SchieDAM – schiedam 3

Aan de dam

Aan de dam

Schiedam bestaat uit twee woorden: dam en schie. Dat geeft meteen de ontstaansgeschiedenis weer. Een dam in de Schie. Amsterdam, Rotterdam, Monnickendam, Edam, Appingedam en vele andere steden zijn zo ontstaan. Ze eindigen allemaal op dam.  Deze damsteden hebben een identieke structuur. De aanleg van een ‘dam’ was het begin van de stad.

Het ontstaan van Schiedam wordt vaak in 1275 gesitueerd als Aleida van Avenes Schiedam stadsrechten verleent. Het ontstaan ligt een tiental jaren eerder als Dirk Bokel een stuk grond inpoldert en een dam in de Schie legt.


schieDAMDie dam trekt meteen bedrijvigheid. Lading van schepen moet in andere schepen geladen worden of de schepen worden over de dam -overtoom( weet ik eindelijk wat ‘varen we naar de overtoom’ betekent.) – getrokken. Het zakkendragershuisje getuigt nog van die tijd. Als de bel van dit huisje klingelde, was dat het teken dat er vracht was. In het huisje werd dan gedobbeld om die arbeid.

Om droog te wonen, werden de huizen op en bij de dijk gebouwd: de Hoogstraat. De Dam en de Hoogstraat zijn in Schiedam nog te vinden net als in veel andere damsteden.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in geschiedenis, Schiedam en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op SchieDAM – schiedam 3

  1. Rob zegt:

    De naam Nieuwendijk en Zeedijk zullen vast ook wel op meer plaatsen gebruikt worden.
    Leuk blog, met leuke feitjes.
    Vriendelijke groet,

    Like

  2. Rob zegt:

    Klopt het trouwens dat de zakkendragers een borreltje in een glaasje zonder voetje kregen?
    Nieuwsgierige groet,

    Like

  3. staartje zegt:

    Dat glaasje zonder voet vind ik alleen bij de brandersknechten. verder niets over gevonden bij de zakkendragers. zij hadden 7 minuten om zich te melden, dan ging de deur dicht. met dobbelen in de smalband werd het werk verdeeld

    Like

    • Rob zegt:

      Dank voor het uitzoeken.
      Verre familie woonde in Schiedam, maar sinds mijn jeugd ben ik daar niet meer geweest.
      Leuk om via jouw blog te lezen over deze stad.

      Vriendelijke groet,

      Like

  4. Plato zegt:

    Eigenlijk heb ik niets meer met Schiedam. Niet meer dan met Bolsward, Boskoop of Zuidwolde. Leuk dat je er over schrijft maar dan is wat mij betreft (Leiden en Schiedam) de tax wel bereikt.

    Like

    • staartje zegt:

      Vanaf februari 2014 schrijf ik vrijwel wekelijks een logje over Schiedam in de gelijknamige categorie. Ik ben elke week in Schiedam om op mijn kleinzoon te passen. Ik geniet elke vrijdag van de stad, de drukte en Okko.Ik verzamel zo wetenswaardigheden over Schiedam voor Okko. Voor mij een mooie reden om mijn log in stand te houden
      Zaandam is ook zo ontstaan. Wormerveer? Hoe komt dat aan zijn naam?

      Like

  5. tagrijn zegt:

    Hierdoor denk ik er weer eens aan dat ik echt npg nooit in Schiedam ben geweest en het ziet er toch zo leuk uit. Interessant stukje en denk meteen: E-dam, waar lag dié dam dan in? Was er vroeger een Ee?

    Like

  6. staartje zegt:

    Ja, een afdamming van de E, Tagrijn. Zo simpel als wat. zie ook: http://www.mooistedorpjes.nl/landen/nederland/noord-holland/edam/. Monnickendam verwijst trouwens naar monniken die een dam bouwden

    Like

  7. robalberts zegt:

    Ik lees graag een vervolg van deze leuke serie.
    PS: ik ben druk met mijn verhuizing van punt naar wordpress.
    Vriendelijke groet,

    Like

Plaats een reactie