Geheim-WE 300

we300vanplato‘Je herkent me echt niet he’, zegt ze stralend. Ik pijnig mijn hersens, maar er gaat geen enkel lampje branden.

Ik noem alle plaatsen waar ik haar zou hebben kunnen ontmoeten. ‘IJmuiden, Vierhouten, Soest, gymclub, leesclub, peuterspeelzaal?’ ‘Nee, nee.’ ‘Zwemclub’, zegt ze. ‘De Valken’, zeg ik. ‘Had jij ook kinderen op de club’, vraag ik. ‘Reden we weleens samen?’ Ze schudt haar mooie, rode knullen.

‘Ik trainde de kinderen onder andere je dochter’. Ik kijk haar nog eens aan. Er komt iets bovendrijven van een actieve leuke trainster waar alle kinderen dol op waren.

‘Wij deden ook weleens iets samen’, zegt ze. ‘Bij activiteiten zocht ik jou vaak op om samen te werken. Jij was goed in het schrijfwerk. Dat liet ik jou doen.’

Het verhaal dat een van mijn collega’s vertelde, komt boven. Het verhaal van de zwemjuf die goed was in haar vak, die alle diploma’s haalde, omdat je ze ook mondeling kon doen. Lezen en schrijven, kon ze niet. Dat wist ze prachtig te verbloemen voor haar collega’s. Niemand in haar omgeving had ooit vermoed dat zij niet kon lezen en schrijven. Als ik het mijn dochter vertel, weet zij direct wie het is. Toen zij later bijbaande als badjuf, had zij veel met haar samengewerkt. Tot die ene cursus kwam die je moest halen en die je niet mondeling kon doen. Toen had de badjuf mijn dochter verteld dat ze niet kon lezen en schrijven. Mijn dochter was verbijsterd. Zo’n leuk slim mens: kon die niet lezen en schrijven? Dat kwam niet overeen met haar beeld van laaggeletterden.

De stap is gezet. Letters hebben geen geheimen meer voor de badjuf. Ik realiseer me dat ook ik er volledig ingetuind ben. Wellicht had ik haar voor veel ellende kunnen behoeden. Ik heb het niet gezien. Dat knaagt.

Aanvullende informatie:

lezenschrijven2Een op de negen Nederlanders is laaggeletterd. Dat zijn 1,3 miljoen mensen! In Drenthe gaat het om zo’n 50.000 inwoners. Dan betreft het voor het grootste deel in Nederland geboren en getogen Nederlanders.  Nederlanders met een baan en gezin die hun laaggeletterdheid eindeloos kunnen verbergen. Zij kunnen onvoldoende lezen en schrijven om zelfstandig te kunnen functioneren. Het is mijn werk deze mensen les te geven en in beeld te brengen. Zie bijv. hier (een interview met een cursist en enkele citaten van mij). Deze week stonden ze extra in de publiciteit. Van 7 t/m 13 september is het de Week van de Alfabetisering.

we300vanplatoDe WE-300 is een driewekelijkse uitdaging van Plato waar iedereen aan mee kan doen.
Doel: schrijf van een verhaal in exact 300 woorden. Het gegeven onderwerp mag in het stuk niet worden genoemd.
Het schrijven: doet iedereen op zijn eigen blog en je link van je verhaal  zet je bij Plato in het reactieveld van de opdrachtblog.
Tot 22 september is het onderwerp handelen.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Laaggeletterd, WE-300 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Geheim-WE 300

  1. Melody zegt:

    Weer eens een bewijs dat uiterlijkheden er niet toe doen en dat het ‘hokjes-plaatsen’ wat veel mensen toch nog steeds doen, simpelweg een domme actie is😉

    Mooi ingevulde WE, maar ja heej dat is jou wel toevertrouwd.

    Liked by 1 persoon

  2. Pingback: Een interview en een nieuwe WE-300 | Platoonline

  3. Plato zegt:

    Vakkundig geschreven verhaal dat goed aansluit bij je blogje over ongeletterdheid. Even dacht ik: wat een lange WE, maar toen begreep ik dat het verhaal eindigt achter ‘knaagt.’ De rest is welkome aanvullende informatie voor wie dat blogje van 12 september niet heeft gelezen.
    Knap van die lerares, dat verbloemen. Maar verschrikkelijk om altijd met zo’n geheim rond te moeten lopen. Help jij haar nu met leren lezen?

    Liked by 1 persoon

  4. Plato zegt:

    Stomme vraag: het antwoord stond gewoon in het verhaal🙂

    Liked by 1 persoon

  5. ria zegt:

    Het is zo jammer als je niet kunt lezen of schrijven maar laaggeletterdheid heeft niets te maken met intelligentie. Die juf begrijp ik wel dat ze er niet mee te koop liep,
    Goed van je om dit onderwerp onder de aandacht brengen in deze prima WE.

    Groetjes, Ria

    Liked by 1 persoon

  6. Dat lijkt mij moeilijk, om je laaggeletterdheid te verbloemen. Jammer dat ze nooit eerder heeft durven zeggen dat ze moeite had met lezen en schrijven. Fijn dat ze het nu wel kan. Heel mooie WE St@@rtje!!!

    Liked by 1 persoon

  7. Heel goed geschreven, en mooi dat je dit onder de aandacht brengt hoor. Er zijn allerlei oorzaken te bedenken hoe het komt dat iemand niet kan lezen en schrijven, en er is geen enkele reden om deze mensen een etiketje op te plakken.

    Liked by 1 persoon

  8. Kakel zegt:

    Een heel mooie invulling van de WE-300. Vorige week heb ik een heel artikel gelezen (in Onze Taal??) over laaggeletterdheid. Ik vind het goed dat prinses Laurentien zich inzet om meer mensen bewust te maken dat het niet iets is om je voor te schamen en dat er iets aan gedaan kan worden. De beste vraag aan een ongeletterde schijnt te zijn: ‘Heb je misschien moeite met lezen en schrijven?’
    Ik snap dat het knaagt, maar de persoon in kwestie speelde haar rol met verve…
    Lieve groet

    Liked by 1 persoon

  9. Jokezelf zegt:

    Goed stuk! Fijn dat je hier aandacht aan besteedt. Er zijn nog veel te veel mensen die met een lees- en/of schrijfprobleem van school komen.

    Liked by 1 persoon

  10. Ferrara zegt:

    Een WE waar we van leren. Goed verhaal. Leuk blad Onze Taal.

    Liked by 1 persoon

  11. Mrs. T. zegt:

    Mooie invulling. En zo zien we inderdaad hoe goed mensen kunnen zijn in het verbloemen van het een en ander.

    Liked by 1 persoon

  12. staartje zegt:

    Wat een reacties! wat leuk. dank jullie wel. volgens wordpress was diet de beste dag ooit voor likes 🐸.

    Like

  13. Rob Alberts zegt:

    Een aangrijpend verhaal.

    Ook ik heb ervaringen met laaggeletterden. Telkens weer ontdek ik dat het de rachtigste mensen zijn!
    Mooi blog!

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

  14. Corja zegt:

    Zo zie je maar. Niet kunnen lezen en schrijven, maar zó handig in het verborgen houden daarvan. Dat vind ik ook een kwaliteit. Maar toch beter wanneer het probleem wordt opgelost. Goed geschreven blog!

    Liked by 1 persoon

  15. Marja zegt:

    Wat een mooie invulling. Je doet prachtig werk. Mijn complimenten.

    Liked by 1 persoon

  16. gewoonanneke zegt:

    Wat een mooi verhaal. En inderdaad mensen schijnen het goed te kunnen verdoezelen. Maar wel mooi dat ze toch de stap heeft durven zetten om er wat aan te doen. Mooie WE

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

