Een kannetje met een verhaal

‘ Dat kannetje moet je niet weggooien, hoor als ik er niet meer ben. Het is misschien wel bijzonder. Er zit een stukje uit de krant in’, zei mijn moeder heel veel jaren geleden. (Ze is in 2012 overleden) Ik was dat, los van het bijzondere en eventuele waarde, niet van plan, ik vond het gewoon een heel MOOI kannetje. Het is gebakken in de Kennemer Potterij in Velsen ongeveer rond 1930.

Het leuke is, dat musea dit aardewerk ook verzamelen. In het Drents museum staat een vitrine met vergelijkbaar aardewerk. Ik neem er altijd een kijkje als ik er ben.

En nee het is geen kapitalen waard en het wordt niet verkocht. Het staat gewoon in mijn huiskamer, soms met een bosje bloemen erin.

Doel van de fabriek:

  • Betaalbaar – men wilde eenvoudig, betaalbaar mooi aardewerk maken voor de gewone man.

Over het patroon:

  • De Stijl – De geometrische decors van rechthoekjes, soms ook wel driekhoekjes samen met rondlopende biezen, in de heldere kleuren oranje, geel, groen en blauw doen enigszins denken aan beïnvloeding door de Stijlgroep. De Stijl is een Nederlands kunstbeweging, vernoemd naar het in 1917 in Leiden opgerichte tijdschrift De Stijl. Belangrijke leden van De Stijl waren Theo van Doesburg, Piet Mondriaan, Vilmos Huszar, Bart van der Leck en Gerrit Rietveld.  http://www.velseraardewerk.nl/?p=nieuws

Vitrine Drents museum

Merkteken 1929-1932 schilder A-C van Ee (AVE)

Links:

Wikipedia

Velser aardewerk

Over Eelke Snel

Kannetje Kennemer aardewerkfabriek

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in liesbeth waardeert, Musea en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Een kannetje met een verhaal

  1. Een bijzonder mooi kannetje hoor, natuurlijk doe je dat nooit weg, het heeft emotionele waarde.

    Geliked door 1 persoon

  2. Ria B zegt:

    Ik ken het kannetje en ook wel wat meer dingen er van …vermoedelijk hebben mijn ouders ook wel dit soort dingen gehad ..Niets van bewaard gebleven dat is zeker !
    Zuinig op zijn Liesbeth

    Geliked door 1 persoon

    • staartje zegt:

      Ja, dat ben ik. Maar sinds een paar jaarstaat het gewoon in de kamer en geniet ik ervan. Geen kinderen meer thuis, geen katten, alleen mijn onhandige ik. Als het dan valt, heb ik er wel van genoten!

      Like

  3. Koen zegt:

    Heerlijk … ‘Tussen kunst en kitch’ op mijn eigen laptop in Mozambique.

    Geliked door 2 people

  4. gewoonanneke zegt:

    Gewoon een mooie kan, en zat er een stukje krant in trouwens???

    Geliked door 1 persoon

  5. Ferrara zegt:

    En toch … best kans dat je kannetje bij K&K wel gewaardeerd wordt. Verzamelaars zijn er zeker voor te vinden. Alleen al om de emotionele waarde zou ik er zuinig op zijn , maar dat zit wel goed.

    Geliked door 1 persoon

  6. ollieherman zegt:

    Een heel mooi kannetje. Wees er maar heel zuinig op!

    Geliked door 1 persoon

  7. Mrs. T. zegt:

    Wij verdeelden eergisteren de spullen van mijn schoonvader. Daar zaten ook mooie dingen bij. Waarschijnlijk geen cent waard, maar emotivioneel gezien van onschatbare waarde.

    Geliked door 1 persoon

  8. Heeeel zuinig op zijn.❤🙋

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie