La Superba – Ilja Leonard Pfeiffer

Pf3 Van de zomer las ik in de zon La Superba van Ilja Leonard Pfeiffer in een ruk uit. Afgelopen week las ik het opnieuw. Volgende week bespreek het boek op de club waar we per jaar een aantal boeken lezen.

La Superba (de hoogmoedige) is een ode aan Genua. Door een aantal bewoners gedetailleerd te beschrijven en te volgen snijdt Pfeijffer diverse onderwerpen aan. Het boek gaat over asielzoekers, gelukszoekers, desillusie en geluk.

PF1Pfeiffer doet dit in een  rake, bloemrijke, barokke stijl. Zijn zinnen zijn lang, soms kort en voorzien van veel metaforen. Het boek heeft drie delen en twee intermezzo’s. De beide intermezzo’s hebben de titel van een liedje.  Die liedjes verwijzen naar jeugd, veiligheid en bescherming. Van het boek heb ik met hulp van internet een uitwerking gemaakt. Die vind je hier. Het wachtwoord is Superba

 

 

 

 

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op La Superba – Ilja Leonard Pfeiffer

  1. Plato zegt:

    Interessante schrijver zo te lezen. Ik ga eens speuren.

    In de verte doet zijn boek mij denken aan de Spaanse schrijver Cela. Die beschrijft in een van zijn boeken een terrasje met mensen. Elk karakter wordt uitgediept zodat je als het ware om de hoofdpersonen heen kan lopen. Verwacht geen plot of ander leuk einde. Cela laat ons ontmoeten, dieper kijken en uiteindelijk weer afscheid nemen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

