Moederboeken

Opeens is het een hype. Een boek schrijven over je moeder en dan het accent leggen op de slechte relatie. Ik haak af. Ik vind het gênant. Sommige zaken houd je voor jezelf en deel je niet met onbekende lezers. Het is jammer, want ik houd van de schrijfstijl van Van Dis, die onder andere een nominatie voor de Libris met dit boek in zijn zak heeft. Wat mij betreft gaat hij in dit boek te ver. Van de reclames alleen krijg ik het schaamrood op de kaken. Ik heb dit boek niet gelezen en ga dat ook niet doen. Er zijn genoeg andere boeken met boeiende thema’s. Ik ga voor het boek van Kees ’t Hart: Teatro Olimpico. Ik hoop dat hij de Libris wint.image

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Literatuur, persoonlijk en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Moederboeken

  1. Rob Alberts zegt:

    Taboe doorbrekend leed vind ik prima.

    Maar ongevraagd naar het leed van een ander kijken staat mij tegen!

    Zonnige groet,

    Liked by 1 persoon

  2. Plato zegt:

    Ik deel je mening. Maar het beperkt wel want het aantal boeken, waarin een slechte moeder- maar met name vaderrelatie centraal staat, is niet aan te slepen. Ik vind het getuigen van armoede. Liever zie ik een stuk fictie opgetild tot mooie literatuur.

    Liked by 1 persoon

  3. staartje zegt:

    Jammer, ik had een andere keuze gemaakt

    Like

  4. Ferrara zegt:

    Dat iedere schrijver zijn/haar boek uitgebreid uitvent is inderdaad storend.
    Ik kan Leon de Winter niet meer zien, eerlijk gezegd.
    Wat van Dis betreft, in mijn ogen is het een eerlijk boek over de verstandhouding met zijn moeder. In zijn toespraak sprak hij over het ambachtelijk werk van zijn collega’s, mooi vond ik dat.
    Want dat deze schrijvers hun vak verstaan, moge duidelijk zijn.
    Ik ben het wel met je eens dat schriijven over je moeder inmiddels een hype is geworden, hopelijk luwt dat weer, want overvoeren noopt niet tot lezen.

    Liked by 2 people

  5. staartje zegt:

    Wel grappig. Arjan Peeters heeft het vanavond in de NRC ook over ‘ moederboeken ‘. Ik dscht dat ik het verzonnen had.

    Liked by 1 persoon

  6. Plato zegt:

    Ik vond het thema ouderleed al genant al vanaf de tijd dat van der Heijden over asbestemming schreef. Hij waarschuwde ons nog zo in een intervie: mijn vader is overleden en nu denk ik aan een boek over hem. Dat moet er uit.
    Schrijvers zouden zich qua onderwerpenkeuze eens moeten oriënteren. Lange tijd hebben ze dat niet hoeven doen want als je het even niet wist dan was er toch die onverwerkte oorlog wel. En daarna het leed door ouders en geloof. Op driekwart aangekomen heb ik knielen op een bed violen wild van me afgeworpen. Aan van Dis begin ik al niet eens meer.

    Liked by 1 persoon

    • staartje zegt:

      Ja, dat is ook mijn idee. Helemaal met je eens. Die violen heb ik nooit gelezen. Als je een mooi boek wilt lees, raad ik je de Gele vogels aan van Powers. Geen vrolijk boek, maar zo mooi indrukwekkend geschreven. Na een jaar raakt dat boek me nog steeds. Als je Stoner nog niet gelezen hebt, moet je die ook pakken. Prachtige man, prachtige taal. Ik denk dat je het kan waarderen. Van de zomer ga ik Eline Vere voor de derde keer lezen. Zo’n mooi bijzonder boek. Zo’n indrukwekkende schrijver. Tja en dan is er nog La Superba . Ook een aanrader.

      Like

Geef een reactie

