Eerste zinnen

Miechiel DEerste zin(nen):

Zilver beschijnt de maan de rijpwitte velden. Over de stille dijk gaat een jonge man.

Ik vind onderstaande tip van deze site voor mij een heel zinvolle. Vanaf nu ga ik de eerste zin van elk boek dat ik lees de eerste zin uit mijn hoofd leren. Als geheugensteuntje plaats ik die zinnen ook op mijn log. Kan ik nog eens oefenen

Train je geheugen voortdurend
Je geheugen is net als een spier, die moet je blijven oefenen. Lees je veel, leer bijvoorbeeld altijd de openingszin van een boek uit je hoofd, nadat je dit gelezen hebt. Altijd goed om indruk te maken en bovendien train je jouw geheugen daarmee.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, Eerste zinnen. Bookmark de permalink .

21 reacties op Eerste zinnen

  1. ria zegt:

    Ik wens jou veel succes . Ik ben de eerste zin allang kwijt eer ik bij de laatste ben.🙂

    Groetjes, Ria

    Liked by 1 persoon

  2. Kakel zegt:

    Wat een leuk idee! Sommige openingszinnen van boeken ken ik uit het hoofd, maar dat komt omdat ze wereldberoemd In Nederland zijn, bijv. uit Nescio.
    In plaats van een gedicht, ga ik vaker de moeite nemen een eerste zin uit mijn hoofd te leren. Ben ik sneller klaar😉.

    Liked by 1 persoon

  3. Ferrara zegt:

    Je geheugen trainen is altijd goed. Als je veel leest lijkt me dat nog een hele klus. Zorg je wel overbodige ballast weg te doen, zo krijg je ruimte voor nieuwe informatie. :0))

    Liked by 1 persoon

  4. Euh…… Ik doe niet mee hoor.
    Geen beginnen aan🤓

    Liked by 1 persoon

  5. gewoonanneke zegt:

    Toen ik 50 was zei mijn vriendin, je moet iedere dag iets anders doen dan dat je normaal doet om je hersens te trainen. En ik denk ook dat het goed is. Zo ging ik iedere keer als ik ging fietsen een andere route nemen door andere straten zodat ik nu aardig de weg weet. Dus het is soms ook nog praktisch handig. De eerste zin van een boek zou bij mij niet werken. Lees amper meer boeken momenteel. De titel zou wel handig zijn haha…..die vergeet ik ook altijd.

    Liked by 1 persoon

    • staartje zegt:

      Helemaal gelijk, Anneke. Je moet iets doen wat bij je past. Toen ik een paar jaar geleden weer ging studeren, merkte ik dat dat ‘goed was voor mijn hersens’. Ik moest er wel veel meer moeite voor doen dan toen ik 20 was. Ik moest veel meer herhalen dan vroeger. Nu ik klaar ben met die studie, zoek ik iets anders….

      Liked by 1 persoon

  6. Aan mij niet besteed. Ik heb zelfs op een bepaald moment een spreadzheet samengesteld met hrijver, titel, korte inhoud, oordeel om uberhaupt bij te kunnen houden welke schrijvers me boeiden en wat ik al gelezen had om te voorkomen dat ik een boek 2x kocht of leende🙂 erg he ? Werkte wel goed en ik was er ook anderen mee van dienst🙂
    Mijn geheugen ????? Een zeef🙂

    Liked by 1 persoon

    • staartje zegt:

      Oh dat is herkenbaar Margriet. Ik heb ook weleens twee keer hetzelfde boek gekocht. Ik had een heel goed geheugen, maar ik merk wel dat het minder wordt. Ik moet er veel meer moeite voor doen. Vandaar deze oefening. Dit ‘trainen’ past wel bij mij. dat soort sheets heb ik ook wel gemaakt🙂 Kijken of ik dit volhoud. Nu ik het openbaar maak, moet ik wel…..

      Like

  7. Lenjef zegt:

    Geheugen en spieren…

    zijn geheugen trainen, het viel helemaal niet mee
    hoe lang de man het ook bleef proberen
    hij kon onmogelijk zinnen memoriseren
    het werkte op bepaalde spieren, bron van diarree

    Lenjef😀

    Liked by 1 persoon

  8. Melody zegt:

    boeken lezen kan ik al heel lang niet meer….. maar ik herken wel de ‘leermogelijkheid’ erin, die pik ik weer op uit andere dingen…
    Als ik bijv. een mooi moment ervaar…. dan onthoud ik de geuren en gelaatsuitdrukkingen van de mensen die om me heen zijn…

    Liked by 1 persoon

  9. Ha, ha. Leuk dat je de eerste zin uit Ketters en Paapsen hebt genomen als start voor je geheugentraining. 😀

    Liked by 1 persoon

  10. staartje zegt:

    Allemaal bedankt voor de reacties. Leuk!

    Like

  11. Pingback: Eline Vere – eerste zin | apenstaartjeweblog

Geef een reactie

