Wat een zooi

vuilnisbakIn 1981 kwamen we in Westerbork wonen. We kregen een degelijke metalen vuilnisemmer die  elke week geleegd werd.Die emmers bleven nog wel jaren en jaren vertelde de buurman. De gemeente had er net een paar duizend overgenomen.  Hij had ongelijk.

vuilcontainers35 jaar later beschik ik over een compleet containerpark.  Behalve deze drie heb ik er ook nog een voor oud papier. In elke container past minimaal de inhoud van twee ouderwetse vuilnisbakken. De containers worden om en om in een schema geleegd. De app om bij te houden welke container wanneer aan de straat moet, is het handigst heb ik ontdekt.

plasticHet meest schrik ik nog van de hoeveelheid plastic die ik in mijn eentje verzamel. De oranje container wordt dan ook twee keer per maand geleegd. De grijze voor restafval  wordt nog maar een keertje per maand geleegd en daar moet je binnenkort ook extra voor betalen.

 

Voor mij geen probplastic-in-zeeleem: ik heb geen luierkinderen in huis en ben ook (nog) niet incontinent. Voor de stinkende luiers is wel weer een oplossing: de luiercontainer ergens  midden in het dorp. Ik zie me al gaan met de rollator richting container 🙂

(c)2014 Ron van Rossum. All Rights Reserved.Ik klaag niet. Bij dochterlief in Schiedam wordt het tuinafval maar twee keer per jaar opgehaald aan het eind van de straat, het papier moet 750 meter verderop gevouwen in een container worden gepropt.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: wat hebben we een hoop afval en zooi.

 

Vandaag kwam de VPRO-gids  gewoon zonder plastic in de brievenbus. Dat scheelde weer 🙂 in werk en in de oranje container.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in afval, Milieu, persoonlijk, politiek, Tuin en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Wat een zooi

  1. Ria B zegt:

    Er gaan geruchten dat ook hier een dezer dagen een container komt voor het plastic..
    Ja en dan hebben ook wij een heel containerpark …papier, tuinafval, restafval en dan plastic..

    Liked by 1 persoon

  2. Rob Alberts zegt:

    Restafval wordt elke maandagochtend opgehaald. Een zwarte rolcontainer hebben wij daarvoor. Grofvuil wordt elke woensdag opgehaald. Tegen een muurtje aan de straat mogen we dat weggooien.

    Even verderop staan containers voor glas, papier en plastic.

    Batterijen en electrisch afval kunnen we bij de winkels afgeven.

    Het sorteren in huis gaat mij redelijk af. Maar de hoeveelheid plastic overheerst hier ook.

    Schone en opgeruimde groet,

    Liked by 1 persoon

  3. Dat plastic blijft en probleem, je kunt het zo gek ook niet bedenken, of producten zitten erin verpakt.

    Liked by 2 people

  4. Kwebbel zegt:

    Wij hebben er ook 4. Een kleine voor restafval die eens in de maand geleegd word t. Grote groene die 2x per maand geleegd wordt, en voor plastic en oud papier ook een grote die eens in de maand aan de straat moeten.

    Oud papier werd 2x per maand gehaald door diverse verenigingen, voor hen is het dus wel zuur.
    Verder denk ik dat de meeste mensen afval scheiden niet zo’n probleem vinden.
    Dat het veel is komt mede door de fabrikanten. Daar moeten ze iets aan doen!

    Liked by 2 people

  5. Ferrara zegt:

    De fabrikanten zouden eens wat beter hun best moeten doen op het verpakkingsmateriaal.
    Sommige artikelen worden zo verpakt dat je er al snel veel van gebruikt en de fles sneller leeg is.
    Nieuw kopen en weer een fles bij het afval. AH allesreiniger is zo’n truc. Geen handvat meer, niet lekker vasthouden bij het schenken en een enorme opening, niks tuitopening. Kassa!
    Waarom geen statiegeld op plastic flessen en blikjes. Scheelt enorm veel zwerfvuil.

    Liked by 2 people

  6. Mrs. T. zegt:

    Plastic (in zakken) om de twee weken, gft en rest-afval om de maand is hier het schema.

    Een goed 2017!

    Liked by 1 persoon

  7. gewoonanneke zegt:

    Bij ons gaan we per aanbieding ook betalen met ingang van januari. Groen is gratis. Plastic wordt iedere week opgehaald krijgen we gratis zakken voor. Papier doe ik altijd op maandag voor de ANBO die komen ze dan ophalen. Wij hebben twee containers een groen en een restafval. Ik ben echt al heel lang een fervent scheider van afval maar idd het levert wel heel wat bakjes en dingen op. Ken je de blipverts die staan bij ons bij de glasbakken, daar kunnen batterijen in cartridges en nog wat van die dingen, oude cd’s telefoons, ik vind dat wel een mooie oplossing.

    Liked by 2 people

  8. minoesjka2 zegt:

    Ik woon in een flat. Bij ons staan er ondergrondse containers voor de flat, sommige mensen denken dat daar alles in kan/mag ………. terwijl er zo’n 800 mt. verder een papier en glascontainer staan. Verder scheid ik ook mijn plastic, maar die moet ik op de fiets meenemen, zo’n kilometer verder staat daar een container voor. Wel jammer, want ik zou graag veel meer scheiden, maar helaas schijnt dat in onze flat niet haalbaar te zijn.

    Liked by 2 people

  9. ik vind dit systeem uitstekend werken als bewustwordingsproces en bij mij werkt het ook zo. Verder is mijn schuurtje tegenwoordig netjes, nu ook het oud papier in een container gaat. Ik ben er wel blij mee 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. tagrijn zegt:

    Dat ziet er geweldig uit. Mail je even als het klaar is?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

