Bijdorp – Schiedam 8

BijdorpKleinzoon woont met zijn ouders in Schiedam in de wijk Bijdorp. Dat is een mooi plekje voor oma om op te passen:dichtbij tram, (Beatrix)park en binnenstad (markt, museum, bibliotheek). Ik geniet daar van het drukke stadsleven en de activiteiten met kleinzoon1.

2015 hitteBijdorp is wat betreft het inwonertal een van de kleinste buurt van Schiedam. Het is een buurt waar relatief veel  gezinnen met kinderen wonen of waarvan de kinderen de deur uit zijn. De wijk is gebouwd tussen 1922 en 1924 en maakte deel uit van de vroegere gemeente Kethel en Spaland. Sinds 1941 is Bijdorp deel van Schiedam. Het wijkje bestaat uit vier zijstraten. De meeste woningen dateren uit de jaren ’20 toen Bijdorp nog ver van de bewoonde stad af lag.Oud SchiedamHoewel Bijdorp tegenwoordig midden in Schiedam ligt, neemt het nog steeds een enigszins aparte positie in. Het blijft toch een dorp binnen de stad. De bewoners voelen zich daar doorgaans prettig bij. Een groot deel van hen woont daar heel hun leven al.

IMG_0379IMG_0375schie bij2

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in (klein)kinderen, Oppassen, Schiedam en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Bijdorp – Schiedam 8

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik blijf maar bLijdorp lezen.
    Leuk blog, zo leer ik weer iets nieuws.

    Warme groet,

    Liked by 1 persoon

  2. Kakel zegt:

    Ik bleef ook maar BLijdorp lezen. Als kind heb ik twaalf jaar vlak bij Diergaarde Blijdorp gewoond.
    Leuke superhero is je kleinkind ;-

    Liked by 2 people

  3. Harrij Smit zegt:

    Blij te vernemen dat er naast Blijdorp ook een Bijdorp bestaat…

    Liked by 2 people

  4. Ferrara zegt:

    Ha fijn, we wandelen weer door Schiedam. Ik wandel graag mee. Gaat het goed met de voet?

    Liked by 1 persoon

  5. Rob Alberts zegt:

    Dat is fijn om te lezen.

    Zomerse groet,

    Like

  6. Plato zegt:

    Leuk dit verhaal over Bijdorp. Natuurlijk dacht ik ook meteen aan Blijdorp, vooral toen ik las dat die mensen daar zo tevreden waren. Eigenlijk is dan het minste wat de gemeente kan doen: die L tussen haakjes toevoegen🙂 Attentie: u nadert B(l)ijdorp.

    Liked by 1 persoon

    • staartje zegt:

      Naast Bijdorp ligt de wijk Blijdorp…. met dierentuin🙂 Op het station hangt een kaart met de naam Blijdorp op de verkeerde plek. Ik ben er gewoon BLIJ met en zonder ‘L”.🙂 Nou nou, u haalt de schade in. Dank!!!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

