Munt – Osinga

De roman Munt van Osinga is adembenemd. Het leest prettig; Osinga heeft een fijne, duidelijke schrijfstijl. Hij combineert veel onderwerpen. Het koloniaal verleden van Congo, de expansiedrift van China, relatieproblemen en nog veel meer. Daarnaast is het boek ongemeen spannend.

Osinga zet het verhaal neer aan de hand van de drie hoofdpersonen: de Nederlandse onderzoeker Eva, de Chinese zilveropkoper Xiao Wei en Plamedi, de Congolese gids. Hun levenslopen gaan in het boek elkaar kruisen en samenvallen.

Osinga kan in weinig zinnen een hele situatie neerzetten. Hij gebruikt mooie metaforen en krachtige taal. Het eind vind ik een beetje makkelijk, een beetje flauw. Dat had sterker gekund. Maar zeker in een adem uitgelezen. *****/***** Meer lezen? Zie De Standaard, Tzum en hier

Ik ben in mijn laatste hotelletje in Lille. De treinroute via Lyon naar Lllie lijkt mooier dan via Toulouse op de heenweg. ( toen zag ik veel industrieterrein). Ik genoot van het landschap. De route loopt natuurlijk een beetje parallel aan de autoroute die we altijd reden naar de Provence.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in Boeken 2024, e-reader. Bookmark de permalink .

8 reacties op Munt – Osinga

  1. Karel zegt:

    mogge Elisabeth
    dus fijn lezen en uit het treinraam kijken , al rijdend door het mooie landschap , op weg richting het mooie Drenthe
    fijne reis verder

    geniet de dag

    Geliked door 1 persoon

  2. Stien den Braber zegt:

    Goh je bent alweer op de terugreis.

    Ik las inderdaad positieve recensies over dit boek. Maar ik kwam er nog niet aan toe. De stapel nog te lezen wordt maar niet kleiner. Ik vind het altijd leuk om iemands leeservaring te vernemen.

    Groetjes, Stien

    Geliked door 1 persoon

  3. Koen zegt:

    Ik las dit boek met de boekenclub. In mijn persoonlijke score gaf ik het boek 4 **** sterren

    Geliked door 1 persoon

  4. Rebbeltje zegt:

    En de boekenvoorraad al op of kan je thuis verder gaan met lezen…

    Goede thuisreis

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie