Ida Gerhardt – Gedichten Schiedam1

KINDERHERINNERING

Vóór wij vertrokken naar de zwarte brandersstad,schiedam teer
ging gij nog eenmaal met mij naar de uiterwaarden.
Er was een wollig schaap, dat witte lammeren had;
een veulentje stond bij de grote blonde paarden.

Opeens voelde ik, dat gij mij naar het water trok.
Gij zijt gekeerd, omdat ik wild en angstig schreide.
Wit liep gij op de dijk; ik hangend aan uw rok.
Moeder en kind: vijanden en bondgenoten beide.

(Ida Gerhardt
Groeten uit Zwart Nazareth,
gedichten over Schiedam
; 2004)

Literaire wandeling Schiedam
Ida Gerhardt werd op 11 mei 1905 te Gorinchem geboren als tweede dochter van Dirk Reinier Gerhardt en Ida Blankevoort. De vader was daar directeur van de ambachtsschool, later te Schiedam, nog later te Rotterdam.

Meer en meer houd ik van gedichten. Over en in Schiedam is er ook veel geschreven. Als ik iets mooi vind, deel ik het hier

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Gedichten, Schiedam in literatuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Ida Gerhardt – Gedichten Schiedam1

  1. Rob Alberts zegt:

    Mooi, ik kijk uit naar je volgende vondst.

    Regenachtige groet,

    Liked by 1 persoon

  2. Plato zegt:

    Heel mooi. Dichters als Ida zijn er nu niet meer. Ik koester haar en denk tegelijkertijd na over de functie van het woordje wit in dit gedicht.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

