Aleida – Schiedam 1

naam verloskundige praktijk

naam verloskundige praktijk

In mei ging ik met dochter mee naar een controle van haar zwangerschap. De praktijk heette Aleida. Leuk, dacht ik om je naam te verbinden met je eigen praktijk. Mooie naam ook. Beter dan De Ooievaar, Het goede begin of Verloskunde praktijk Schiedam. 

Mijn aanname klopte niet. Aleida verwijst niet naar de eigenaar, maar naar de vrouw die Schiedam  in 1275 stadsrechten gaf. Die verwijzing naar deze Aleida is op de afbeelding op het bord te zien. Daarop zien we een tekening van het standbeeld van Aleida en haar huis (zie een later logje). Aleida van Avenes was een van de weinige vrouwen die in die tijd actief was op het politieke toneel in een mannenwereld.Deze Aleida voedde zelfstandig zeven kinderen tweetalig op. Ze woonde afwisselend in Frankrijk en Nederland. Aleida zorgde ervoor dat Schiedam belangrijk werd en dat het ziekenhuis zich kon ontwikkelen. Ze was slim moedig, bestuurlijk, visionair, politiek, strategisch en een leider. Ik vind dit een schitterend voorbeeld van een naam met inhoud.

Verklaring naam Aleida

Verklaring naam Aleida

Op de foto is achter Okko nog de ooievaar van de praktijk te zien

Deze logjes zijn ontstaan naar een idee van Tagrijn die regelmatig Leiden in detail brengt. Ik doe iets vergelijkbaars met Schiedam .Daar ben ik elke week als oppasoma. Ik doe het met minder mooie foto’s en meer op de feitjes dan in het detail. Bijkomend voordeel van deze logjes is dat ik een mooie verzameling feitjes heb als Okko groot is.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in geschiedenis, Schiedam en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Aleida – Schiedam 1

  1. tagrijn zegt:

    Leuk idee om aan de foto een verhaal te verbinden. Dat kan een leuke reeks worden. En dank voor de link! Heb je trouwens gezien dat het anagram van Aleida Ideaal is?

    Like

  2. gewoonanneke zegt:

    Leuk wetenswaardigheidje zo. Mooi dat iemand die naam kiest van iemand die veel voor vrouwen gedaan heeft.

    Like

  3. Kwebbel zegt:

    Leuk om juist deze naam te kiezen voor de praktijk, en een mooi verhaal. Weer wat geleerd 🙂

    Like

  4. Plato zegt:

    Een goed idee. Leuk om steeds iets over de stad te schrijven.

    Like

  5. staartje zegt:

    Het houdt mijn log weer even in de lucht. Schiedam heeft een monument of 500. dat is met 2 loggen per week 4 jaar loggen 🙂

    Like

  6. Pingback: Anagram | apenstaartjeweblog

  7. Pingback: SchieDAM – schiedam 3 | apenstaartjeweblog

Geef een reactie

