Kinderboekenweek

Lezen is leuk en nuttig!

kinderrijmHiernaast een heerlijk gedicht  van Mary Heylema, om voor te lezen, te zingen en te herhalen.

Voorlezen geeft het kind een voorsprong in lees- en leervaardigheden. Kinderen van 4 en 5 jaar die 3 tot 5 keer per week worden voorgelezen hebben een half jaar voorsprong, kinderen die iedere dag worden voorgelezen hebben 1 jaar voorsprong op kinderen die minder vaak of nooit worden voorgelezen. Het geeft de kinderen dus een goede start in het leven.

Lezen is het cement van de samenleving. Het lezen van verhalen en gedichten helpt ons om sociaal te functioneren. Door fictie te lezen, kunnen we ons beter inleven, meer begrip opbrengen voor anderen en gemakkelijker nieuwe contacten leggen. De interactie met taal en tekst op zich heeft ook een positief effect. Wie in zijn vrije tijd voor het plezier leest – en dat kan óók non-fictie zijn – ziet zijn woordenschat en taalvaardigheid groeien en gaat daardoor weer vaker lezen.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in (klein)kinderen, Boeken, lezen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Kinderboekenweek

  1. minoesjka2 zegt:

    Vind het heerlijk, zo enthousiast sommige kinderen over boeken kunnen zijn.
    Ik was dat vroeger niet, moest verplicht lezen om mijn Nederlands te verbeteren, heeft niet echt geholpen, maar de laatste jaren heeft heb ik wel de liefde voor lezen weer terug gekregen 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Mrs. T. zegt:

    Wat een geweldig gedicht!

    Liked by 1 persoon

  3. Ferrara zegt:

    Leuk hoor! Wij lazen onze kinderen en later hun kinderen Dr. Seuss voor. De tekeningen alleen al zijn een feest om te zien.

    Liked by 1 persoon

  4. Melody zegt:

    schitterend….. ik was altijd bezig met Pinkeltje …

    Liked by 2 people

  5. Kakel zegt:

    Hebben slakken een bel, haha 🙂 En slijt je tong van veel praten? Zo vroeg mijn dochter eens aan me: ‘Mam, heeft god een vader en moeder?’
    Ik ben op school vijf jaar lang leesmoeder geweest en heb er geen seconde spijt van gehad!
    Lieve groet

    Liked by 1 persoon

  6. Rob Alberts zegt:

    Na een toets of tijdens een tussenmoment in de les laat ik mijn eerste en tweede klassers in hun leesboek lezen.

    Lezen is leuk!

    Vrolijke groet,

    Liked by 1 persoon

  7. Plato zegt:

    Ha, een lans voor fictie. Dat is fijn.
    Dat gedicht vind ik echt leuk. Na Annie MG niet meer zo’n leuk vers gelezen.

    Liked by 1 persoon

  8. Mickey zegt:

    Mijn ervaring is dat kinderen het als een erg fijn momentje ervaren om voorgelezen te worden. Hier doe ik het ’s avonds bij het naar bed brengen. Even samen op bed zitten, dicht tegen elkaar aan in de kussens, echt een momentje samen. En inderdaad de juf op school zegt dat je het ook kan merken aan hun manier van vertellen.

    Liked by 1 persoon

  9. gewoonanneke zegt:

    Heb kindlief altijd voorgelezen, van alles en nog wat. Van gedichten tot verhaaltjes. Het heeft hem niet bewogen ook een lezer te worden hoewel hij afgelopen zaterdag van zijn vriendin een boek kreeg dat hij graag wilde hebben. Misschien heeft al het voorlezen toch nog geholpen ;).

    Like

Geef een reactie

