Lysbeth – Marlies Medema

Ik ben zo blij met mijn e-reader. Ik kon hem een tijd niet gebruiken, maar nu lukt alles weer. Al heb ik dan wel een nieuwe moeten kopen. Ik heb nu tijdens de vakantie en het treinen alle rust om te lezen.

Ik heb na Moedermelk het tweede boek uit op de ereader gelezen: Lysbeth. Koen tipte het een tijd geleden. Ik had het al eens uit de bieb geleend, maar toen geen tijd om te lezen. Het is historische fictie, gebaseerd op heel veel historische feiten.

Het is een dik boek, in het middendeel zakte ik wat weg. Daar miste ik de vaart en de spanning. Medema heeft in het geheel een prettige, makkelijk leesbare schrijfstijl en weet de geschiedenis mooi en duidelijk te vertellen.

Samenvatting ( van het web): In Lysbeth van Marlies Medema raakt Lysbeth, een rijke Amsterdamse koopmansvrouw, tegen haar wil verzeild in een politiek conflict. Het verscheurt haar en dreigt haar familie uiteen te drijven. Haar man, Rem, is een belangrijke remonstrantenleider, terwijl haar broer Jan die haar heeft grootgebracht fel contraremonstrant is. Als honderd jonge contraremonstranten hun huis overvallen, dreigt Lysbeth alles te verliezen. Ze zint op wraak om de machthebbers het zwijgen op te leggen. Maar als het stadsbestuur haar man wil oppakken voor hoogverraad, moet ze vechten voor haar leven. Lysbeth is gebaseerd op grondige research en geschreven op basis van ware gebeurtenissen uit het leven van Lysbeth Philipsdr. de Bisschop (1566-1652).

In de papieren versie staan achterin foto’s en platen. Die missen in het digitale boek. Op internet is een en ander te vinden over de hoofdpersonen Rem Bisschop en Lysbeth de Bisschop. Het is triest om te lezen wat mensen elkaar aandoen door godsdienstverschillen. Maar de onderliggende drijfveer is geld en handel. ****/*****

Meer lezen? Daan leest en De uitgeverij Kijken: Plaatsen die in het boek voorkomen

Ik lees nu Munt van Richard Osinga. Leest ook lekker weg.

Groeten uit Valencia!

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in Boeken 2024, e-reader. Bookmark de permalink .

11 reacties op Lysbeth – Marlies Medema

  1. Karel zegt:

    mogge Liesbeth
    wat een mooi station daar
    en zo te zien ook prima weer , om te flaneren op de boulevard
    veel lees en reis plezier

    geniet de dag

    Geliked door 1 persoon

  2. Koen zegt:

    Mooi, zeker die laatste foto. Oktober is de maand in Mozambique en Zuid-Afrika dat de jacaranda in bloei staat. Zo mooi.

    Veel plezier met ‘Munt’. Fijn dat ‘Lysbeth’ je goed is bevallen want tja … een tip is ook maar een tip, iets subjectiefs natuurlijk.

    Geliked door 1 persoon

  3. MelodyK zegt:

    Wat je schrijft… “het is triest… ” …. van alle tijden hè, zal wel nooit de wereld uitgaan ook. Tenzij de mens er ook uit is uiteraard.

    Hoe dan ook… je vermaakt je dus prima 😉 Dat is wat telt.

    Veel plezier nog

    Geliked door 1 persoon

  4. Een prachtig station, dat vind je hier niet meer helaas.
    Veel plezier gewenst tijdens je vakantie.

    Geliked door 2 people

  5. Herman zegt:

    Wat een schitterend station en die Calatrava gebouwen, zo bijzonder. Dat kom je in NL niet echt tegen. Ik heb veel foto’s van Spaanse steden gezien en wat me opvalt is de aandacht voor de openbare ruimte.

    Je boek ken ik niet, maar geld speelt vaak een negatieve rol in allerlei zaken. Helaas….

    Geliked door 1 persoon

  6. Rebbeltje zegt:

    Prachtig dat oude station…en ja als ze dan ook nog de oude loketten gebruiken maakt het af. Hopelijk blijft dat zo ook na de renovatie

    Voordeel van treinen je kan onderweg veel lezen en wegdromen

    Zwaai

    Geliked door 1 persoon

  7. Ferrara zegt:

    Ze laten toch wel die mooie tegeltableaus zitten? Leuke stad. Wij maakten er de Fallas mee. Maakte de trip extra bijzonder.

    Geliked door 1 persoon

  8. Ik ben ook een groot liefhebber van mijn e-reader. Die gaat onderweg dan ook altijd mee.

    Geliked door 1 persoon

  9. Neeltje zegt:

    Ik ben ook aan de lees, maar wel in een boek.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie