Workout

Je wilt het niet geloven, maar ik stond aan de verkeerde kant van de metro. Met een zware koffer … In de metro in Parijs hebben ze geen roltrappen. Dus weer een workout met de koffer naar boven. Maar afijn ik ben er en zit in trein naar Toulouse 🚆. Dat is een dubbeldekker en ja weer met de koffer naar boven, maar dit waren maar een paar treetjes. De Fransen zijn aardig en boden meermaals aan mijn koffer te dragen.

Het was maar goed dat ik een reisroute van het ene naar het andere station had gevonden bij de NS. Anders had ik heel erg moeten dwalen. Maar liefst een half A4-tje. Mocht ik dit nog eens doen, dan neem ik een lichtere koffer of een wat aangenamere route. Er zijn trouwens rare toeristen; dit keer Engelsen. Ze wilden perse met deze metro mee en stapten in toen er al was gefloten. Ze kwamen terecht tussen de schuifdeuren op het perron en van de metro. Ze zaten helemaal klem. Behulpzame passagiers trokken ze naar binnen.

Voor ik op vakantie ging, had ik nog wat regeldingen. Dingen die ik al lang had moeten doen, maar vooruit waren uitgesteld. Met de vakantie in zicht, moest het wel. Het geheugen van mijn telefoon was bomvol. Er kon ging app meer bij. Soms kon ik niet eens whatt’app berichten lezen. Van de 128 gb waren er 127,1 gebruikt. Wat ik ook probeerde, het lukte niet. Ook de telefoonwinkel lukte het niet, al zeiden ze van wel. Na wat gegoogel besloot ik toch maar de telefoon te resetten. Dat ging snel en de reservekopie zette ik zonder problemen terug. Ik heb nu nog 100 GB over op mijn telefoon en al mijn foto’s zitten in de cloud. Ik vermoed dat het geheugen zo vol zat dat hij ook niet meer kon wegschrijven naar de Cloud. Dat het lukte na al dat getob, geeft een mens weer energie.

Zoiets had ik ook met de e-reader. Eigenlijk met het programma Adobe Digitals dat nodig is om boeken uit de Bibliotheek naar de reader te schrijven. Na opschonen van mijn laptop wilde hij de e-reader niet meer zien. Na een hoop gepuzzel met snoertjes etc. heb ik een nieuwe e-reader gekocht. Het probleem in de autorisatie in digitals zat er nog steeds. Uiteindelijk heb ik de registersleutel verwijderd en de autorisatie kon ik opnieuw instellen. Nu ben ik met 10 nieuwe boeken op mijn reader op vakantie.

Ik heb in een adem onderstaand boek uitgelezen. Het is prachtig. Het is in jaren niet voorgekomen dat ik zo gegrepen was door een boek. Het beschrijft de situatie van drie generaties vrouwen in het door Rusland bezette Letland. Het laat zien hoe het systeem je dan beperkt en je school je een vast lesprogram voorschotelt. Alhoewel de situatie van de moeder door psychische omstandigheden belabberd is, is het een boek met veel liefdevolle, warme momenten tussen mensen. Met gepofte aardappelen, wandelingen en zwemmen in de rivier. De Letse Nora Ikstena heeft een prachtige, heldere schrijfstijl. Daarnaast schrijft ze spannend. Je wil weten hoe het afloopt. *****/***** Meer lezen: Tzum; NRC

Ik ben nu begonnen in Lysbeth, eens getipt door Koen. Heerlijk, zo’n e-reader! Vandaag ook heerlijk in een parkje in Toulouse in de zon zitten lezen.

Morgen naar Andorra.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in Actueel, Boeken 2024, Frankrijk-Andorra- Spanje, Leesclub1 (Drentse literatuurclubs), Liesbeth leest, vakantie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Workout

  1. Rebbeltje zegt:

    Jij weet wat genieten is…lekker doen waar je zin in hebt.

    Fijne vakantie

    Geliked door 1 persoon

  2. Matroos Beek zegt:

    Reizen is altijd avontuur.
    Dat boek wil ik ook lezen!
    Geniet verder van je vakantie.

    Geliked door 1 persoon

  3. Ria B zegt:

    tjsa zoals jij aan de verkeerde kant van de metro stond zo stond ik aan de verkeerd kant van de TGV ….
    Ik had mn kaartjes gekocht bij de NS en die app van hun verteld je veel maar dus niet alles !!

    Heel veel plezier

    Geliked door 1 persoon

  4. rietepietz zegt:

    OOh…. wat doe jij een moeilijke dingen, en dan komt het ook nog allemaal goed, zó knap! heb jij geen koffer met wieltjes? Dat scheelt toch in ieder geval op de vlakke stukken, voor de trap heb je er natuurlijk ook niet veel aan. ;-(

    Geliked door 1 persoon

  5. Karel zegt:

    fijn dat het na wat gedoe , met metro en mobiel en ereader , alles op z’n pootjee terecht kwam , en je kon genieten van mooie stoeltjes een wel heel mooie trap in het hotel , hoop voor jou dat er ook een lift was
    veel lees plezier en een fijne reis verder

    Geliked door 1 persoon

    • staartje zegt:

      Hihi in het hotel wel 🤭. Was het eerste wat ik vroeg. Op het perron in Toulouse was maar 1 klein gammel liftje. Moet je je voorstellen wat voor rij daar staat als de TGV leegstroomt met toeristische senioren. Heb ik toch maar weer een workoutje naar beneden gedaan. Toen ik in de stationsgang liep, dacht ik: “ oh nee, straks weer naar boven”. Maar 🍀 “daar was een roltrap!

      Geliked door 1 persoon

  6. MelodyK zegt:

    “daarrrrrrrr gaatttt zeeeee ”

    Heerlijk vooruitzicht, pas gestart… nu volop genieten en alle sores ff achter je laten onderweg, hoef je niet meer terug te nemen naar W.

    Geliked door 1 persoon

  7. sandra zegt:

    Dat lijkt me een hele trip! Geniet nog van je vakantie!

    Geliked door 1 persoon

  8. Rob Alberts zegt:

    Ik wens jou een fijne vakantie zonder gedoe.

    Zonnige groet,

    Geliked door 1 persoon

  9. Herman zegt:

    Geweldige avonturen in Parijs! Na al het elektronische gekloot dan nu lekker op stap. Het klinkt allemaal fantastisch. Hopen dat het zo blijft gaan en dat gesjouw met een koffer, ach, dat vergroot het vakantiegevoel.

    Heel veel plezier met je verdere rondreis door die wondermooie wereld!

    Like

  10. Koen zegt:

    Ik ga ‘Moedermelk’ opzoeken. Eerst maar eens op mijn Bieb-app.

    Ik gebruik de Cloud nauwelijks. Ik kopieer mijn foto’s elke twee weken naar een externe schijf. Telkens wat gepuzzel maar daarna is het gemakkelijker om mijn telefoon te ‘verlossen’ van te veel foto’s en filmpjes.

    Toch nog een boekentip: ‘Ik ken een berg die op me wacht’.

    Toulouse, Andorra … wow.

    Geliked door 1 persoon

  11. djaktief zegt:

    Die overstap deed ik jaren geleden met een rugzak en toen was er ook iets waardoor ik verkeerd stond en de poortjes niet meer open gingen en ik met rugzak en erover moest klimmen, waardoor ik nu nog steeds bepaalde rugklachten heb.

    Maar wat goed dat je op weg bent en dat je die digitale dingen hebt geregeld.

    Geniet van je vakantie. Ik onthou je boekentips.

    Geliked door 1 persoon

  12. Ferrara zegt:

    Je kan niet zeggen dat je reis zonder hindernissen verloopt. Je hebt wel meteen een mooi verhaal voor je volgers. Goeie reis verder en veel plezier. Dank voor de boekentip.

    Geliked door 1 persoon

  13. Neeltje zegt:

    Wat een avontuur! Geniet ze daar!

    Geliked door 1 persoon

  14. Kakel zegt:

    Als jij dat schrijft, geloof ik je onmiddellijk.
    Dapper dat je het avontuur hebt ondernomen. Je staat je vrouwtje!
    Die Engelsen waren als het liedje Big City van Tol Hanse: ‘Een Engelsman zat chocking klem, between de deuren van de tram.’

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie