GoedNieuws 9

1. Terugkeer van de Nederlandse wilg. De oer-Nederlandse wilgen keren terug in het landschap. Wilgen hebben een groot effect op de biodiversiteit. Voordat het Nederlandse landschap volgens critici werd ‘gegrasfalteerd’, stond het er vol mee: eindeloze rijen knotwilgen langs polderweggetjes.

Ze groeien snel, en kunnen voor van alles en nog wat gebruikt worden, zoals manden, meubels en doodskisten. Er zijn nu initiatieven om de wilg weer terug te brengen in het landschap. Ik vind ze prachtig. Jaren heeft ergens in huis een poster gehangen van de wilg met al zijn bewoning. Meer over de wilg: hier

2. Ik hoorde in Vroege Vogels twee weken geleden dat een man met depressieve klachten ging helpen om nestkasten te inspecteren. Hij was niet depressief, maar vreselijk erg depressief. Een totale burn-out. Van het zien van de kuikens werd hij zo blij dat hij sindsdien nestkasten inspecteert en zijn klachten langzaamaan verdwenen. Nu als dat geen goed nieuws is. …

Vroege Vogels is terug te luisteren als podcast. Onder andere hier. Leuk om te luisteren tijdens het stoffen, strijken en andere HH-klussen.

3. Het Stedelijk Museum Schiedam staat hoog in mijn favorieten. Ze maken bijzondere, creatieve en boeiende tentoonstellingen. Hij is inmiddels gestopt, maar Uit Armoede is zo’n aangrijpende tentoonstelling. De verhalen van ervaringsdeskundigen armoede grijpen je bij de strot. Ik bezocht hem nog net voordat hij stopte en was diep onder de indruk. Sterk is dat de mensen in armoede zelf hun verhalen vertellen en er niet over hen wordt gepraat. Mooie recensie VK.

Else Alfelt heeft er nu een mooie tentoonstelling. Echt de moeite waard. Alfelt is één van de Deense kunstenaars met wie de Nederlandse kunstenaars, onder wie Appel, Constant en Corneille, tussen 1948 en 1951 de internationale Cobra-groep vormen. Anders dan haar collega-kunstenaars laat zij zich niet zozeer inspireren door kindertekeningen of Afrikaanse kunst, maar eerder door Deense tradities. De maan is bijna altijd te zien in haar werk.

4. Verkeerd volkslied.Goed nieuws is het niet echt. Maar hilarisch is het wel. En foutjes moeten kunnen. Ik heb er smakelijk om gelachen en werd er vrolijk van.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in Goed Nieuws. Bookmark de permalink .

19 reacties op GoedNieuws 9

  1. MelodyK zegt:

    Mooi nieuws is er nooit genoeg hè 😉

    en ja dat foute volkslied… je zal er maar staan

    Geliked door 1 persoon

  2. Karel zegt:

    mogge Liesbeth
    van al het goede nieuws vind ik het van de Wilg het mooiste , ik geniet ook altijd zo van die prachtige bomen
    armoede is er nog veel te veel , het is kunst om daar mee om te gaan
    ik ben niet van Duitse bloed en heb die Spaanse koning ook nooit vereerd , dus het klonk voor mij niet eens zo verkeerd 😁

    geniet de dag

    Geliked door 1 persoon

  3. Koen zegt:

    Leve de wilg !!!

    Geliked door 2 people

  4. Leuke nieuwtjes weer! Ik ga vooral voor de wilg en de nestkastinspecties.

    Geliked door 1 persoon

  5. Matroos Beek zegt:

    Ik word zelf ook blij van dat goede nieuws. Vooral dat van die depressieve man, wat een mooi verhaal.
    En de wilgen… hoera… vroeger hebben we er onze ganse tuin mee omzoomd, zo verzot ben ik op de wilg.

    Geliked door 1 persoon

  6. Ria B zegt:

    Ze staan hier nog !! En langs de sloot kanten worden ze elke vier jaar geknot , dan blijft het een treurwilg ..
    Je goede nieuws is mooi !!
    En dat volkslied whahah ik zag het op TV en lag dubbel , geweldig !!

    Geliked door 1 persoon

  7. Ferrara zegt:

    Wat mij betreft is de wilg nooit helemaal weggeweest, maar hoe meer hoe liever want het zijn prachtige bomen.
    Lol … dat volkslied. De dames hadden er zelf ook plezier om.

    Geliked door 1 persoon

  8. rietepietz zegt:

    Ik kom hier in Rijswijk gelukkig nog wel wilgen tegen langs slootjes, maar het zou zéker meer mogen zijn.

    Geliked door 1 persoon

  9. Rebbeltje zegt:

    Vind de landschappen met de wilg mooi net als hier de olijfbomen 🙂
    Enhet foute lied…mensen maken fouten en dat mag.

    Geliked door 1 persoon

  10. Kakel zegt:

    In de polder zie ik overal wilgen. Niets van meegekregen dat er een tekort aan is. De oude schoolplaat is prachtig!
    Dat verkeerde volkslied was zeker lachen en foutjes horen bij het leven.

    Geliked door 1 persoon

  11. Neeltje zegt:

    Oeps, wat een blunder! 😀 😀

    Geliked door 1 persoon

  12. gewoonanneke zegt:

    Hier in de omgeving zijn nog heel veel knotwilgen langs alle sloten in de polder. Een bron van leven voor veel dieren ook en soms zo mooi om te zien wat er allemaal aan bloemen in gaat groeien.

    Geliked door 1 persoon

  13. djaktief zegt:

    Leuk die wilgenposter. Dat artikel ga ik navragen. Wij hebben twee grote griendgebieden in de buurt met veel knotwilgen.

    Geliked door 1 persoon

  14. Stien den Braber zegt:

    Wat gek, ik zie nog best vaak wilgen, wist niet dat ze verdwenen waren. En zo te lezen aan de bovenstaande berichten staan ze op nog veel meer plekken.

    Geliked door 1 persoon

  15. omabaard zegt:

    Knap om lezen over die depressieve man. De natuur doet wonderen

    Like

Plaats een reactie