De lekkerste

classic-rosa-Zomers is mijn smaak anders dan ’s winters. Daar zal ik zeker niet uniek in zijn. Als het warm is, drink ik graag water met citroen, (munt)thee en Bionade smaak sinaasappel/gember. Sinds kort geniet ik ook van Provençaalse rosé. Vorig jaar kwam ik er pas achter dat Provence hèt gebied van de rosé is. Ik had geen idee hoe roséwijnen gemaakt worden. Ik snapte wel dat het niet van roze druiven was.  Inmiddels weet ik het wel. Wist jij het wel? De rosé uit de Provence valt op door zijn lichte kleur. Duur hoeft het niet te zijn. De lekkerste vond ik in de supermarkt voor €2,99.  De rosé smaakt me alleen voor de tent in de zon in de Provence. Provence,Alpes,Cote d'Azure,kaart,map,carte,EU,foto,Frankrijk,departementen,provincies,Toulon,Marseille,Nice,Gap,Avignon,Nimes,Aix,ArlesSlechts weinig mensen weten dat de Provence de bakermat is van de Franse wijn. De Grieken hebben er in de zesde eeuw voor Christus de eerste wijnstokken aangeplant. Ook de Franse adel was verknocht aan de Provence en haar wijnen. Pluk vindt ’s nachts plaats. De wijn kenmerkt zich door zijn frisse aroma’s. Vorig jaar vroeg een dame in een restaurant of dit wel rosé was en geen witte wijn. Dat zette me op het spoor. Die lichte kleur is dus juist het kenmerk en de fruitige smaak. Ik houd van de meeste lichte soorten.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Eten en drinken, Lekker!, Provence, Provence 2015 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op De lekkerste

  1. hanscke zegt:

    Ook ik vind Rosé in de zomer lekker en in de winter laat ik het met liefde staan. Dit itt witte wijn. Dat vind ik in de zomer ook lekker, maar in de winter wil ik dat ook nog wel eens een keertje nuttigen. Op een zondagmiddag bijv.

    Liked by 1 persoon

  2. Ferrara zegt:

    Komt me bekend voor zomer en winter ander drinkgedrag wat betreft de
    wijnen. Met mooi weer drink ik hoofdzakelijk wit en graag droog. Dat geldt ook voor rose, hoewel ik dat deze zomer amper heb gedronken.

    Like

  3. Heel herkenbaar dat verschil van smaak naar gelang het seizoen. Ik krijg in de herfst altijd trek in kruidenbitter 😁

    Liked by 1 persoon

  4. Mrs. T. zegt:

    In de winter drink ik rode wijn, in de zomer droge witte. Mijn smaak is sowieso anders dan pak ‘m beet 10 jaar geleden.

    Like

  5. Plato zegt:

    Ik krijg een beetje dorst van dit blogje. Glaasje ijskoud water is voor mij ook al prima.

    Liked by 1 persoon

  6. Rob Alberts zegt:

    Ik drink soms een glaasje mee.
    Maar een smaak voor wijn heb ik nooit ontwikkeld.
    Het doet mij niets en het zegt mij niets.
    Maar als ik iemand echt zie genieten van een goed glas doet mij dat ook goed.

    Zonnige zomergroet,

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

