Rose – Rosita Steenbeek

Het boek ‘Rose’ werd me aanbevolen door een collega en wachtte al een jaar op me. Boeken als Rose trekken me: familiegeschiedenissen geplaatst in de geschiedenis.

Als je aan Rose begint, zit je er meteen in. Steenbeek neemt je mee in het leven van haar Duits-Joodse grootmoeder Rose voor en in de tweede wereldoorlog. Het  knappe van Steenbeek is dat ze sfeer schrijft: de sfeer van een Duitsland dat ik niet ken. Maar ook de verscheurdheid, de warmte van een familie, het verdriet en de keuzes waarvoor je komt te staan. Dat wordt versterkt met prachtige foto’s en fragmenten uit brieven. De familie komt zo dichtbij.

Rose wordt op slag verliefd op een Nederlandse, pacifistische dominee en komt met haar gezin terecht in Klaaswaal. Zo ziet ze hoe haar volk Rotterdam bombardeert. Rosita beschrijft de verscheurdheid van haar oma indrukwekkend.
‘Rose schaamt zich diep. “Uw volk, is mijn volk, zegt haar trouwtekst. ‘Maar haar wortels blijven Duits. Ze vertelde graag over Wangeroog, de Rijn, …, de haven van Hamburg, graag citeerde ze haar dierbare dichters. Dat is voorbij. Iedereen haat Duitsers en al wat Duits is. Dit is niet het ware Duitsland, Duitsland is ziek. in een psychose, zegt Rose II. Maar toch waren het allemaal Duitsers die de bommen gooiden. Zou haar vader….?’

De  humor van de familie van Rose worden in onderstaand stukje mooi verbeeld.
Wanneer ze haar moeder bij de halte ziet staan, is het eerste wat Rose treft de grote gele ster links op haar groene vest. Voor de duidelijkheid staat er ‘Jood’ op. ‘Ik heb de feestversiering al op’, zegt haar moeder die de blik van haar dochter ziet.

Prachtig, goed leesbaar boek over wat een oorlog met mensen doet. Ik heb Rose gelezen in de gratis app van de bibliotheek ‘vakantiebieb’ (ook voor niet-leden). Je kunt in deze app gratis boeken lezen tot en met 31 augustus.

Meer over Rose:

Vrouwenbibliotheek ,  nrc, https://antoinettesboekencommentaar.com/2016/03/09/recensie-rose-steenbeek/

Op mijn lijstje staan nog:
De geniale vriendin, De tolk van Java, Dertig dagen, Een nacht, Markovitsj, En ik herinner me Titus Broederland, de ondergrondse spoorweg, vertrouwd voordelig, Het oude land

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR - docent Nederlands- fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur- drie heel leuke kinderen en een geweldige kleinzoon(2013). Vanaf februari 2014 verschijnt er regelmatig een logje met wetenswaardigheden over Schiedam. Niet dat ik daar woon, maar mijn kleinzoon wel.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken 2017-2018, gelezen boeken, Liesbeth leest, Literatuur en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Rose – Rosita Steenbeek

  1. Ria B zegt:

    ik ga het lezen !!
    Ik ken een man, zoon van een duitse moeder en een nederlandse vader die na de oorlog naar Nederland zijn gekomen, hij was toen een ukkie en mocht tijdens die reis geen woord woord zeggen, omdat hij alleen duits sprak.

    Like

  2. minoesjka2 zegt:

    Echt een goed boek hé? Ik heb in mei de schrijfster en haar moeder (is dus de dochter van Rose) zelf ontmoet. Er werd toen een documentaire over het ontstaan van het boek gepresenteerd.

    Liked by 1 persoon

  3. Momenteel kom ik helemaal niet aan lezen toe. Mijn lijst ” te lezen ” groeit en groet maar dit boek moet er toch maar bij.

    Liked by 1 persoon

    • staartje zegt:

      Kijk maar eens Evelien. Op je iPad kan het gratis met de vakantieapp. Ik herken dat wel. Doe wat je moet doen, maar neem een beetje vakantie in tuinnania, kattania, bankania of waar dan ook. 😺😺😺

      Like

Geef een reactie

