Goed Nieuws – 7

1. Hoogeveen beheert haar bermen ecologisch en werd ook dit jaar uitgeroepen tot de beste Drentse bermbeheerder. Het gemaaide gras wordt niet meteen opgeruimd, maar blijft een tijdje liggen. Zo kunnen de zaden eruit vallen en insecten zich verplaatsen.

Als het maaisel later wordt opgeruimd blijven de beestjes en zaden achter. Als de berm tot bloei komt trekt het bijen, vlinders en andere insecten aan. Bij het traditioneel maaibeheer, het zogenaamde klepelen, wordt het maaisel fijngehakt, waardoor er weinig overblijft van waardevolle flora. Zie hier

2. Het monument voor overledenen aan kanker in Dronten is weer hersteld in mei 2024. In het Koningin Wilhelminabos in Dronten ligt een herdenkplek voor dierbaren die aan kanker zijn overleden. Er staan glaspanelen met namen van hen die aan kanker zijn overleden. Rondom de Gedenkplek vormt zich nu een bos van ruim 25.000 Gedenkbomen. Dat bos symboliseert het leven. Het groeit, biedt beschutting, sterft af en geeft daarmee leven door. Het bos biedt ook rust en ruimte voor onze herinneringen, voor vreugde, voor verdriet. In 2023 werden de glasplaten vernield.

Direct na de vernielingen startte een crowfundingactie. Daarmee werd meer dan 250.000 euro opgehaald. Twee glasleveranciers boden vervolgens aan om het monument kosteloos te herstellen. Het overgebleven geld van de actie gaat naar allerlei doelen van stichting KWF. Het is mooi dat het hersteld is en ook nog kosteloos. Met geld kun je ook goede dingen doen.

3. Hij viel me meteen op in Spanje: De Jacarandaboom. De bloemen bloeien eerst paars en pas daarna komt het blad. In Spanje wordt hij veel aangeplant.Als de bloemen vallen, zorgt dat voor een plakkerig geheel op straat…Luizen vinden de bloemen erg aangenaam en huizen er massaal op. Als de bloem valt, wordt het plakkerig op straat. Men probeert dit nu aan te pakken door natuurlijke bestrijding met lieveheersbeestjes of “mariquitas”. Zo wordt chemische bestrijding meer en meer vervangen.

4. En dan zijn er nog de vrolijke steigers bij de Erasmusbrug. De steigers worden bijeen gehouden door kleurige banden. Zo ontstaat een steigerwoud. Er worden ook vogelgeluiden afgespeeld. Veel leuker toch dan die saaie steigers?

5. Het gras van Go AHead wordt hergebruikt. Ik houd wel van zulk soort acties. ( En nee zo’n potje gras is niet aan mij besteed. Dat nou weer niet 😎).

6. Het Europese parlement heeft een wet aangenomen die het repareren van apparaten verplicht. Als een elektrisch apparaat nu stukgaat, kan het meestal niet worden gerepareerd. Als het binnen de garantie valt, krijg je vaak een nieuw apparaat, en als de termijn verstreken is heb je meestal pech. Dat wordt straks anders. Als het binnen de garantie valt, moeten verkopers eerst kijken of reparatie mogelijk en betaalbaar is voordat ze een nieuw product aanbieden. Na de garantieperiode krijgen klanten het recht om hun producten te laten repareren. Consumenten zullen moeten gaan wennen aan zichtbare schroeven. Zichtbare schroeven zijn juist mooi, want dat betekent dat je product kan worden gerepareerd!”

Zo dat was zes keer goed nieuws. Zelf vond ik het woud op de Erasmusbrug het leukst. Heb jij nog fijn Goed Nieuws?

Goed Nieuws is er genoeg, maar je moet er wat meer naar zoeken. Vroeger maakte ik deel uit van een groep met een ‘ Goed nieuwsboek’. Onregelmatig plaats ik hier ‘Goed Nieuws’, meestal op vrijdag

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in Goed Nieuws. Bookmark de permalink .

19 reacties op Goed Nieuws – 7

  1. Karel zegt:

    mogge Liesbeth
    wat een mooi en goed nieuws allemaal , vind ze allemaal wel mooi ook , maar mijn favoriet is het maaibeleid van Hoogeveen

    geniet de dag

    Geliked door 1 persoon

  2. Heerlijke blijmakers, dank je wel!

    Geliked door 1 persoon

  3. Ria B zegt:

    Mijn goede nieuws is dat ik zelf mn naaimachine op tijd heb gezet … via internet een uitleg gevonden !!
    Het goede nieuws is dan ook nog dat ik niet met dat ding door de winkelstraat hoef te zeulen !!
    EN dat ik ongeveer 90 euro in de knip heb kunnen houden !!
    Drie keer goed nieuw dus 😝

    Geliked door 1 persoon

    • staartje zegt:

      Dat is top! Maar je naaimachine op tijd?? zetten? Vertel.

      Like

      • Ria B zegt:

        Ik naai alles met dat ding dus ook dingen die eigenlijk te dik zijn ..daardoor kan het gebeuren dat de machine niet goed meer werkt , hij kan gaan rijgen …maar ook de naald kan van positie veranderen .
        Mijn machinenaald knalde vol op de plaat . en via internet heb ik dus info gevonden hoe ik die naald weer op zn plek kon zetten ..

        Geliked door 1 persoon

      • staartje zegt:

        Lang leve het internet! Ook al zo veel gevonden. Dat van die naald herken ik.

        Geliked door 1 persoon

  4. MelodyK zegt:

    Allemaal mooi maar ik mis wel 1 puntje ….Maison ?!

    Geliked door 1 persoon

  5. Gelukkig worden bermen op steeds meer plaatsen ecologisch beheerd. Drachten is er ook al een stuk mooier en fleuriger van geworden.

    Ik vind het onbestaanbaar dat ook dit monument op zo’n gruwelijke manier is vernield. Echt ziekelijk gedrag. Maar gelukkig staat er nu nu weer keurig bij.

    Prettig weekend.

    Geliked door 1 persoon

  6. Rebbeltje zegt:

    Allemaal goed nieuws al is dat met dat potje gras aan mij niet besteed 😉

    Zo zie je dat mensen toch mee willen werken als het nodig is 🙂

    Geliked door 1 persoon

  7. Karel zegt:

    Heel nuttig, en wat je zegt een lust voor het oog

    Geliked door 1 persoon

  8. marieclaire zegt:

    Het hoofd van de plantsoenendienst van Hoogeveen is een toppertje.

    Geliked door 1 persoon

  9. rietepietz zegt:

    Mijn goede nieuws is dat ik geen slecht nieuws heb. 😉

    Geliked door 1 persoon

  10. gewoonanneke zegt:

    Goed nieuws en mooi hier wordt ook rekening gehouden met het maaien niet alles in een keer meer…

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie