Stedelijk Museum – Schiedam 4

Schiedam 1560

Schiedam 1560

Het Stedelijk Museum Schiedam is gehuisvest in het voormalig Sint Jacobs Gasthuis. Gravin Aleida van Henegouwen stichtte het gasthuis al tussen 1262 en 1272. Het was een gasthuis voor zieken en bejaarden (bejaard was je vanaf 40 jaar). Op een kaart uit 1560 staat het Sint Jacobs Gasthuis, een kapel met aan weerszijden een vleugel en enkele huisjes, al op de plek aan de Hoogstraat waar het museum nu is gevestigd.

 

Sint Jans Gasthuis1854

Sint Jans Gasthuis1854

Het oude gebouw van ‘weldadigheid’ werd gesloopt aan het eind van de achttiende eeuw.  Jan Giudici (1746-1819) –  van oorsprong een Italiaan – ontwierp het huidige neoclassicistische gebouw. Het nieuwe Sint Jacobs Gasthuis was in 1787 klaar. Het  heeft duidelijk neoclassicistische kenmerken: het is symmetrisch in een  U-vorm.  Er zijn twee vleugels die met elkaar verbonden zijn door een kapel.  In de rechtervleugel woonden vroeger de vrouwen en in de linkervleugel  de mannen. Nu zijn de vleugels tentoonstellingsruimtes.

selfie nov 2014Okko en ik gaan elke maand wel een keertje kijken. Het museum heeft een unieke collectie kunst vanaf 1945.

 

 

 

Kapel van het Stedelijk Schiedam

Kapel van het Stedelijk Schiedam

Het museum werd diverse malen gerenoveerd en gerestaureerd. Koningin Beatrix heropende het in 2006 en in 2013 naam het Rotterdamse bureau MVRDV (ook van de Markthal-Rotterdam) de kapel onder handen. De kapel kreeg kleur en er werden verwijderbare planken rondom de preekstoel aangebracht. Het leverde een vermelding op in de top 8 van BBC-culture in de lijst van de mooiste musea in 2014. Op het filmpje uit 2006 is veel te zien wat er nu nog is. Ook wordt duidelijk dat de Schiedammers de moderne kunst niet waarderen. Ik ben geen Schiedammer en ik ben er blij mee.

 

Sinterklaaspaleis Schiedam

Sinterklaaspaleis Schiedam

In december is het museum de woonplaats van Sinterklaas en zijn Pieten.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in architectuur, Kunst, Schiedam en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Stedelijk Museum – Schiedam 4

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik voel mij opeens hoog bejaard, al 18 jaar ….
    Leuk zo’n Sinterklaas en Pieten Paleis!

    Vrolijke groet,

    Like

  2. kakel zegt:

    Wat een hartstikke leuk blog! Daar hoef je in elk geval ook geen Schiedammer voor te zijn😉
    Weet je dat ik nog nooit eerder van de Kapel van het Stedelijk Schiedam gehoord heb? Dat is bij dezen rechtgezet!
    Groetjes Kakel

    Liked by 1 persoon

  3. Corja zegt:

    Leuk! Nog maar kort geleden was ik in het Stedelijk (en schreef er ook een blog over). De ‘saampie’ met Okko vind ik hartveroverend!

    Liked by 1 persoon

  4. Plato zegt:

    Dit stukje doet me zeer verlangen naar het colloquium kunstgeschiedenis dat volgend. e maand gaat beginnen. Twee jaar duurt ie en ik stel me er heel veel van voor.

    Liked by 1 persoon

  5. Plato zegt:

    Waar is die OU? Ik ga volgende maand weer naar het Bijbels museum. Nu in een kleiner groepje dat twee jaar bijeen blijft. Veel meer tijd voor kwaliteit en verdieping. Niveau 3e jaars studie kunstgeschiedenis. Als ik het leuk blijf vinden ga ik misschien wel door. Ik bloei er op een of an dere manier van op. Klaas gaat een andere cursus doen dan ik, dus onze wegen scheiden zich. Jammer maar het is onmogelijk concessies te doen aan waar je hart ligt.

    Liked by 1 persoon

  6. staartje zegt:

    OU is open universiteit. Zo’n cursus met een groepje lijkt me leuker

    Like

  7. Pingback: Stedelijk museum -Schiedam 10 | apenstaartjeweblog

Geef een reactie

