B, B & B -ewk 17

Alweer een maand geleden naar het Boijmans geweest en Van Bosch tot Bruegel bezocht. Een prachtige tentoonstelling waarin met een boeiende audiotour en schitterende filmpjes de 16e eeuw prachtig wordt belicht.

Schilderijen over moraal, het dagelijks leven geschilderd met humor, details en ironie. Topstuk is natuurlijk de Hooiwagen van Bosch. Zoveel details, zoveel moraal. Volgens mij heb ik nog een poster van dit drieluik in huis gehad, geplakt  op drie delen spaanplaat. Bij verhuizingen is het drieluik verdwenen. Zou het ergens op een vlierinkje liggen? Erg vrolijk word je ook niet van alle gruwelen, doem en verderf. Er is heel veel op te zien. Elke keer ontdek je weer iets nieuws. Naast dit topstuk is er nog veel meer te zien: ironische prenten, schilderijen over moraal en dat wat niet zichtbaar moest zijn. Ik herinner me een prent waar God zijn rug had gedraaid naar al het aardse verderf.

Het is jammer dat dit soort tentoonstellingen inmiddels beleveniseconomie zijn geworden en er teveel mensen binnen zijn. Wij hadden geluk: er was geen rij. We konden zo naar binnen.

 

 

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in elke week kunst, Kunst, liesbeth waardeert. Bookmark de permalink .

14 reacties op B, B & B -ewk 17

  1. Het lijkt mij interessant om te bezoeken, ook al zijn de afbeeldingen soms een beetje luguber.

    Liked by 1 persoon

  2. Ferrara zegt:

    Ik verheug mij nu al op mijn verjaardag die ik dit jaar in Den Bosch ga doorbrengen.
    Misschien als voorafje naar Rotterdam.

    Liked by 2 people

  3. egoecho zegt:

    Staat ook nog op het bezoeklijstje, goede reminder!🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Bruegel, een oer-Vlaamse primitief! Prachtige werken !!!

    Liked by 1 persoon

  5. Kakel zegt:

    Je bent in het Boijmans geweest, zo dicht in de buurt😉 Volgend jaar reis ik jouw richting op: ik ga naar de tentoonstelling van David Bowie in Groningen. Ik ben een fan van Bruegel. Bosch vind ik iets minder, maar je hebt ook “minder” werk nodig om te kunnen genieten van het “meerdere.”
    Lieve groet

    Liked by 1 persoon

    • staartje zegt:

      Ha die Kakel!
      Bowie staat natuurlijk ook op mijn lijstje! Ik ben elk weekend in Groningen en elke vrijdag in Schiedam🙂 Interlokale bewoner🙂 Als je naar Bowie gaat en je gaat met de trein, stap dan even in Assen uit. Drents museum is vlakbij station en is ook erg de moeite waard. Groningen heeft natuurlijk veel meer: de hofjes, de winkelstraatjes, de vismarkt etc etc.Voor Bowie geldt een tijdsslot, dus reserveer! Knuffel

      Like

    • staartje zegt:

      Oh we zaten toen met een spoorwinkelaanbieding in het Hilton…..zoooo zaaalig

      Like

  6. Fantastische kunstenaar: Bruegel.

    Liked by 1 persoon

  7. Melody zegt:

    Alhoewel ik zo goed als niets van (kunst-)geschiedenis weet lijken zulke tentoonstellingen mij wel heel vaak erg leuk… maar ja, zoiets in mijn eentje bezoeken is dan net weer een drempeltje te hoog … niemand in mijn kring vindt dit leuk genoeg om mee te gaan.

    Hoe dan ook…. fijn dat jij het naar je zin hebt gehad en ik wens je nog veel van dit soort leuike uitjes toe natuurlijk.

    Liked by 2 people

    • staartje zegt:

      Weet je, ik doe dit soort dingen juist heel graag in mijn eentje. Kan ik in mijn eigen tempo kijken. Meestal koop ik een audiotour . Ik doe dat ook als ik met iemand ga. Onlangs mijn zoon als cadeau een museumkaart gegeven. Hij dacht….mwah, maar heeft genoten. Zag het wel als meerwaarde om af en toe met mij te gaan. De Nachtwacht hebben we samen bekeken en we snapten daarna allebei waarom dat nu zo mooi was. Ik zou zeggen: begin met een museumkaart en museum Assen. Daar komen ze van heinde en verre naar toe. En daarna Grun…….

      Like

    • staartje zegt:

      Oh Melody, het filmpje wat helemaal onderaan zit, geeft je een mooie kijk op de tijd van toen! oKk vanuit thuis is al heel veel te bekijken van Boijmans bijv. En het Rijksmuseum. hAve fun 🎆🎆🎆

      Like

    • Liesbeth zegt:

      Weet je wat nou het mooie aan het Boymans is? Juist! De locatie. Met jou zou ik mijn kinderbelofte nog wel breken daar eens binnen te gaan.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

