Nodig hebben #niet nodig zijn

imageIk weet het… Hier in het noorden gebruikt men ‘nodig zijn’. i.p.v. nodig hebben.  Minimaal een maal per week wijs ik studenten hier op. Een minister (Kamp ) die zegt: ‘ …we zullen nog veel energie nodig zijn…’, helpt niet echt.

En jij? Al dan niet in het noorden: nodig hebben of nodig zijn?

( https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/nodig-zijn-nodig-hebben )

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Taal. Bookmark de permalink .

20 reacties op Nodig hebben #niet nodig zijn

  1. Rob Alberts zegt:

    Iemand is nodig en iets nodig hebben.

    Maar mijn taalgevoel is niet zo geweldig ….

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

  2. Melody zegt:

    Groningse vanaf geboorte tot aan mijn bijna 45e … ik gebruik ‘nodig zijn’ nooit… altijd ‘hebben’ en voor zover ik me kan herinneren heb ik ‘hebben’ altijd al gebruikt.

    Wat mij vaak wel opvalt bij ‘westerlingen’ is dat zij veel vaker ‘wanneer’ gebruiken ipv ‘toen’ of ‘als’ ..

    Storend vind ik overigens niet, integendeel, ik vind die verschillen wel iets hebben.

    Liked by 2 people

    • staartje zegt:

      Wanneer en als kunnen beide gebruikt worden. Zie weer het geweldige taaladvies.net. Als en toen kunnen m.i, niet verwisseld worden. Tja, als een minister het onjuist zegt, stoort het me wel.😟

      Liked by 1 persoon

      • Melody zegt:

        Snap ik helemaal!

        Trouwens…. ik wil nog wel even wat toevoegen….

        Wij spreken thuis uiteraard dialect .. en ik moet dus terugkomen op wat ik eerder zei…. in dialect zegt ik nl wel zo af en toe ‘da bink noit neudig’ 😉

        Liked by 2 people

  3. Ria B zegt:

    Ik erger me daar niet aan..
    Onze taal word in verschillende delen van Nederland anders gebruikt.
    Waar ik me dan wel weer aan kan ergeren…is het toepassen van Engelse woorden in onze taal.

    Liked by 1 persoon

    • staartje zegt:

      Tja, het is mijn vak. Als een minister zich dan zo uitspreekt dan hoor ik dat wel en ben ik #notamused. th
      Ja dat Engels zit, helemaal in onze taal. Krijg je er niet meer uit. Veel termen vertalen we zelfs niet. In het dialect gebeurt dat wel In het Dreents is een website een webstee en mail is digitale post. De Vlamingen doen hetzelfde: zij maken nieuwe woorden.

      Like

      • Rob Alberts zegt:

        Digitale post vind ik een voor de hand liggend begrip. Een webstee vind ik een mooi woord. Nieuwe woorden worden vooral door woordkunstenaars gemaakt. Kunstenaars zijn er niet zoveel.

        Vriendelijke groet,

        Liked by 1 persoon

  4. Kakel zegt:

    Ik woon in het westen en weet niet beter dan dat het “nodig hebben” is. Ik heb een abonnement op Onze Taal en doe altijd mee met de taaltest, met name de vertrektest. Mijn fijnste boek is Opperlans.
    lieve groet

    Liked by 2 people

  5. een minister hoort een perfekt taalgebruik te hebben.

    mja, ..
    als je onze waalse ministers vlaams hoort praten, is het verkeerd gebruik van ‘hebben’ of ‘zijn’ nog maar een peulschil! 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Plato zegt:

    Ik ken niemand in het Noorden. Dus ik zeg: nodig hebben en volg daarnaast Rob met zijn opmerking.
    Mijn taalbijdrage gaat over de woorden weer en terug.

    In Nederland zegt men over het algemeen:
    (na de vakantie): ik ga vandaag weer werken.
    In Vlaanderen zegt men: ik ga terug werken

    Dit verschil doet zich voor in heel Nederlandstalig België (wat iets anders is dan Vlaanderen alleen). Het is wel grappig om te horen maar ik zeg er niets over want Belgen zijn oha wat terughoudend en beslist allergisch voor betweterige ‘Ollanders.’
    Overigens hoor je ook wel eens zeggen (door iemand die na lange tijd weer de draad oppakt bijvoorbeeld): ik ga weer terug naar school. ‘Weer’ in de context van ‘opnieuw.’

    Liked by 2 people

  7. Ferrara zegt:

    Geboren in het Oosten, jaren in het Noorden gewoond en nu alweer bijna 30 jaar woonachtig in het Westen, merk ik dat ik nog steeds hussel met ben en heb. Echtgenoot wil mij nog wel eens corrigeren … maar ach als ik de West-Fries hoor is ook niet alles zuiver.

    Liked by 3 people

    • Plato zegt:

      Maar no moete jai effies na me loistere, Ferrara. Die West-Friezen kenne wel Nederlands hoor. Ze sain sich er vanzellef (natuurlijk) van bewust dat se een dialect oit hun keelgat kommen laten. Ek hebbe dr jare gewônd en dan lere je vanzellef dat je op ut voetbalveld West-Fries blate kenne maar dat je in de skoolbanke keurig ABN moet spreken.
      Deer ben ik bai die Noorderlinge niet zo van overtoigd. Die denke vollegens main dat ut zo hoort en dat ut Noord’n stukke belangraiker is dan dat woelige westen.
      Na al die jare mis ik West-Friesland nag wel. Brôdnuchter behalleve in de Kerremistaid. Dan gaat dr wel een kratje per avond in.
      En als je dr wat van segge weet je wat de DEN hoort: heb jai dr wat mee nodig, bemoeie jai maar met je aige.

      Liked by 2 people

  8. Plato zegt:

    Dank je wel Rob. Je bent wel zeer online bij Staartje 🙂 Ik maak even gebruik van de gelegenheid om hier de nodige complimentje te strooien m.b.t. je prettig inhoudelijke en altijd lezenswaardige stukken. Ik merk dat ik daar door geïnspireerd wordt. Geldt ook voor St@@rtje, daarom zeg ik het hier maar even 🙂

    Liked by 1 persoon

  9. Plato zegt:

    wordt met dt…. ’t moet niet gekker worden.

    Liked by 1 persoon

  10. Lenjef zegt:

    Gekleurde stilte

    elk
    vogeltje
    zingt zoals het is gebekt

    bijlange niet in al onze straten
    horen we hetzelfde Nederlands praten

    bestaat
    er
    in gebarentaal een dialect?

    Lenjef 🙂

    Liked by 2 people

Geef een reactie

