Ramadan Kareem

De Ramadan is dit jaar op 10 maart begonnen en eindigt rond 9 april. ✨ Hieronder legt Vlucht Voorwaarts uit wat Ramadan precies is. 🧡 #cultuur #eten #bezinning #vasten ( Dit soort ramen zie je dus in Schiedam foto’s hieronder aanklikbaar)

Door mijn werk ken ik de Ramadan al een jaar of dertig. Tot onze schande volgde mijn collega en ik toen een lesprogramma op thema. Wij waren net bij ‘Eten en drinken’. We waren bijna aan het eind van het project toen we er achter kwamen dat het Ramadan was. Ik verschoot in heel erg helderrood. De cursisten namen ons niets kwalijk. Het was geen probleem. Op school deelden we altijd mee in het Suikerfeest. Allemaal heerlijke hapjes. Echt feest, verbinding en contact.

Inmiddels is er veel meer communicatie over Ramadan. Vasten is niet enkel aan moslims voorbehouden. Katholieken en Joden bijvoorbeeld vasten ook op bepaalde momenten. En voor de gezondheid kennen we o.a. de detoxkuren. Er is sinds dit jaar een ramadanontbijtshow op NPO radio1. NTR en ROSE stories maken een uniek dagelijks radioprogramma over de ramadan-ochtendrituelen: Suhoor Stories. Tijdens de ramadan vasten moslims van zonsopgang tot zonsondergang en de maaltijd die ze voor zonsopgang nuttigen, heet ‘suhoor’. Deze maaltijd wordt vaak in familieverband gegeten en is een bijzonder moment van samenzijn, geluk en nostalgie. Ik luisterde wat interviews en hoorde o.a. een Nederlandse Palestijn die nooit meedeed aan de Ramadan. Nu wel om ‘dichter’ bij zijn familie en vrienden in Gaza te zijn.De Iftar maaltijd houdt hij klein en gebruikt hij met zijn Joodse vrienden. Kijk van zulke mensen wordt de wereld mooier.

Ik vast niet, maar wel sta ik (extra) stil bij mijn leven, levensvragen en ‘bid’ op mijn manier voor vrede ☮️ ✌️Zelfdiscipline, verdraagzaamheid, solidariteit en bezinning zijn mooie waarden voor iedereen.

Meer over de Ramadan: NPO Kennis; VPRO

Ramadan Kareem voor een ieder voor wie Ramadan betekenis heeft.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in Actueel, Samenleving. Bookmark de permalink .

12 reacties op Ramadan Kareem

  1. Karel zegt:

    ha die Liesbeth
    ik kwam met de ramadan in aanraking door collega’s op het werk , en als ik ze trof in de nachtdienst smaakte het mij prima , wat ik zo jammer vond , is dat bij een goed collega Tokuz , een stevige roker , maar dan niet , ik heb vaak gezegd , mooie tijd om er mee te stoppen , niet dus
    je laatste alinea , Zelfdiscipline, verdraagzaamheid, solidariteit en bezinning zijn mooie waarden voor iedereen. is een heel mooie

    rustige avond groet

    Geliked door 1 persoon

    • staartje zegt:

      Inderdaad heel jammer. Maar ieder doet dat op zijn eigen moment. Ik was een heel erg stevige roker en ben 40 jaar geleden gestopt. Ik wilde niet langer anderen in mijn stank laten zitten. Maar lastig was het. Het duurde een jaar voor ik er helemaal vanaf was. Zonder medicatie of andere middelen. Ik heb me alleen lens gebreid en zoveel kauwgum gekauwd dat ik het niet meer lust. Ik ben op mijn stoppen nog altijd trots.
      Ja, die waarden zijn belangrijk voor alle mensen.

      Geliked door 1 persoon

      • Karel zegt:

        ja zeker jammer 😦
        ik stopte 2 maart 2007 , na dubbele longontsteking , en heb er nooit echt moeite mee gehad , flinke stok achter de deur , houd ik het maar op
        ik kon wat meer zelfdiscipline hebben soms

        fijne avond groet

        Geliked door 1 persoon

  2. Rebbeltje zegt:

    We leren steeds meer van wat de Ramadan inhoud

    Geliked door 1 persoon

  3. djaktief zegt:

    Ik leer hier bij. Vroeger had ik wel een trommeltje in de vastentijd voor het snoep. Alleen op Aswoensdag en Goede vrijdag aten we dan geen vlees.

    Geliked door 1 persoon

  4. Matroos Beek zegt:

    Een mooi stukje. Momenteel leven wij ook met onze leerlingen die zo goed als allemaal in de ramadan zitten. We letten erop dat we geen foto’s van lekker eten in de lessen tonen of teksten geven die over eten / drinken gaan. En verder hebben we hen allemaal ‘ramadan mubarak’ gewenst. En dat wensen zij ons ook, uit gewoonte. Het is bewonderenswaardig hoe consequent zij kunnen vasten.

    Geliked door 1 persoon

  5. Herman zegt:

    Mijn vrouw is Baha’i (een geloof uit het oude Perzië) en die zit nu ook in de vastenperiode. Loopt niet helemaal gelijk met de ramadan. Ook niets eten en drinken tussen zonsopgang en zonsondergang. Ik heb er wel bewondering voor om dit te volbrengen. Het vraagt best wat van je lichaam.
    Zelf doe ik niet aan vasten, maar ik moet wel wat langer op het avondeten wachten 🙂

    Geliked door 2 people

  6. Hoewel ik het al kende, leg je het met deze vier kaarten mooi en duidelijk uit.

    Geliked door 1 persoon

  7. Koen zegt:

    Mooi informatief stukje.

    Geliked door 1 persoon

  8. Een goed informatief blog hoor!

    Geliked door 1 persoon

  9. rietepietz zegt:

    Het is gelukkig nog geen hoogzomer dit keer, want dan vind ik dat vasten iets dat niet zonder gevaar is in onze maatschappij die niét op het heetst van de dag slaapt zoals in de landen waar de ramadan vandaan komt. Ik zou zeggen dat je al die mooie gedachten ook wel uit kunt dragen zonder te vasten. Maar wie er happy van wordt mag van mij .

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie