Een haspel ophangen – Liesbeth klust

Jaren geleden kluste ik weleens: lampen en schilderijen ophangen. De laatste jaren schoot dat er bij in. Zoon2 is de prof met goed gereedschap 🛠 . Die doet het sneller dan ik. Maar die is er niet altijd. Er lag een haspel voor de tuinslang die nu eindelijk eens aan de muur moest voordat hij versleten was. Ik besloot dat dat nu maar eens moest gebeuren voor ik het schuurtje ging verven.

Het meeste werk was het gereedschap en de materialen bij elkaar zoeken. Ik bleek zelfs twee boormachines te hebben. Eentje met accu en eentje met een snoer. De accu was natuurlijk leeg en het ding kon ook schroeven erin en eruit draaien ( wilde zo’n ding notabene kopen; wist niet dat ik het al had 😇).Ook moest ik op zoek naar de juiste schroeven en pluggen. Al met al was ik daar toch zo’n drie uur mee bezig.

De accuboor was niet geschikt om te boren, het ging ook nog regenen, maar met de andere boor ging het boren redelijk goed. Het gaatje had wat strakker uitgeboord kunnen worden, maar met de plug erin en de haspel erop zie je daar niets van. Het gaatje maken en ophangen duurde een kwartiertje. Met het opruimen was ik wat langer bezig.

Nu ik toch bezig was, haalde ik ook het 🐞 🕷 🐝 insectenhotel weg. Dat was ik al langer van plan. Eerst weghalen, dan een nieuwe. De bamboebuisjes waren vol. Er was weinig insect meer te bespeuren. Nu het weg was, miste ik het hotel daar niet. Na wat zoeken en afwegen van de mogelijkheden, besloot ik kleine hotels aan de schutting te hangen en bij de muur een klimhortensia te planten. Misschien ga ik de Insectenhotels wel zelf maken. Nog een mooie link van Karel over feiten en fabels van insectenhotels.

Ik bedacht dat ik ook wel zelf de laatste rookmelder in het washok kon ophangen. ( de andere twee heb ik met tweezijdig plakband en magneten 🧲 opgehangen).Dat doe ik toch maar niet. Ik kan het wel aan, maar mijn simpele boormachine niet. ⚒️ 😉

Bij de weg: De boerenprotesten: ze gaan door. Mijn respect hebben ze verspeeld. Protesteren juich ik toe. Maar niet zo: rotzooi op de weg gooien ( ook nog vervuilend) en anderen jouw rotzooi laten opruimen. Die vlaggen van Sleeswijk-Holstein ben ik ook wel zat. Punt is gemaakt. Ik snap de frustratie van boeren. Over de communicatie van de overheid is veel te zeggen. Daarnaast is al jaren bekend dat er iets moet gebeuren mbt het boerenbedrijf en het klimaat. Zo doorgaan kan niet. Denken in oplossingen zou ik graag zien. Ik hoorde trouwens maandag een genuanceerd interview over deze problematiek met o.a Jaap Korteweg ( Vegetarische Slager) en Caroline van der Plas.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in Liesbeth klust. Bookmark de permalink .

29 reacties op Een haspel ophangen – Liesbeth klust

  1. Motyl_1960 zegt:

    Als de buisjes vol zitten wil dat zeggen dat daar nog eitjes/larven in zitten. Dat is van de metselbij, of hoe dat beestje ook heet. Er zitten dan een aantal eitjes in één buisje.

    Geliked door 1 persoon

  2. Karel zegt:

    goed bezig Liesbeth
    klussen geslaagd en gelijk opgeruimd , en je weet weer wat je hebt
    voor je bijenhotels ophangt / neer zet , lees hier eens wat
    https://downtoearthmagazine.nl/iedereen-op-bij-les/?fbclid=IwAR1_Dm_IgonwYwgTRAcs2bkuxPCV82hDAK8Y_sGz9OOtIhDPymZ6Nytfics

    Geliked door 3 people

  3. Motyl_1960 zegt:

    Weer iets geleerd!! 🧐

    Like

  4. Ria B zegt:

    Je bent weer heerlijk aan het klussen !!
    Altijd weer die voldoening als je dat gewoon zelf doet 😉

    Geliked door 1 persoon

  5. Herman zegt:

    Dank voor de link naar Down to Earth magazine. Er staan veel interessante artikelen op die website. Ga ik volgen!

    Geliked door 1 persoon

  6. Anuscka zegt:

    Door de link van Karel was ik even helemaal afgeleid (knuffelbijen???!!!), maar je hebt lekker geklust dus. En die slang hangt ook redelijk netjes. Dat is een van mijn grootste frustaties: dat je zo’n slang NOOIT netjes op de haspel krijgt, na gebruik… 🙄😑

    Geliked door 1 persoon

    • staartje zegt:

      Nee, maar ik vind het zo netjes genoeg.Tegenwoordig heeft men van dieautomatische zelfoprollende haspels. Kosten in de uitverkoop met een beetje geluk 119 euro. Ga ik niet doen dus. Deze slang is al zo’n 30 jaar oud. Doet het prima en het is al veel beter dan de zooi die op de grond lag. Volgende project is een regenton. De link van Karel is erg leerzaam nav de hype van insectenhotels enhet feit dat ik een nieuwe overwoog.

      Geliked door 1 persoon

  7. Rebbeltje zegt:

    Klopt het bij elkaar zoeken van goed materiaal kost meestal meer tijd dan de klus zelf.
    Maar klusje geklaard en je weet nu hoe het werkt haha

    Geliked door 1 persoon

  8. Ferrara zegt:

    Klussen kost tijd, maar het is toch maar mooi gelukt. Goede link van Karel. Weer wat geleerd.

    Geliked door 1 persoon

  9. Ferrara zegt:

    OT: ik vind geen e-mailadres op je site daarom maar even op deze manier.
    Ik kreeg vandaag de nieuwsbrief van het Stedelijk Museum in Alkmaar met daarin een bericht over een aparte rondleiding tijdens de expositie van Rudi van Wint, misschien iets voor jou? Ik stuur de betreffende link van het museum https://stedelijkmuseumalkmaar.nl/plan-uw-bezoek/activiteiten/conservator-rondleiding-rudi-van-wint

    Geliked door 1 persoon

  10. staartje zegt:

    Dank! Ik heb geboekt. Zie je mail.

    Like

  11. rietepietz zegt:

    Het gereedschap ligt hier ook wel maar als het éven kan loop ik er toch met een flinke boog omheen. We zijn niet écht vrienden zal ‘k maar zeggen. Maar jij hebt de klus toch maar mooi geklaard.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie