Dagje Antwerpen

Ik heb nog wat vrijreizendagen over van mijn treinkaart. Ik kan dus nog de grens over en houd zo het vakantiegevoel even vast.

Vandaag zou ik naar Hamburg gaan. In de trein zag ik dat ik een uur moest bussen en daar had ik gewoon geen zin in. Ik maakte rechtsomkeert en besloot naar Antwerpen te gaan. De dierentuin stond al een tijdje op mijn lijstje. In de trein kocht ik een kaartje met korting voor de Zoo en op de terugweg een toeslagenkaartje voor de intercity direct. Dat was een fijnere verbinding. De dierentuin ligt direct naast het schitterend mooie station.

Het is een prachtige oude stadsdierentuin. Behalve dieren is het ook een prachtig aangelegd en onderhouden park met schitterende oude gebouwen, leuke beelden, heel oude bomen en mooie perken.Het straalt alles uit van een klassieke sfeervolle dierentuin. Ik heb eens mensen in Wildlands gehad, die zeiden dat Antwerpen vreselijk was. Dat vind ik dus niet. Sommige dierenverblijven zijn wat minder van deze tijd, zoals de koala’s en het buitenverblijf van de olifanten.

Door het gezellige sappige Vlaams voel ik me meteen op vakantie. Een ‘verzorgersbabbel’ klinkt toch heel wat knusser dan een ‘presentatie van een dierverzorger’. Antwerpen heeft een behoorlijk uitgebreide collectie dieren, zoals de okapi, mensapen, koala’s, boomkangoeroes en een groep leeuwen. Nestor,de leeuwenman, heeft de goede genen en hij mag volop voor nageslacht zorgen. De groep is in diepe rust en Nestor stapt gewoon over zijn slapende vrouwen heen. Het leuke is dat je de groep van alle kanten kunt bekijken, ook van boven vanaf de panoramabrug. De vlindertuin is prachtig aangelegd in een schitterend gebouw. Er vliegen veel blauwe morpho’s. Ik geniet nog even van de zon en de Vlaamse tuin en lees daar nog even.

Ik trek nog even de stad in. Daar is het vreselijk druk. Ik moet vreselijk lachen om een motorrijder met een dierenmuts over zijn helm. Even zoeken op de onderste foto en je ziet hem ook. Antwerpen is mooi, voelt buitenlands en vraagt om nog eens een bezoekje.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in Dierentuinen, Interrail Global Pass 2024, Steden, uit. Bookmark de permalink .

19 reacties op Dagje Antwerpen

  1. Karel zegt:

    mogge Liesbeth
    tussen de 2 laatste auto’s in is die verdwaalde muts 🙂
    dank je voor het mooie inkijkje in die mooie stadsdierentuin
    ik trein daar de 24ste naar toe en zal er net als jij enorm van gaan genieten

    geniet de dag

    Geliked door 1 persoon

  2. MelodyK zegt:

    Wij gaan dan de stad niet in … maar over een paar weken, eind deze maand, lopen wij er ook 😉 Dank voor je voorproefje.. .al is het voor ons natuurlijk geen vreemd terrein.

    Overigens… mocht je toch nog eens richting Hamburg gaan… dierenpark Hagenbeck is een bjoetie zonder weerga. Niet echt goedkoop maar wel degelijk zeer de moeite waard. 19 hectare groot, dus iets kleiner dan Wildlands maar toch ben je er wel een dag kwijt. Je mag er olifanten voeren (gratis of betaald, de keus is aan jou) en het tropenhuis is om van te watertanden (daarvoor moet je apart een kaartje kopen)

    Geliked door 1 persoon

  3. Het is intussen al lang geleden dat we er vrij regelmatig kwamen. Zowel de stad als de Zoo waren indertijd zeker de moeite waard. Echt een gezellige stad.

    Geliked door 1 persoon

  4. Mooie foto’s van een fijne dag uit hoor!

    Geliked door 1 persoon

  5. Antwerpen is inderdaad een heerlijke stad met daarin dat station als een pareltje. De dierentuin is er nooit van gekomen. Maar dat is dan weer door al die andere afleidingen die er zijn te vinden.

    Geliked door 1 persoon

  6. Koen zegt:

    Mooi, de dierentuin van mijn jeugd – samen met Plankendael. 👍👌😍

    Geliked door 1 persoon

  7. Mrs. T. zegt:

    Ik vond Antwerpen ook heel erg mooi. Was er ruim anderhalf jaar geleden twee dagen met manlief. Gruwelijk genoten toen.

    Geliked door 1 persoon

  8. gewoonanneke zegt:

    Ben er met mijn zusje geweest maar niet in de dierentuin. Antwerpen is heel mooi zeker het station daar.

    Geliked door 1 persoon

  9. Rebbeltje zegt:

    We waren er voor het laatst toen de kinderen klein waren…zijn nu zelf moeders van al oudere kinderen haha

    Geliked door 1 persoon

  10. rietepietz zegt:

    Jij kunt natuurlijk als geen ander die 2 tuinen vergelijken. Ik zou er vorig jaar heen gaan maar dat liep mis. Is niet erg natuurlijk. Vond hem wel knap duur.

    Geliked door 1 persoon

    • staartje zegt:

      Ja, ik vond hem ook prijzig. Vond wel een korting van 6,00 en ook nog iets voor senioren.
      Deze tuinen zijn niet zo te vergelijken. Dat is appels en peren vergelijken. Antwerpen is een meer dan 100-jarige oude stadsdierentuin. Wildlands is een jonge nieuwe tuin met veel meer ruimte. Ze zijn mooi op hun eigen wijze.

      Like

  11. Stien den Braber zegt:

    Leuk om te lezen. Vroeger ben ik hier wel geweest met schoolreisjes. Misschien moet ik re nog eens aar toe.

    Geliked door 1 persoon

  12. sandra zegt:

    Pure nostalgie! Toen ik kind was ging ik er vaak naartoe, maar Planckendael genoot toch mijn voorkeur.

    Geliked door 1 persoon

  13. omabaard zegt:

    De zoo van Antwerpen is heel sfeervol en knap. Maar ik vind wel dat de dieren soms vrij klein behuisd zijn.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie