Dagje Groningen

Met mijn oud-collega’s ging ik vrijdag een dagje naar Groningen. Langs die leuke pissende Ijsbeer naar de koffie bij Wadapartja. Geen indonesisch tentje, zoals ik dacht, maar een tentje met een naam in Gronings dialect. ‘ wat apart ja’. Daarna vertrokken we naar de synagoge voor een rondleiding. Ik was al vaak langs die synagoge gelopen, maar nog nooit binnen geweest. Het is een prachtig gebouw in Oosterse stijl met een beladen geschiedenis. Het is onvoorstelbaar, maar na de oorlog vestigde zich er een wasserij. Na restauratie bestaat de synagoge uit twee delen. Een cultureel deel en de echte sjoel.

Het Jodendom kent eeuwenoude tradities en rituelen. Men houdt daar over de gehele wereld aan vast. Zo is de thorarol met de hand geschreven in een Hebreeuws zonder klinkers en mag deze pas gelezen worden als er tien mannen aanwezig zijn. De positie van van vrouw beklemde mij. Ze moet zich aan veel regels en rituelen houden. zo moet zij zich elke maand ritueel wassen na haar ongesteldheid. In principe zijn man en vrouw gelijk, maar voor de vrouw zijn de rechten vooral thuis. In de sjoel moeten zij gescheiden van de mannen zitten vaak achter een hekwerk. Veel Joden leven naar de letter van de wet.

Daarna hadden we een lekkere lunch hoog in het Forum. Het Forum is een prachtig gebouw met veel activiteiten en gezelligheid en….heel veel roltrappen…

En vooruit nog een grappige reclame van de Ikea. Voor de niet – Groningers : de rondweg in Groningen staat geheel op de schop. Er zijn veel files en iedereen wordt opgeroepen met de trein te komen en de spits te mijden. Het UMCG heeft zelfs alle afspraken van mensen buiten de stad Groningen buiten de spits gepland. En ook nog een foto van ‘tijger’ Cypie die genoot van het groen en de zon.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in uit. Bookmark de permalink .

17 reacties op Dagje Groningen

  1. Ria B zegt:

    Een dag met een gouden randje !!
    En weer een mooi blog ..
    Ja die eeuwenoude tradities, het is altijd de vrouw die de sjaak is !!
    (oooooh Liesbeth …nog een goed half uurtje dan krijg ik mn sleutel !!)

    Geliked door 1 persoon

  2. Koen zegt:

    Groningen. Ik kwam er veel en vaak. Nu heel wat minder. Ik had er ooit mijn eerste BETAALDE baan als drama-docent.

    Geliked door 1 persoon

  3. djaktief zegt:

    Zo’n dag met ontdekkingen daar kikker je van op.

    In vrijwel alle godsdiensten is de rol van de vrouw ondergeschikt. Vaak is het ook uit goede bedoelingen zo ontstaan maar de vastgelegde regels over onze rol knellen.

    Geliked door 1 persoon

  4. Karel zegt:

    ha die Liesbeth
    ik liep er ooit een stadswandeling en beklom de Martinietoren , of ik dat nu nog red pppffftt ze hebben daar geen roltrappen
    ik vind het prachtig dat zo’n gebouw als de oude synagoge in ere wordt hersteld , ze zouden ook hun antivrouw regeltjes eens goed onderhanden moeten nemen

    geniet de dag

    Geliked door 1 persoon

  5. MelodyK zegt:

    De ringweg is al decennia een drama, al toen ik nog in de stad werkte rond de eeuwwisseling en ervoor. Als ik de berichtgeving mag geloven is het einde in zicht… over een jaar zijn we het ‘bijna’ vergeten

    Die ijsbeer heb ik dan nog niet gezien, die synagoge wel, al is dat al weer vele jaren geleden . Kerken in het algemeen vind ik altijd wel indrukwekkend

    Geliked door 1 persoon

  6. Herman zegt:

    Vorig jaar februari waren we in Groningen. Het was een natte regenachtige dag, maar desalniettemin volop genoten van het Forum. Wat een prachtig gebouw.

    Door het natte weer hebben we verder niet door Groningen gewandeld. Maar van eerdere bezoeken weet ik dat het een leuke gezellige stad is.

    En ja, toen waren ze ook al met de ringweg bezig. Door per ongeluk een verkeerde afslag te nemen kon ik een hele file ontwijken en kwam ik toch goed uit 🙂

    Like

  7. Ziet eruit als een heel geslaagde dag!!

    Geliked door 1 persoon

  8. Stien den Braber zegt:

    Ha, ha, je hebt de ijsbeer ook gezien. Hij heeft hier in Amersfoort ook maanden gestaan. Hij trok hier veel bekijks.

    Geliked door 1 persoon

  9. Rebbeltje zegt:

    Ha en dan met allemaal dames de synagoge bekijken…misschien leren ze daar wat van.

    Geliked door 2 people

  10. Matroos Beek zegt:

    Wij waren er zo’n vijf jaar geleden. Precies op de dag dat een man twee mensen doodschoot in de bioscoop aldaar.
    Gelukkig onthouden we ook alle mooie dingen die we daar zagen. Mooie stad. Vooral het station en het museum blijven me bij.

    Geliked door 1 persoon

  11. Ferrara zegt:

    Fantastisch Dagje Stad. Ik heb er in de jaren 70-80, 16 jaar gewoond en gewerkt, heerlijke tijd. Als ik er nu nog zou wonen was ik vast regelmatig in Het Forum te vinden. Stond er vorig zomer met helder weer van het uitzicht te genieten. Daarna bij de Stadtlander op het terras gegeten. Na al die jaren nog steeds een beetje thuiskomen. Die beer zag en hoorde ik in Amersfoort.
    De synagoge zou ik nog wel eens willen bezoeken.

    Geliked door 1 persoon

  12. rietepietz zegt:

    Zowel het Jodendom als de islam hebben flink afwijkende regels maar van de Joden zijn die veel minder bekend omdat zij andersdenkende minder met hun regels confronteren, en zo hoort het ook. Het is vroeg genoeg als mensen interesse tonen om er over uit te wijden.

    Geliked door 1 persoon

  13. Neeltje zegt:

    Fijn dagje uit zo! Veel gezien weer!

    Geliked door 1 persoon

  14. hanscke zegt:

    Ik was ook heel erg onder de indruk van zowel de synagoge als Forum. Net zo verschillend in sferen zoals het leven zelf kan zijn

    Geliked door 1 persoon

  15. Kakel zegt:

    Zo grappig: ik dacht dat Wadapartja ook Indonesisch was. Hilarisch om te lezen.
    Dat er vroeger een wasserij in de synagoge was. Nou ja, ze deden vroeger wel vreemdere dingen. Patriarchaat is aan mij niet besteed! Die foto van Siepie. Dat is humor. Het was weer een dag om in een lijstje te doen!

    Geliked door 1 persoon

  16. Heerlijke en leerrijke dag gehad zo te zien en te lezen! Dat van het Jodendom wist ik niet…weer wat bijgeleerd…

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie