Erfstuk wordt tiny house

Dit is gewoon leuk. Een oud elektriciteitshuisje blijft behouden. Goede, leuke actie van actieve mensen.

Bijna 15 jaar geleden kregen Jan (76) en Geziena (74) Wilting uit Wilhelmsoord (buurtschap nabij Emmen) een bijzonder erfstuk in handen: een heus elektriciteitshuisje. Sinds dit voorjaar wordt er stevig geklust binnen en bij het piepkleine bouwsel. Want Jan bedacht er een compleet nieuwe bestemming voor. Het trafohuisje wordt omgetoverd in een heus vakantiehuisje. In september zijn de eerste gasten welkom.

De rondleiding in het elektriciteitshuisje is zo bekeken. In amper twee minuten loop je er zo doorheen. Het huisje is, op de inrichting na, praktisch klaar. Overal zijn nog kale witte wanden te zien, maar dat gaat in de komende weken nog veranderen, vertelt Jan Wilting. “Daar komt het keukenblok”, wijst hij op een hoek. “En daar de tv.” Daarmee is de oppervlakte van het oorspronkelijke huisje wel gevuld. Voor de bad- en slaapkamer heeft Wilting een stukje aanbouw gerealiseerd aan de oostzijde. “Alles bij elkaar is het ongeveer 40 vierkante meter.”

Erfenis De familie Wilting heeft het gebouwtje, dat zich een kleine 50 meter van hun woning bevindt, al sinds 2008 in bezit. “Het was eigenlijk een erfstuk van de familie van mijn vrouw”, zegt Jan. Om dat goed uit te leggen, moeten we wel even terug in de tijd. Het elektriciteitshuisje werd in 1950 gebouwd op het erf van de heer Scholten, die de grond destijds moest afstaan aan het elektriciteitsbedrijf. Begin jaren negentig raakte het pandje in onbruik en de familie mocht de grond voor een gulden weer terugkopen. In de daaropvolgende jaren gebeurde er helemaal niets mee. Toen Scholten in 2008 overleed, zat het huisje bij de erfenis inbegrepen. “Scholten is de oom van mijn vrouw. En ik had er wel oren naar. Of ik er toen meteen plannen voor had? Nee, maar ik vond het wel een leuk hebbedingetje.”

Tiny house Samen met zijn vrouw en haar familie toog Wilting naar de notaris en nam het ‘hebbedingetje’ over voor opnieuw een spotprijsje: een euro. Opnieuw gebeurt er weinig met het trafohuisje, totdat Wilting ongeveer anderhalf jaar terug een ingeving krijgt. “Het was de tijd dat die tiny houses in opkomst waren. Ik dacht toen bij mezelf: dat kan ik er ook wel van maken.”Ideaal als recreatiewoning, want wie wil er nou niet in zo’n ludiek onderkomen zitten, dacht Wilting bij zichzelf. “Alhoewel, onze kleindochter had er ook wel belang bij als woning.” Qua vergunning bleek dat echter lastig te liggen. Geziena maakte zich wel enigszins ongerust over het projectje van haar man. “We zijn toch op leeftijd he”, aldus Geziena. “Ik vroeg hem of het wel verstandig was om nu nog aan iets dergelijks te beginnen.”

Twintig jaar geleden Jan kreeg dat wel meer te horen, vertelt hij. “Toen ik de bouwmarkt instapte en vertelde dat ik nog even een woning ging verbouwen, keken ze er van op. Had je daar niet beter twintig jaar geleden aan kunnen beginnen, zeiden ze”, zegt Jan lachend. “Maar als ik ergens mijn zinnen op zet, dan ga ik ervoor.”Inmiddels zit de verbouw er praktisch op en zowel Jan als Geziena zijn tevreden over het resultaat. Geziena: “Het trekt ook heel wat bekijks in de buurt. Iedereen vindt het prachtig.” RTV

Ik ben wat ontregeld door al het beroerde nieuws. Nieuws vol polarisatie, corruptie, inflatie en nog veel meer onrecht. Vroeger maakte ik deel uit van een groep met een ‘ Goed nieuwsboek’. Want Goed Nieuws is er ook. Elke vrijdag plaats ik hier ‘Goed Nieuws’. Kom je zelf ‘ Goed Nieuws’ tegen? Mail me op liesbethdenheijer@gmail.com

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in Goed Nieuws. Bookmark de permalink .

12 reacties op Erfstuk wordt tiny house

  1. Karel zegt:

    dat is een heel mooi stukje goed nieuws Liesbeth
    mooie geschiedenis ook van af de bouw tot nu
    zullen vast en zeker gasten willen slapen

    Geliked door 2 people

  2. Ria B zegt:

    Ik kijk 1 keer per dag het journaal … ben echt klaar met al die ellende .
    Veranderen kan ik het niet .. Ik merk wel dat ik me er ietwat voor afsluit …Zo een bericht wat ik dan hier lees … daar kan ik weer een dag op teren zeg maar !!

    Geliked door 2 people

  3. Koen zegt:

    Een mooi initiatief … goed nieuws op vrijdag.

    Geliked door 1 persoon

  4. Matroos Beek zegt:

    Kijk, van zoiets droom ik ook als ik straks met pensioen bij. Het lijkt me enig om te zien én om te doen.
    Ik kijk bijna geen nieuws meer. Het hakt er teveel in.

    Geliked door 2 people

  5. Goh, wat geweldig, hopelijk komen er veel gasten.

    Geliked door 1 persoon

  6. Sjoerd zegt:

    Dat is een mooie invulling, zo blijft het in ieder geval gespaard voor de sloop.

    Geliked door 1 persoon

  7. Ferrara zegt:

    Leuk nieuws. Altijd goed hergebruik. Duurzaamheid is het thema van OMD, het past er mooi in.

    Geliked door 1 persoon

  8. Rebbeltje zegt:

    Wat een leuk bericht..
    Als je iets in je hoofd hebt en het waar kan maken…leuk toch?

    Geliked door 1 persoon

  9. rietepietz zegt:

    Als ik bij Sjoerd al die trafohuisjes zie denk ik wel vaker dat het best een leuk huisje zou kunnen worden. Het caravannetje dat wij vroeger hadden was weinig groter dan veel van die huisjes. Maar natuurlijk wél heel fijn dat er een aanbouwtje kon komen voor sanitaire voorzieningen. Slápen zou je nog op kunnen lossen zoals in een caravan, je weet wel tafelblad laten zakken tussen de bankjes en de rug kussens op het tafelblad. 😉 Maar een echt slaapkamertje is natuurlijk helemáál fijn.

    Geliked door 1 persoon

  10. Anuscka zegt:

    Wat superleuk! ❤️

    Like

  11. MelodyK zegt:

    Wat een moed en wat een plan… .heerlijk om je zo ergens in te storten!

    En ja het nieuws…. probeer het toch (wat meer) los te laten want de enige die er last van heeft ben jij zelf…temeer omdat je onmachtig bent het te veranderen. *ritst mond weer dicht*

    Geliked door 1 persoon

  12. hanscke zegt:

    Ik vind het een briljant idee om van die trafohuisjes tinyhuisjes te maken. En wat ik las, het slaapgedeelte kun je inderdaad zo doen als in een caravan of camper. Hoeft er ook geen aanbouw te komen. Je goed nieuws idee op vrijdag juich ik toe, ik kijk er naar uit.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie