Roxy – Esther Gerritsen

imageHet eerste boek dat ik in mijn vakantie las, was Roxy. Ze stond op nummer een, omdat ik het als e-book had gedownload van de bieb. Dat is handig dat dat kan, want dan hoef ik niet alles te kopen. Meestal lees ik een boek slechts een keer. Soms koop ik het boek alsnog. Roxy staat op mijn leeslijst, omdat de Drentse literatuurclub dat op haar lijstje voor dit jaar heeft staan. Ik denk niet dat ik het boek zelf gekozen zou hebben.

Het voordeel van een leesclub is dat je boeken leest die je niet zelf kiest. De keuze kan verrassend uitpakken.   imageRoxy leest als een trein. Ik had het boek in minder dan een dag uit. Het greep me vanaf de eerste letters bij de strot. Ergens halverwege zakt die spanning wat weg. In een inleiding zei eens iemand dat een kenmerk van een niet- literair boek is dat het leest als een trein. Dat niet- literaire kan Gerritsen niet verweten worden. Ze heeft al diverse nominaties en prijzen op zak. Voor 2016 schrijft ze het boekenweekgeschenk. De kans is groot dat ik Roxy nog eens ga lezen.

****/*****

imageHoofdpersoon van dit boek is Roxy. Het beschrijft hoe Roxy haar leven oppakt na de bizarre dood van haar man. We maken kennis met haar als twee agenten op de stoep staan die haar mededelen dat haar dertig jaar oudere echtgenoot tijdens een auto-ongeluk is overleden. Hij was samen met een minnares/ stagiaire. Onmiddellijk valt het impulsieve, onaangepaste van Roxy op. Ze laat de agenten liever niet binnen, maar in dit geval moet ze wel. Ze heeft niet veel op met vreemden in haar huis. ‘ Ze houdt niet van vreemden in huis.Een halve dag kan verloren gaan als er een wasmachinereparateur langskomt…lijkt de zuurstof het huis te verlaten…’ ( blz. 6). Roxy handelt anders; alles gaat anders dan je verwacht.Het ongemak van Roxy en het ongemak van het leven wat dit boek als onderwerp heeft, wordt prachtig door Dolf Jansen in VPRO-boeken verwoord. http://www.vpro.nl/boeken/artikelen/specials/prijzen/libris-literatuur-prijs/2015/esther-gerritsen.html image

Schrijfstijl: Gerritsen karakteriseert haar personen door hun handelingen, door hun doen en laten te beschrijven. Haar vader karakteriseert ze bijvoorbeeld met de schuine moppen die hij vertelt. ( blz. 15).  Haar man en hun verhouding met bijv. : ‘ De bar was haar idee geweest. Het mocht van Arthur…(blz. 6). De dialogen van Esther G. zijn weergaloos. De schrijfster gebruikt korte, duidelijke, krachtige zinnen. Ze gebruikt geen woord teveel. Ze schrijft in mooie, sprekende metaforen: ‘ Maar het gebeurt onder water, lang hou je het daar niet uit…’ ( blz. 6). Als een James Bond moest ze  oversteken ( blz.9 ). Als een grote vleesetende plant… (Blz. 25) image

Thema: Het boek gaat over verantwoordelijkheid nemen; zelf je beslissingen nemen. Arthur ( haar man) is nogal leidend en bepalend geweest in het leven van Roxy. Nu moet ze zelf haar keuzes maken en voor zichzelf en haar dochter zorgen. ‘ Arthur twijfelde of ze een goede moeder zou zijn…’ ( blz. 12). De naam Arthur verwijst wellicht naar de legendarische Arthur en zijn queeste (zoektocht)  naar de Heilige Graal. Zo is Roxy’s queeste: het vinden van zichzelf. De betekenis van Roxy’s naam (dageraad), de song Day- o- day en de zin ‘Het is ochtend, de zon is opgekomen’ die Roxy’s dochter steeds opzegt, verwijzen naar een nieuwe start. image

Motto:  Het motto van het boek zijn een aantal tekstregels uit de Ajax van Sophocles.De betekenis van dit motto wordt aan het eind duidelijk. Net als de omslag van het boek.

Structuur: Het boek bestaat uit een aantal ongenummerde, chronologisch vertelde hoofdstukken. Terugblikken verhelderen de gebeurtenissen.Er wordt verteld vanuit Roxy in een zij-perspectief. Het boek heeft een open einde. Ik verwacht een positief slot gezoen het feit dat Roxy voor haar dochter lijkt te kiezen.

Onderstaande links geven aanvullende informatie. Op internet is genoeg te vinden over de verhaallijnen. http://www.vpro.nl/boeken/programmas/nooit-meer-slapen/2014/esther-gerritsen.html http://mustreads.nl/recensie-roxy-esther-gerritsen/ http://www.librisliteratuurprijs.nl/2015/gerritse

Wat mij betreft had Gerritsen de Libris 2015 mogen winnen. Met glans en voorsprong.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, Boeken 2015-2016, Liesbeth leest, Literatuur, persoonlijk en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Roxy – Esther Gerritsen

  1. Mrs. T. zegt:

    Ik vond Roxy echt een waardeloos boek. Grappig hoe smaken kunnen verschillen.

    Liked by 1 persoon

  2. Rob Alberts zegt:

    Mooie recensie.
    Ik heb net weer twee nieuwe boeken binnen.
    En mijn bibliotheek boek moet nu uit!

    Of topic: soms zie ik een blogpost, maar kan ik toch niet lezen bij jou ….

    Vrolijke vakantiegroet,

    Liked by 1 persoon

  3. staartje zegt:

    Aha. Grappig… Die is ingepland voor morgen of overmorgen…

    Liked by 1 persoon

  4. Rob Alberts zegt:

    Goed ik zal geduld hebben.

    Vrolijke vakantiegroet,

    Liked by 1 persoon

  5. Rob Alberts zegt:

    Dat even online staan doe jij wel vaker.
    Maar daar hoef jij je niet voor te excuseren.

    Vrolijke vakantiegroet,

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

