De Walvisch – Schiedam 5

Okko kijkt naar de wieken

Okko kijkt naar de wieken

Schiedam is bekend om zijn jenever. Daar horen de molens en de branderijen bij. Als Okko en ik het centrum in wandelen kunnen we vaak drie molens tegelijk zien draaien. En de molens van Schiedam draaien als het kan! De Schiedamse stellingsmolens zijn de hoogste klassieke molens ter wereld. Nu zijn er nog vijf molens over van de twintig die er ooit in Schiedam hebben gestaan. De molens zijn de laatste jaren hersteld en herbouwd. De Walvisch is twee keer afgebrand en in 1999 konden de wieken weer draaien.

De Walvisch

De Walvisch

Deze molen is gebouwd in 1794. De naam verwijst naar de walvisvaart. Deze walvisvaart zorgde voor een groter afzetgebied. A.Nolet legde de eerste steen. Nolet is een bekende naam in Schiedam. De famie is eigenaar van de hoogste molen die energie opwekt voor hun huidige jeneverdestilleerderij. De Walvisch maalde graan voor de jenever. De molen werd gepacht door veel verschillende pachters. Toen het malen van graan voor de mout in de jenever niet meer winstgevend was, ging men eind jaren dertig van de vorige eeuw zelfs magnesium malen (priklimonade en medicijn) en later brood.

Eerste steen

Eerste steen

De molenaarsfamilie Kluit woonde ook in de molen. De molen is nu in eigendom van de Stichting De Schiedamse Molens.

Zo mooi als Schiedam nu is, was het vroeger niet. De distilleerderijen zorgden voor  een zwarte roetlaag. Door dit ‘zwarte’ aanzien werd Schiedam in de negentiende eeuw Zwart Nazareth genoemd.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in geschiedenis, Okko, Oppassen, Schiedam en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op De Walvisch – Schiedam 5

  1. kakel zegt:

    Leuk, die wetenswaardigheden over Schiedam. Kom een keertje naar mij toe, kunnen we aan de overkant de 19 windmolens van Kinderdijk bekijken😉

    Liked by 1 persoon

  2. gewoonanneke zegt:

    Hoewel ik de molens bij mij aan de overkant van de Lek, ja ik woon vlakbij Kakel haha nog steeds de mooiste vind is dit ook een prachtige molen om te zien. Zo hoog opgebouwd. Mooi dat ie bewaard is gebleven met de geschiedenis er bij.

    Liked by 1 persoon

  3. staartje zegt:

    Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik nog nooit in Kinderdijk ben geweest . De molens in Schiedm vind ik mooi, omdat ze in de stad staan en zooooo hoog zijn

    Like

  4. Plato zegt:

    Mooi stuk. Ik begin werkelijk een andere kijk op Schiedam, dat ik alleen kende van de voetbalclub SVV en van de drank, te krijgen. Je hebt goed om je heen gekeken en het mooi opgeschreven.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

