Poëzieweek – Ilja Leonard Pfeijffer

Poëzieweek 2015

Poëzieweek 2015

Het is de week van de poëzie . Daarom deze week elke dag een gedicht op ‘Apenstaart’. Vandaag een gedicht van Ilja Leonard Pfeijffer. Hij schreef voor deze week het poëziegeschenk. Zijn bundel Giro Giro Tondo  bestaat uit een sonnettenkrans. Dit zijn 15 sonnetten. De eerste regel is steeds de laatste van het vorige sonnet. Het laatste sonnet bestaat uit alle eerste regels van de veertien sonnetten. Sonnetten kennen een strak rijmschema. Het onderwerp van deze poëzieweek is de Liefde. Meer over Ilja Pfeijffer en zijn gedichten vind je in dit interview.  

Nummer 8 uit Giro Giro Tondo
Al had ik volgens mij niets raars gezegd,
was jij geërgerd. Jij wilde ontbijten.
Je strooide crackers onder met verwijten
totdat er echt iets misging, maar dan echt.

Er ging net geen strijkbout door het raam.
De vaas van oma wankelde vervaarlijk.
Het stille mes werd bijna nog gevaarlijk.
Maar jij verbeet mijn staren, ik je naam.

giro gedichtenbundel

Ik had je net iets meer als mij verzonnen.
als wie mijn surreële dromen deelt
en midscheeps rum rolt in beslagen tonnen.

Wat liefde heet te heten, is wat scheelt
aan wat er is nadat het is begonnen.
We scheppen wie ons liefheeft naar ons beeld.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in poezie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Poëzieweek – Ilja Leonard Pfeijffer

  1. Plato zegt:

    Prachtig gedicht. Vooral die laatste drie zinnen. Is dat ons lot, dat we de bloem die maagdelijk mooi opkomt, nog voor het ontluiken al in de steigers van ons ego zetten?
    Meer van deze dichter!!

    Liked by 1 persoon

  2. staartje zegt:

    Ik ben niet dol van alles van Pfeijffer, maar wel van een deel ervan. La Superba is mijn absolute topper. Een 9,5. Over de aanschaf van Idyllen twijfel ik nog. Alles in alexandrijn. Misschien als luisterboek? Zijn sonnettenkrans zegt mij minder, maar je hebt gelijk die laatste drie regels zijn prachtig

    Like

Geef een reactie

