IJs en weder dienende

imageVan de week kwam ik (60) er achter dat de uitdrukking ‘IJs en weder dienende’ niet direct bekend was bij mijn dochter(32).

Omgekeerd schreef mijn zoon ‘ hij zit onder een steen’. Een voor mij totaal onbekende uitdrukking. Ik hoor  en lees die uitdrukking inmiddels meer en meer.

Zouden dit nou  voorbeelden zijn van een verdwijnend spreekwoord en een nieuw spreekwoord? In het NRC-archief  las ik dat in 2005 de uitdrukking ‘IJs en weder dienende’  door het koude weer vaker te horen was.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Taal en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op IJs en weder dienende

  1. Rob zegt:

    De spreekwoorden E. Gezegden die ik ooit leerde schijnen te verdwijnen.
    Naast de normale straattaal komen er ook veel nieuwe uitdrukkingen waar ik nog niets van begrijp.
    Taal is een levend, groeiend, veranderend geheel en dat maakt dat het boeiend blijft.
    Vriendelijke groet,

    Like

  2. Ximaar zegt:

    Op dit moment is het roomijs en weder dienende. 😉

    Onder een steen komt waarschijnlijk uit het Amerikaans en om specifieker te zijn mogelijk bij de Flintstones vandaan. Ga ik nog eens naetymologiseren.

    Like

  3. tagrijn zegt:

    Die steen hoor ik wel vaker. Als iemand iets niet weet, zegt men: heb jij de laatste maanden onder een steen geleefd? IJs en weder dienende is veel ouder dan 2005. Was snel gevonden in digitaal krantenarchief, maar weet niet of dat het oudste is. Bron Leidsche Courant 11 febr. 1870: “Naar men verneemt zal vanwege de ijsclub alhier, ijs en weder dienende, aanstaande maandag eene hardrijderij door mannen worden gehouden.”

    Like

  4. Ximaar zegt:

    De oorsprong van onder een steen leven kon ik nog niet vinden. Wel weet ik dat het ook in de 90’er jaren werd gebruikt toen ik in de USA werkte. Heeft te maken met pissebedden en dergelijke die je ziet als je een steen weghaalt. Ze leven daar onder en krijgen niets mee van de buitenwereld. Kan me goed voorstellen dat het wel eens verwerkt is in een aflevering van de Flintstones, maar kan daar niets over vinden. Wel weet ik dat het regelmatig voor komt in Sponsbob en mogelijk is het via die weg meer in het Nederlands terecht gekomen, waar het nu vooral wordt gebruikt als je geen internet hebt.

    Like

  5. gewoonanneke zegt:

    Het is een uitdrukking die ik ook nog wel eens gebruik als ik iets afspreek, meestal inderdaad in de winter, zomers lijkt het me zo’n raar gezegde dus.

    Like

  6. platoonline zegt:

    Ik ken het spreekwoord van die steen nog van de jaren ´80 toen ik in Hartje Amsterdam werkte.
    ´Kom jij vanonder een steen vandaag dat je dat niet weet?’ was ongeveer de uitdrukking. IJs en weder dienende is een bekend spreekwoord maar mijn zoon kent hem inderdaad ook niet.
    Het is ook geen spreekwoord dat zonder voorkennis meteen tot de verbeelding spreekt.
    Het leukst vond ik altijd:
    -Ik heb er tabak van (jaren ’50)
    -Ik heb er baaaaaalen tabak van (jaren ’60)
    -Ik baal er van (jaren ’70)
    -Ik baal (jaren ’70 – ’80)
    -Ik baal ……. (wordt gevolgd door variërende zelfstandig naamwoorden)

    Allemaal meegemaakt in Amsterdam en ik vraag me nu af: is er iemand die nog wel eens zegt: k heb er tabak van en zo ja…waar komt DIE uitdrukking dan weer vandaan? Ja, van de tabak en dat je er genoeg van hebt….maar verder?

    Like

  7. natuurfreak zegt:

    Gek ! Ik ken het niet maar misschien is het puur Nederland..Heb hem nog niet in België gehoord.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

