Baumgartner – Paul Auster

Met de literatuurclub Drenthe lees ik elk seizoen 4 boeken. Ik heb al jaren een groep van 2. Er waren meer leden, maar wij tweeën bleven over en wij vinden het zo wel best. Bij elk boek hoort een reader en een lezing. Over het algemeen geven die verbreding, verdieping en verrassende inzichten.

Dit is het derde boek van de vier, dat ik las. Het is geen boek waarvan ik zeg: “dat moet je lezen”

Het las wel lekker door. De verhalen over de jeugd van Anna en Baumgartner zijn boeiend. Dan wil je weten hoe het afloopt. De stukken over het doen en laten van Baumgartner kabbelden wat voort. Ik moest me ertoe zetten door te lezen. Het is niet zo’n boek waar je je helemaal in verliest. De laatste bladzijden maken wat dat betreft veel goed. Die lezen als een ‘trein’. Auster maakt mooie zinnen: ….. “ Baumgartner houdt nu al net zoveel van haar als van de dochter die hij samen met Anna zou hebben gemaakt als dat gekund had….”. ***1/2 van de *****.

De Volkskrant leesclub op FB heeft dit boek ook gelezen. Als kenmerken van Auster noemen zij: a)toeval b)dreiging (het gevoel dat er elk moment iets vreselijks kan gebeuren)* c)een (dikwijls obsessieve) schrijver als hoofdpersoon d)invloed van befaamde 19de-eeuwse Amerikaanse schrijvers als Nathaniel Hawthorne David Henry Thoreau en Edgar Allen Poe e)de onkenbaarheid van de werkelijkheid f)de ongrijpbaarheid van het begrip ‘individu’ g)de mogelijkheid (of de noodzaak) om altijd weer opnieuw te beginnen. a); b); c) en g) zie ik wel terug in Baumgartner.

Zo’n vakantie in mei is lekker voor mij, dan heb ik de meeste boeken voor het nieuwe seizoen gelezen.Moedermelk en Munt waren de eerste twee boeken die ik voor het seizoen 24-25 las. Die kregen allebei ***** / *****. Dat haalt deze niet. Het laatste boek is Ik kom hier nog op terug van Rob van Essen. Ik heb van veel mensen gehoord dat ze gestopt zijn met het lezen van dat boek. Dat zou bij mij ook kunnen gebeuren. Ik begin er dapper aan.

Meer weten over Baumgartner? Leeswijzer Leesclub Volkskrant; Literair Nederland;

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in Boeken 2024, e-reader, Leesclub1 (Drentse literatuurclubs). Bookmark de permalink .

8 reacties op Baumgartner – Paul Auster

  1. Karel zegt:

    ik wens je veel leesplezier

    Geliked door 1 persoon

  2. Koen zegt:

    Zoals ik al eens eerder schreef: ik heb dit boek op mijn e-reader staan maar ik ben er nog niet aan begonnen. Dat gaat ook de komende tijd niet gebeuren maar wie weet tijdens de (lange) zomervakantie. Rob van Essen laat ik aan me voorbijgaan.

    Geliked door 1 persoon

  3. Rebbeltje zegt:

    Geen tijd om te lezen…oftewel ik neem er de tijd niet voor.
    Fijne zondag

    Geliked door 1 persoon

  4. Stien den Braber zegt:

    ben groot fan van Auster. Dit las ik nog niet. Jij zit in een leesvlub van 2 personen? Of lees ik verkeerd? Veel leesplezier.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie