Passage – Schiedam 7

Passage Schiedam

Passage Schiedam

Op mijn oppasvrijdagen ben ik hier vaak te vinden. Het winkelcentrum in Amsterdamse Stijl viel me meteen op. Het gebouw ademt sfeer. Het loopt er prettig. In december hingen er Pieten, Sint stond in de lift en er waren bewegende ijsberen.. De allure van vroeger toen er ook een theater was en het in bezit van Tuschinsky was, is nog een beetje te voelen.

Huidige gevel?

Huidige gevel?

De  huizen ernaast zijn vervangen door beton en neon. Jammer. Gelukkig staat er niet meer zoveel leeg sinds de Action in veel panden zit. Het blauw en wit van deze keten is wel wat anders dan het glas en lood van toen….

 

Passage / lichtkoepel

Oude gevel

Oude gevel

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in architectuur, Oppassen, Schiedam en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Passage – Schiedam 7

  1. Rob Alberts zegt:

    Prachtig, ik houd van oude gevels.
    Te vaak verpesten nieuwe grote winkelketens deze prachtige gevels.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

  2. Ik vrees dat de sfeer die ooit in winkelcentra en stads centra hing voorgoed verdwenen is. Ooit had ik een baantje bij v&d …mens he Jon op zaterdag over de koppen lopen. Kom daar nog maar eens om in deze tijd van internet. Om gekte te zien MOET je wel naar Action.

    Liked by 1 persoon

  3. staartje zegt:

    Nou Evelien, de afgelopen dagen was het overal druk. Het is waar. Het fysiek winkelen neemt soms af. Dan moeten we andere wegen zoeken. Sfeer verhoogt het fysieke winkelen toch?

    Like

  4. kakel zegt:

    Heel mooi! Ik houd van oude gevels. Het nare van Rotterdam vind ik dat er niet alleen veel kapot gebombardeerd is in de oorlog, maar vooral wat er nog voor ouds over is, dat hebben ze gesloopt. De Wilhelminakerk bijvoorbeeld. Onbegrijpelijk. In Schiedam zijn ze een stuk slimmer!
    Groetjes Kakel

    Like

    • staartje zegt:

      Kakel, ik weet niet of Schiedam het zoveel beter doet. Het pand naast de Passage is nou niet van hieperdepiep.het oude centrum is bewaard gebleven en er is ook veel verdwenen. Net zoals in heel veel andere steden denk ik. In de tijd van de wederopbouw is veel gesloopt en veel gebouwd. Dat zijn vaak niet de mooiste gebouwen. Hierboven schreef ik het al. Delft viel ons op door de reclamevrije winkeltjes. De borden en neon ontbraken. Dat mag van mij landelijk een regel worden.

      Like

  5. Ferrara zegt:

    Er zijn steden die daar regels voor hebben. Reclame-uiting allemaal hetzelfde formaat (klein) bord aan de gevel. Maar ja daar dring je de grote ketens niet mee terug, menig stadscentrum ziet er, wat betreft de winkels, hetzelfde uit. Jammer!

    Liked by 1 persoon

  6. staartje zegt:

    Vanavond even gekeken, maar gelukkig is dat rare afdak weg. Gewoon simpele strakke blauwe letters. Niet als op deze foto dus https://c2.staticflickr.com/4/3661/3353440499_7917b05f73.jpg

    Like

  7. ollieherman zegt:

    Mooi gebouw, mooie bouwstijl. Ben eigenlijk nooit in het centrum van Schiedam geweest. Heb het nu op mijn lijstje voor het nieuwe jaar gezet. Waarvoor dank.

    Liked by 1 persoon

  8. Plato zegt:

    Laatst was ik ergens (waar was dat toch weer) en daar was de Action in een kerk genesteld. Een beetje schokkend vond ik het wel. Maar alles is beter dan afbreken, heb ik mezelf maar voorgehouden .

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

