Hier kom ik weg

image

Op de valreep nog naar ‘Hier kom ik weg’ geweest in het Drents museum.

Turfschipper Van Gogh

Turfschipper Van Gogh

Dat was de moeite waard. Lohues is de gastconservator van deze tentoonstelling. Hij focust zich op de geschiedenis van Zuid-00st Drenthe: het stukje waar hij woont. Zijn betrokken, humoristische persoonlijke teksten maken de geschiedenislevend. Ik realiseer me dan hoe oud de bewonersgeschiedenis van Drenthe is en hoe specifiek. Daniel gaat in op de Drentse taal en vertelt levendig van Wudekind, de

Broken Circle Smithson

Broken Circle Smithson

Saksen en de slag bij Ane. Via Van Gogh gaan we naar de Toyisten en de ‘Broken circle’ van Robert Smithson. Voor mij nieuw. Ik zou zeggen: ‘ bewaren’ , uitbreiden en nog eens herhalen.

Wat mooie zinnen van Daniël Lohues bij de tentoonstelling:

IJstijd
……….Toen het ijs weer weg was, verschenen de eerste prehistorische mensen. Die wisten precies wat ze met al die verschillende soorten stenen konden doen……

Midden steentijd
……Een mooie wereld om bij weg te dromen. misschien was dit wel het paradijs waar elk mens soms naar terug verlangt.

Romeinse tijd
……Wat zullen ze gedacht hebben, die eerste Romeinen hier? Zou het een beetje zijn geweest als bij Asterix en Obelix? Ik bedoel, als die Romeinen met hun aparte glimmende harnas en hippe rokjes in Zuidoost-Drenthe aan zouden zijn komen lopen, dan kunnen we ons wel voorstellen hoe dat afgelopen is…..

Toyisten Gashouder

Toyisten Gashouder

Heden…Toyisten
…..Ik weet niet precies wie ze zijn. dat ga ik ook niet uitzoeken. Dat je niet weet wie er achter zitten, is wat mij betreft onderdeel van de aantrekkingskracht van deze groep.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Drenthe, geschiedenis, Kunst, Musea en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Hier kom ik weg

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik blijf het een prachtige zin: “Hier kom ik weg”, vinden.

    Vriendelijke groet,

    Like

  2. Daniël is niet een alleen een begenadigd muzikant maar hij Kan vertellen en verwooden dat het een aart heeft.

    Liked by 1 persoon

  3. Nou da’s ja schier! Dus doar komst vot? 😉

    Daniël… ik kan niets toevoegen aan superlatieven dat hierboven niet al gezegd is.
    Je moerstaal in ere houden, altijd een goed ding!

    Liked by 1 persoon

  4. gewoonanneke zegt:

    Leuk hoor dingen over de historie te horen, ga zelf altijd graag naar vergaderingen van de historische vereniging. Ik weet niet of we hier een echte streektaal hebben, denk het wel maar met een moeder die hier niet vandaan komt en een Friese vader spreken wij sowieso geen dialect, niet gemist ook denk ik. Hoewel een enkel woord je toch wel meepikt op school e.d.

    Liked by 1 persoon

    • staartje zegt:

      Ik houd van Daniëls liedjes en het Drents. aan de andere kant kom ik veel leerlingen tegen die geen Nederlands kunnen schrijven en spreken. Nederlands is bijna een tweede taal voor ze. Dat vind ik wel een dilemma

      Like

Geef een reactie

