Valencia, Ciutat, Turiapark, Biopark

Zondag reisde ik met een comfortabele trein naar Valencia. Het treint erg prettig in Spanje. Het zijn snelle rustige treinen. Er komt zelfs iemand met een karretje langs met versnaperingen, zoals vroeger bij ons ook gebeurde. Valencia is een prachtige stad en het begint al bij het station Estacio El Nord.

Het station wordt nu gerestaureerd, maar er is nog veel moois te zien. Bijzonder dat men de oude loketten nog gebruikt.Ik kon via een vrij rechte lijn naar mijn hotel wandelen in een paar minuten minder dan met het ov. Ik ben dan ook gaan lopen. Valencia heeft breed opgezette straten met veel groen. Ik kon over een wandelpromenade lopen en kwam ook langs De stad van de kunsten en wetenschap , de schitterende gebouwen van Calatrava.

🤭😂😆Maandag kwam mijn vriendin, die al meer 40 jaar in Spanje woont , 115 km verder aan de kust. Ik kreeg een appje dat ze bij de balie stond. Ik sjeesde naar benedn, maar geen Trudi!? Enkele appjes later bleek dat ze in de lobby van een ander hotel stond dat ook Valencia Center heette. Lekker handig. 😍 Nadat ze bijgekomen was, stapte ze toch maar weer in de auto om in het juiste Valenciahotel te belanden.De lift van de parkeergarage was stuk en het was een soort doolhof om in het hotel te komen. Terwijl de receptioniste en ik nog overlegden hoe ze boven kon komen, kwam ze opeens via de keuken de lobby binnen. We lagen in een deuk. 😹 😹 😹 Nadat we de rosewijn tussen de koelelementen hadden verstopt, bleek er toch een koelkastje verstopt onder de tv. Lachen🤣😁😂

Dinsdag wandelden we door het schitterende Turiapark naar het startpunt van onze fietstocht met Merel Het Turiapark is de groene long van Valencia. Het is het buiten voor de Valencianen. Er wordt o.a gepicknickt, gesport en gefietst. Het park is 9,5 km lang en ligt in de droge bedding van de rivier Turia. De bruggen zijn gebleven en er zijn nieuwe bijgebouwd. Zo is er ook de bloemenbrug. De palmen tussen de geraniums groeien gewoon via een gat in de brug de grond in.

De fietstocht startte in de oude Ciatat van Valencia. We fietsten langs de kathedraal, een foodhal, het stadion, een gigantische Australische vijg, sinaasappelbomen, het archeologisch museum waar je door een glasplaat de oude Romeinse overblijfselen kunt zien en nog veel meer. Merel vertelde over de vleermuis die je overal in Valencia kunt zien, onder andere in het logo van de voetbalclub ( zij werden overigens aangeklaagd, omdat ze het beeldmerk van Batman misbruikten). Vleermuis Jacobus waarschuwde de stad dat er een aanval op komst was.

Na een picknick in het Turiapark bezochten we het Biopark. Het mooie in Spanje is dat de tuinen open zijn tot 20.00 uur. Dat was boffen. Het was heerlijk rustig. Het is een prachtig aangelegde dierentuin met veel groen, water en ruime dierenverblijven. Met meer dan 20.000 stappen, 15 km fietsen storten we ons op het bed en daarna onder de douche. ( oja ik ben ook nog door mijn enkel gezwikt en neergestort in het park, maar het viel gelukkig mee)

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in Dierentuinen, Frankrijk-Andorra- Spanje, vakantie. Bookmark de permalink .

22 reacties op Valencia, Ciutat, Turiapark, Biopark

  1. Koen zegt:

    Leuk om mee te reizen …

    Geliked door 1 persoon

  2. Wat maak je een prachtige reis en ook nog met privégids!

    Like

  3. Karel zegt:

    mogge Liesbeth
    een fijne rit dus , en een leuke verrassing om na wat lachen 🙂 , op stap met een goede vriendin , door die zo te zien mooie stad , met heel veel groen
    ik hoop dat de gezwikte enkel ook nadien geen last geeft

    geniet de dag

    Like

  4. Herman zegt:

    Al van meerdere mensen gehoord dat Valencia een prachtige stad is om te bezoeken. Jouw foto’s bevestigen dat beeld. Ik heb het gevoeld dat de Spanjaarden anders met de openbare ruimte omgaan dan wij hier in NL.

    Maar vooralsnog een prachtige reis vol mooie ontdekkingen. Ik ben nu al benieuwd naar het vervolg.

    Geliked door 1 persoon

  5. djaktief zegt:

    Mooi Spaans avontuur. Ik klikte nieuwsgierig op Merel maar kwam bij dezelfde link uit als het Turiapark.

    Geliked door 1 persoon

  6. Mooie opnamen hoor, dat is genieten hè?
    Gelukkig dat het meeviel met je enkel.

    Like

  7. Ria B zegt:

    Ik reis heerlijk met je mee 😜

    Geliked door 1 persoon

  8. Rebbeltje zegt:

    Wat leuk om zo daar de omgeving te zien en genieten van al wat je tegenkomt al denk ik dat jullie genoeg te kletsen hebben.

    Geliked door 1 persoon

  9. Ferrara zegt:

    Ik geniet heerlijk met je mee. Veel herken ik. Mocht je nog in Valencia zijn, die vleermuis staat ook op de putdeksels.

    Geliked door 1 persoon

  10. Matroos Beek zegt:

    Mooie foto’s van een prachtige vakantie. Valencia lijkt me echt mooi.

    Geliked door 1 persoon

  11. In woord en beeld een leuk reisverslag. Fijn dat het toch nog goed kwam met je vriendin.

    Geliked door 1 persoon

  12. rietepietz zegt:

    Wat zie je vreselijk veel moois. En in goed gezelschap is dat allemaal nog mooier. Ik val natuurlijk voor dat prachtige station! Heel apart die bomen die doot die brug heen groeien. Geniet maar lekker verder daar.

    Geliked door 1 persoon

  13. Duidelijk een lokkertje voor Valencia waar ik nog nooit ben geweest.

    Geliked door 1 persoon

  14. Neeltje zegt:

    Wat heerlijk allemaal!

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie