Elfjes

elfje_walvisDichten doe ik niet, maar een elfje schrijf ik regelmatig. Het is kort en kernachtig. Hier vind je ze van januari en februari en hieronder nog eentje extra.
Doe jij ook mee? Schrijf je ook een elfje in je reactie?
Elk onderwerp is toegestaan.

Als je verder leest wordt het elfje verder uitgelegd en lees je wat ik met gedichten heb.

Februari
Poëzieweek, poëziegeschenk
Ik luister, lees
herlees, geniet en zoek
Cadeautje

Een elfje maak je als volgt: Vijf regels.
Regel 1:       Een woord (begrip)
Regel 2:      Twee woorden
Regel drie: Drie woorden
Regel vier: Vier woorden (bevat meestal een werkwoord)
Regel vijf:   Een woord (conclusie, samenvatting)

elfje2Wat ik met gedichten heb? Net als veel lezers vind ik ze moeilijk, niet snel te vatten. Toen ik met mijn studie Nederlands begon, zag ik wel tegen de gedichten op. Die las ik niet veel. Ik vroeg kennissen en vrienden wat ze lazen en waarom. Zo werd ook ik een liefhebber van o.a.Vasalis, Kopland, Michaelis, Szymborska en Deelder. Gedichten vragen meer van de lezen dan boeken. Daar tegenover staat dat ze kort en krachtig zijn. Het is niet voor niets dat er veel gedichten worden gelezen bij overlijden, een nieuwe baan en andere gedenkwaardige momenten.

 

 

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Elfje van de maand, poezie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Elfjes

  1. Dichtvorm
    was onbekend.
    Mooie nieuwe ontdekking.
    Elf woorden, krachtig verhaal.
    Inspiratie.

    Liked by 1 persoon

  2. Mrs. T. zegt:

    Carnaval
    Kieltje aan
    Moet dat echt
    Ik vier het niet
    Alaaf!

    Liked by 1 persoon

  3. staartje zegt:

    Je hebt gelijk! Mooi elfje

    Like

  4. jeer zegt:

    Staartje,
    ————————————–
    verliefd
    intens gelukkig
    jij en ik
    we beloven elkaar trouw
    eeuwig
    ————————————–

    Groetjes,

    jeer

    p.s. het is niet persoonlijk bedoeld -;)!

    Liked by 1 persoon

  5. Plato zegt:

    Intrigerend
    die regels
    Maar voor elfjes
    Beperken ze toch teveel
    Benauwend

    Liked by 1 persoon

  6. Plato zegt:

    Stom
    Die elfjes
    Ik ben een hork
    En maak geen excuses
    Grom

    Afz. Cornelis C (tegen de zin van Plato moet ik er bijschrijven. De slijmjurk).

    Liked by 1 persoon

      • Plato zegt:

        Ik heb lekker 12 woorden gebruikt…
        Cornelis C

        PS Plato zegt dat ik over de grens van het betamelijke ben gegaan. En dat u beter verdient. Hij trok daar een heel ernstig gezicht bij. Op dit moment komt hij gevaarlijk dicht bij me staan. Nu ja… grm grm…. exuses mevrouw Staartje (Au). Ja, u heeft ook beslist verstand van gedichten (Au)… goede gedichten (Au Au) ja ja, u hebt er ook meer verstand van dan ik…

        Liked by 1 persoon

  7. Elfje
    Gevleugelde woorden
    Haiku, ollekebolleke, snelsonnet
    Woorden op rijm gezet
    Dichtvorm

    Liked by 1 persoon

  8. tagrijn zegt:

    uiteraard
    zet Staart
    de maand maart
    snel op de kaart
    (ongeëvenaard)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

