Legendarische zes miljoen

Met mijn moeder die las
en breide tegelijk
en mijn vader die zes uur
per dag piano speelde
heb ik jarenlang gepraat,
gelachen en ruzie gemaakt
totdat ze werden ingelijfd
bij de legendarische 6 miljoen.
Een getal, waarover na ruim
een halve eeuw nog steeds
wordt geredetwist.

Hun gezichten beginnen te vervagen
De klank van hun stem is
al bijna ontkleurd. Straks
ben ik er ook niet meer. Dan
zal het zijn alsof wij drieën
nooit hebben bestaan.

Hanny Michaelis 1922-2007

Eerder geplaatst op 4 mei 2012

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in 4 mei gedenken, poezie. Bookmark de permalink .

7 reacties op Legendarische zes miljoen

  1. Plato zegt:

    Eenvoudig maar zo tot diep in het hart. Prachtig.

    Like

  2. gewoonanneke zegt:

    Ja er zijn steeds minder overlevenden inderdaad maar gelukkig wordt de boodschap nog wel uitgedragen door familie en mensen die er van overtuigd zijn dat die dingen herinnert moeten blijven.

    Like

  3. kakel zegt:

    Lees op dit moment: De bibliothecaress van Auschwitz. Met Pasen zijn Lief en ik naar de tentoonstelling “100 verhalen achter 100 voorwerpen uit de WO II” geweest, en elke keer overvalt me hetzelfde moedeloze besef: waarom mensen veroordelen enkel en alleen omdat ze Joods zijn?
    Ik ben blij dat ik het niet begrijp. Niet wil begrijpen! Ontroerend gedicht…
    Sterkte en liefs,
    Kakel

    Like

  4. tagrijn zegt:

    Mooi gedicht van Michaelis. Het raakt je behoorlijk.

    Like

  5. ferraravictoriene zegt:

    Mooi gedicht.
    Morgenavond staan we weer bij het monument in onze stad. Ondanks het verdriet dat je er voelt, voelt het ook goed daar veel jeugd te zien. Ik wil morgenavond ook denken aan al die landen waar het maar niet lukt in vrede te leven en waar een mensenleven nog steeds weinig waard is.

    Like

Geef een reactie

