…. Deze vind ik dan weer wel mooi, maar dat zegt niets behalve dan over mijn smaak wellicht 😉

    Like

  2. Balsemien zegt:

    Mijn moeder had een schilderij van het Oranjekanaal van Dozy, het hangt nu bij mijn zus: prachtig!

    Like

  3. Kwebbel zegt:

    Ik kende Dozy niet maar heb bij Balsemien het een en ander bekeken.
    Mooie ingetogen schilderijen zijn het.

    Like

  4. Wat vreselijk ik kende Dozy helemaal niet 😳

    Like

  5. Nog nooit van de beste schilder gehoord. Dat zegt wel iets over mijn culturele kennis zeker? Vrouwen worden bij het kerkbezoek (en in de kerk) altijd onderbelicht. Dus vanaf vandaag heeft Dozy een streepje voor bij me 😉

    Like

  6. Plato zegt:

    Ik kende Dozy niet. Mijn eerste indruk is: interessant, staks eens googelen op zijn naam.

    Like

  7. Margriet zegt:

    Ik ken zijn zoon heel goed. En daardoor ook heel veel van zijn schilderijen ! Ze zijn prachtig. Ik zie ze wekelijks !

    Liked by 1 persoon

  8. Jacob zegt:

    Via Google vond ik deze website. Graag zou ik contact willen opnemen met de zoon van R. Dozy, hierboven genoemd. Ik woon niet in Nederland. Kan Margriet misschien tot hulp zijn? Bij voorbaat hartelijke dank!

    Like

Geef een reactie

