Tramgesprek

schiedam regenVerkleumd stap ik met kleinzoon Okko achterin de warme tram. Buiten is het donker, guur en er trekt een plensbui voorbij. Okko heeft geen last van zijn kletsnatte broek, ik wel. We staan met vier uitgeklapte kindervoertuigen achterin. Ik sta klem tussen de wand van de tram en een donker gekleurde jonge vader/broer/oom met  een vrolijke peuter in de buggy. De tram slingert en botst en ik val regelmatig tegen de jonge vader/broer/oom aan. Ik verontschuldig me voor mijn ongewenste intimiteiten. Hij knikt en lacht.

tram missen

tram missen

Na een haltestop sluiten de deuren en staat een jonge vrouw voor een dichte tramdeur. De deurbediening springt weer op groen en de vrouw kan nog mee. De allochtone jonge vader/broer/oom moppert dat  voor en allochtoon nooit de tramdeuren weer opengaan. De oer-Hollandse jonge vrouw leeft mee. ‘Jeetje mocht jij niet mee? Reed de tram zo weg. Lullig is dat hè?’  Dat is mij ook regelmatig overkomen. Ik snap dat je je gediscrimineerd voelt. In dit geval heeft die bestuurder zijn dag niet, ruzie met zijn vrouw gehad of is hij al te laat. De allochtone jonge vader/broer/oom glimlacht. Ook ik glimlach.

Zo moeten gesprekken gevoerd worden. Ver weg van de emotie en veronderstellingen. Ik zou kunnen toevoegen dat de tram ook mij met kinderwagen en al heeft laten staan. Dat is niet nodig. De jonge vrouw kan dat prima zelf.  Bij de volgende halte stapt de jonge vader/broer/oom met een groet aan alle passagiers uit.

 

 

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Okko, Oppassen, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Tramgesprek

  1. Ria B zegt:

    Toen Piet in het ziekenhuis lag…zag ik de bus aankomen en ik dacht…rennen dan haal ik hem nog net !!
    Ineens kwam ik erachter…dat de benen van een 61 jarige …minder hard gingen dan de geest veronderstelde…😤😤
    Zeker weet ik dat de buschauffeur me zag…..ik heb de bus gemist !!!
    En toen kon ik onverwachts even lekker uitrusten in het bushokje tot de volgende bus kwam..
    Daar in de middagzon heb ik me voorgenomen om nooit meer te gaan rennen om een bus te halen …😇

    Liked by 1 persoon

    • staartje zegt:

      Jij hebt helemaal gelijk! Heerlijk van de zon genieten.
      Soms heb je heel heel aardige mensen. Als ik donderdag naar Schiedam ga, heb ik al een vast patroon. Ik parkeer mijn auto, , loop het perron op, check in en stap in de trein. Een keer was ik laat. De trein kwam al terwijl ik nog aan het parkeren was. De conducteur wachtte, vroeg of ik nog moest inchecken en liet toen pas de trein vertrekken!

      Like

  2. Rob Alberts zegt:

    Hier in Amsterdam weet ik dat er altijd nog een bus, tram of trein gaat.
    Verder weg moet ik mijn terugreis altijd plannen.

    Omdat ik ruim op tijd van huis ga is het nooit een kwestie van missen.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

    • staartje zegt:

      🙂 De tram in Schiedam reed echt voor mijn neus weg. Ik stond er al. Moest alleen naar achteren lopen. Terwijl ik erin wilde stappen , zoefde hij weg. Ik heb geen haast en in Schiedam komt er zeker overdag snel weer en tram

      Like

  3. gewoonanneke zegt:

    Heb het ook wel meegemaakt hoor deed gewoon de bus voor mijn neus dicht en reed weg. Moest een uur wachten…. daar word je niet vrolijk van. Ja soms voelen allochtone zich ook wel eens heel gauw aangesproken hoor. Het overkomt iedereen wel.

    Like

  4. ahhh geen ervaringen mee, zoals je al wel bedacht had😉
    Maar leuk te lezen dat het ook anders kan.

    Like

  5. kakel zegt:

    Je kan discrimineren net zo ingewikkeld maken als je zelf wilt! Ik heb jarenlang op en neer gereisd van een gat in de Krimpenerwaard naar Rotterdam Centrum. Hele boeken kan ik er over schrijven. En het lezen over andere verhalen verveelt me nog steeds niet🙂
    Liefs Kakel

    Like

  6. Plato zegt:

    Prima gesprek. Het brengt mensen iets dichter bij elkaar. Een zonnestraaltje in een donkere wereld. Mooi geschreven. Ik zag jullie werkelijk in de tram drijven.

    Liked by 1 persoon

  7. Plato zegt:

    Graag gedaan Staart. Nu ik dit zo schrijf realiseer ik me dat ik die vroegere MSN gesprekken wel een beetje mis. Grappig om te zien dat jij deze reactie meteen leest en er direct op reageert. Geeft toch een beetje een gevoel van chatten🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Plato zegt:

    Aha. Blijf dan nog maar even appen want ik ga ook nog reageren op je stukje over Mark en Femke. Ik begin net lekker woedend te worden. Wat een lul, dacht ik, maar dat schrijf ik natuurlijk niet op als ik met nette mensen blog.

    Iets klopt hier niet, geloof ik.

    Like

Geef een reactie

