Kerstgedachte – haiku 20151219

kerstboom wens

Kerstgedachte, mooi
maar ook echt voor iedereen
kinderen, gevlucht

Ik heb wel iets met kerst, de lichtjes, de goede doelen, de saamhorigheid, aandacht voor je zelf enz.Ik ben er de laatste weken erg mee bezig. Hoe neem ik stelling? Wat zijn mijn keuzes? Hoe rijk heb ik het eigenlijk? Kerst onder de boom met hapjes, drinken en gezelligheid, maar die kinderen aan de onderkant van de samenleving, de vluchtelingenkampen, mijn gevluchte studenten en de voedselbank?  Deze haiku is geinspireerd op een lied  Wie dan wel van Paul van Vliet. Dit jaar was dat de kerstwens van mijn werkgever. Mooi! Een oproep aan jezelf.

Haiku op zaterdag is een initiatief van Marion Driessen


Wie dan wel

kerstgedachteAls wij niet meer geloven
dat het kan
Wie dan wel?
Als wij niet meer vertrouwen
op ‘houden van’
Wie dan wel?
Als wij niet meer proberen
Om van fouten wat te leren
Als wij ’t getij niet keren
Wie dan wel?

Als wij niet meer zeggen
hoe het moet
Wie dan wel?
Als wij niet meer weten
wat er toe doet
Wie dan wel?
Als wij er niet in slagen
De ideeën aan te dragen
Voor een kans op betere dagen
Wie dan wel?

Als wij niet meer geloven dat het kan
Wie dan wel?
Als wij er niet mee komen, met een plan
Wie dan wel?

Als wij er niet voor zorgen
Dat de toekomst is geborgenkerstwens 2
Voor de kinderen van morgen
Wie dan wel?

Als wij onszelf niet dwingen
Een gat in de lucht te zingen
Waar zij in kunnen springen
Wie dan wel?

Paul van Vliet

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Haiku op zaterdag, kerstfeest, persoonlijk en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Kerstgedachte – haiku 20151219

  1. Ferrara zegt:

    Mooie en leerzame tekst net als jouw haiku, passend bij de actualiteit.
    Dat laatste was ook mijn inspiratie er wilde gewoon niets anders in me opkomen.

    Prettige Kerstdagen en voor 2016 De Beste Wensen.

    Liked by 1 persoon

  2. Mrs. T. zegt:

    Wat een mooie teksten: zowel de Haiku als het lied van Paul.
    En ik herken je gevoelens.

    Fijne feestdagen!

    Liked by 1 persoon

  3. Melody zegt:

    De gedachte …prachtig…..
    nu nog iedereen zo denken en voelen…. dat zou helemaal geweldig zijn

    Liked by 1 persoon

  4. Prachtige tekst van Paul van Vliet. Een groot artiest🙂

    Liked by 1 persoon

    • staartje zegt:

      Dank. Ik vind de tekst ook prachtig. Ik ben helemaal niet zo’n van vlietfan. Dit is een prachtige tekst. Ik stel mijn mening bij. Ik kende het lied niet. Ik heb nog even gezocht naar een fragment waar hij het zingt, maar bij mij komt het lezend mooier binnen

      Liked by 1 persoon

  5. jeer zegt:

    Staartje,

    Mooie haiku en tekst!
    Ik wens jou fijne feestdagen toe en een voorspoedig 2016!

    ———————————————-

    geboren worden

    in nieuwe geborgenheid

    dat wenst ieder kind

    ———————————————-

    jeer

    Liked by 1 persoon

  6. Pingback: Haiku Zaterdag | Doldriest

  7. Wat een warme blog heb je…

    Liked by 1 persoon

  8. “Heb lief.” En dat doe jij. Een haiku met een prachtige strekking!

    Like

Geef een reactie

